Spis treści
Wstęp............................ 7
Wypowiedź pisana wobec zmian w kulturze i komunikacji....... 17
Kultura przełomów komunikacyjnych-wybrane aspekty......... 17
Językowo-kulturowy kontekst komunikacji współczesnej......... 24
Polszczyzna w dobie medialnej................... 37
Dynamika odmian językowych.................. 39
Dynamika systemu językowego................. 45
Podsumowanie........................ 47
Analfabetyzm funkcjonalny z perspektywy socjolingwistycznej...... 51
„Analfabetyzmy"współczesne................... 51
Analfabetyzm funkcjonalny i jego uwarunkowania............ 58
Alfabetyzacja a poziom interakcyjności tekstów edukacyjnych....... 66
Podsumowanie........................ 74
Pisanie jako mówienie-w poszukiwaniu nowej reguły tekstowości. . . 75
Wypowiedź mówiona a wypowiedź pisana............... 75
Komunikacja mówiona —„kołyska języka"............... 80
Język dziecka -język przedpiśmienny (?)............... 85
Komunikacja pisana - sytuacyjność a tekst.............. 93
Komunikacja pisana — wizualnośća tekst............... 108
Kod werbalny i kod wizualny.................. 111
Kiedy słowo staje się obrazem.................. 117
Podsumowanie........................ 119
Synestezja jako zasada tekstotwórcza wypowiedzi pisanych....... 121
Nowa piśmienność w epoce nowej oralności.............. 137
Piśmienność młodego pokolenia użytkowników polszczyzny........ 139
Przeobrażenia materii pisma................... 147
Opinia społeczna wobec przemian w obrębie pisma i piśmienności...... 150
Zakończenie......................... 155
Aneks........................... 157
Bibliografia......................... 191
Indeks rzeczowy........................ 209
Indeks osobowy........................ 211
Summary.......................... 216
........................... 218