Świetny numer, rzadko spotykane - w całości poświęcony jednemu zagadnieniu.
Artykuły prezentowane w niniejszym numerze „Biuletynu Historii Sztuki stanowią owoc Międzynarodowego Sympozjum „Sztuka baroku w krajach słowiańskich", które odbyło się w Nieborowie w dniach 9 i 10 października 1979 r. Sympozjum zostało zorganizowane przez Instytut Sztuki PAN we współpracy z Wszechzwiązkowym Naukowo-Badaw-czym Instytutem Wiedzy o Sztuce Ministerstwa Kultury ZSRR w Moskwie. Oprócz gości radzieckich, po raz pierwszy, uczestniczyli również zaproszeni przedstawiciele pokrewnych instytuitów przy Akademiach Nauk Czeskiej a Słowackiej w Pradze i Bratysławie.
Tematem liiefotorowsikiiego sympoizjum Ibyła sztuka XVIII w., a więc sztuka późnolbarokowa i rokokowa iw krajach słowiańskich we wzajemnych relacjach w powiązaniu ze sztuką izachoidmieg Europy. Dzięki porównaniom bardziej wyraziście została wydobyta specyfika sztuki w poszczególnych krajach, spowodowana odrębną sytuacją geopolityczną, spo-łeczno-narodową i wyznaniową na terenie Rosji Piotra I, Polski, Ukrainy, Białorusi, Słowacji, Czech i Śląska. Jejdruocześniie, podkreślano amalogiiicizmie zjawisko zainteresowania tymi samyimi problemami natury artystycznej i posługiwanie się tą samą kon-
wencją obrazowego słownika pojęć emblematycz-nych (iikoniograficz:riych). W referatach i w bogatej dyskusji, kitóra została również opublikowana w niniejszym numerze „Biuletynu^, próbowano nakreślić perspektywy badawcze w poszukiwaniu znamion wspólnoty baroku Europy słowiańskiej.
Spośród referatów wygłoszonych w czasie sympozjum zabrakło w niniejszej publikacji referatu Ivo fKofana z iBragi ipt. Walki ludowe a czeska rzeźba 1. polowy XVIII w. oraz referatu Łarisy Tana-najewej z Moskwy pł. Problemy folklorystycznych form w sztuce słowiańskiego baroku (na przykładzie malarstwa portretowego). Niemniej publikujemy w dyskusji reperkusje, jakie wywołały dwa wspomniane referaty.
Warto dodać, że uczestnicy sympozjum zapoznali się ze specjalnie przygotowanym przez dr Marię Girońiską i jej współpracowniczki pakazem zespołu rysunków do sztuki baroku w Rosji w Bibliotece Narodowej w Warszawie (Zbiory Zakładu Grafiki w Pałacu Krasińskich^ Zwiedzili również zabytki polskiego baroku w Łowiczu (wyposażende kolegiaty oraz Muzeum Sztuki Baroku) i w Wilanowie.
Jerzy Kotoalczyk