Tanker Truck Simulator 2011 to produkcja autorstwa niemieckiego studia astragon Software, w której wcielamy się w rolę zarządcy firmy transportowej. Specjalizacją prowadzonej przez nas działalności gospodarczej jest rozwożenie ropy naftowej z użyciem cystern.
Właściwa gra przypomina przede wszystkim niezbyt skomplikowaną strategię ekonomiczną. Początki naszej firmy są dosyć skromne, aczkolwiek w miarę upływu czasu rozwijamy prowadzony biznes, zatrudniając nowych pracowników, kupując nowe cysterny (pięć różnych modeli do wyboru) i obsługując coraz większą liczbę klientów. Istotny element gry stanowi planowanie tras przejazdów cystern. Za każdym razem musimy uwzględnić zachcianki danego klienta, dowożąc ustaloną ilość ropy na czas i w ściśle wyznaczone miejsce w świecie gry. Okazjonalnie otrzymujemy również propozycje specjalnych zadań, zazwyczaj trudniejszych do zrealizowania, ale za to lepiej premiowanych.
W opisywanej produkcji nie zabrakło elementów symulacyjnych, a to dlatego, że w dowolnym momencie rozgrywki możemy przejąć kontrolę nad jedną z posiadanych cystern i osobiście zająć się rozwożeniem ropy naftowej. Podczas jazdy musimy oczywiście nie tylko umiejętnie korzystać z mapy oraz systemu GPS, ale także przestrzegać obowiązujące przepisy ruchu drogowego. Co ciekawe, w grze zadbano o wizualizację dodatkowych czynności związanych z transportem ropy naftowej. Mowa tu między innymi o konieczności zaparkowania cysterny w ustalonym miejscu czy manualnym podłączaniu do niej wielkich gumowych węży, dbając jednocześnie o utrzymanie właściwego ciśnienia przy przelewaniu ropy.
Na oprawę wizualną gry Tanker Truck Simulator 2011 składa się przede wszystkim bardzo rozbudowany świat, zbudowany między innymi z miast, wiosek, obszarów przemysłowych oraz ciągnących się kilometrami autostrad. Po drogach jeżdżą oczywiście inne pojazdy. Musimy ich unikać, gdyż wszelakie kolizje wiążą się z ryzykiem uszkodzenia cysterny i nie dowiezienia ładunku ropy na czas. W grze nie zabrakło cyklu całodobowego, zmiennych warunków pogodowych, realistycznej fizyki otoczenia oraz zaawansowanych animacji postaci, przygotowanych w oparciu o technologię motion capture.