|
|
e-księgarnia antykwariat PARALALA tel.+48 [zasłonięte]692520 [zasłonięte]@poczta.onet.pl
|
|
| KATEGORIE - kliknij i wybierz:
|
|
| 47 1020 [zasłonięte] 5[zasłonięte]0110002 [zasłonięte] 002439
57 1140 [zasłonięte] 2[zasłonięte]0040002 [zasłonięte] 609236
tytułem: nick i nr aukcji
|
|
|
________P O C Z T A _______ I. PRZEDPŁATA NA KONTO:
*1 książka - priorytet 10,00 zł *2 książki - priorytet 11zł *3 i więcej - priorytet GRATIS !
II. PRZESYŁKA POBRANIOWA (przy odbiorze):
* 1 książka - priorytet - 15,50 zł * 2 książki - ekonomiczna - 14,00 zł - priorytet - 17,00 zł *3 książki i więcej - ekonomiczna - 16,00 zł - priorytet - 19,00 zł ____K U R I E R (DPD)____ I. PRZEDPŁATA NA KONTO: *1 - 3 książek - 18 zł *3 - 10 książek - 22 zł *
II. PRZESYŁKA POBRANIOWA (przy odbiorze): * 1- 3 książek 28,00 zł * 3- 10 książek 28,00 zł * |
|
|
|
|
|
| Agnieszka Gołębiowska-Suchorska
"Dziewczę przędzie, Pan Bóg nitki daje". O spójności ludowej wizji świata
Rok Wydania- 2011 Oprawa: miękka Format: 145 x 205 mm
OPIS
W książce przedstawiono różne warianty transformacji motywów i symboli genetycznie związanych z nićmi oraz z narzędziami i czynnościami tkackimi. Autorka analizuje różnorodne teksty rosyjskiego folkloru słownego i poddaje oglądowi cały zespół tekstów werbalnych, rytuałów i obrzędów. Przytoczone materiały źródłowe są przyporządkowane ludowej regule powielania wzorca Kosmogonii w coraz węższych dziedzinach istnienia ZE WSTĘPU:
Wykorzystując dotychczasowe dokonania badaczy, zajmujących się oddzielnymi aspektami procesu tkackiego, przedstawiono w niniejszej pracy różne warianty transformacji motywów i symboli genetycznie związanych z nićmi oraz narzędziami i czynnościami tkackimi. Potraktowano je jako elementy spójnego systemu kulturowo-światopoglądowego, w którym powstały analizowane teksty. Poza obszarem badań pozostało zagadnienie istnienia i rekonstrukcji mitu, z którego folklor zaczerpnął tkacką ideę Kos-mogonii14. Jednak, jak stwierdził M. Heidegger, metoda poznania humanistyki to koło hermeneutyczne - znaczenie całości rozumiemy na podstawie części, dlatego aby zrozumieć część, musimy posiadać rozumienie całości. Początek i koniec rozumienia w humanistyce wzajemnie nakładają się i warunkują15. Stąd dla niniejszej analizy konieczne było założenie istnienia mitu tkackiego jako takiego, uzasadnione przez częściowe jego pozostałości w folklorze. Praca badawcza nad spójnością rudymentów owego mitu w folklorze przebiegała niejako po heideggerowskim hermeneutycznym okręgu: poszukiwanie detali, założenie ich genetycznej jedności i potwierdzenie jej przez analizę tychże odszukanych detali. Konsekwencją wybranej tematyki badawczej stała się konieczność użycia określeń związanych z pojęciem mitu. Podstawowym terminem w niniejszej książce jest nie mit, a mitologem, ponieważ mitów słowiańskich w postaci pełnej nie znamy, a sądzić o ich istnieniu pozwalają jedynie ru-dymenty. Przez termin mitologem rozumie się elementarną jednostkę mitu zachowaną w świadomości ludowej i przyjmującą w folklorze postać motywów, czyli elementów konstrukcyjnych świata przedstawionego, takich jak zdarzenie, przedmiot, sytuacja, przeżycie itp. Przez badaczy polskich termin mitologem zapożyczony został prawdopodobnie z języka rosyjskiego, w którym terminy budowane według identycznej zasady słowotwórczej są o wiele bardziej popularne: 3pomeMa16, cpunocofieMa, Kynbmypeua17, meKcmeua. Budowa słowa mitologem/MucfionoaeMa, zarówno w języku polskim, jak i rosyjskim, jest analogiczna do budowy terminów językoznawczych, takich jak morfem/Mopcp~eMa,fonem/(p~OHeMa, leksem/neKceMa. Sugeruje to więc, że podobnie jak w językoznawstwie, słowa te określają podstawowy element języka (systemu), podstawową jednostkę w obrębie danej dyscypliny lub danego poziomu analizy. W przypadku literaturoznawstwa mito-logemem może więc być określony jako podstawowy element mitu. Termin nie jest jednak związany z językoznawstwem, ponieważ mit nie jest pojęciem stosowanym w obrębie tej dyscypliny. Budowa terminu mitologem sugeruje zbieżność z koncepcją W. Proppa przedstawioną w 1928 r. w książce Morfologia bajki, w której zaproponował on wydzielenie w utworach prozy ludowej jednostek niepodzielnych. Genezę terminu łączy się jednak najczęściej ze strukturalizmem18. (...) _______________________________________________________________________ SPIS TREŚCI: Wstęp........................................................... 7 1. Mityczny wzorzec wszelkiego stworzenia.......................... 25 1.1. Archetyp Demiurga-Tkacza................................... 25 1.2. Sakralna semantyka procesu tkania/szycia w folklorze rosyjskim ... 33 1.3. Opozycja męski-żeński w folklorze jako wariant mitycznej opozycji narzędzie-tworzywo......................... 46 1.4. Transformacje obrazu mitycznego Demiurga-Tkacza w folklorze rosyjskim ........................................ 55 1.4.1. Związki przedstawicieli demonologii ludowej z obrazem Demiurga-Tkacza ...................................... 55 1.4.2. Bohaterowie bajek jako warianty Demiurga-Tkacza......... 65 1.4.3. Święci chrześcijańscy jako spadkobiercy funkcji Demiurga-Tkacza ...................................... 81 2. Świat.......................................................... 90 2.1. Kreacja Świata przez szycie/tkanie ............................. 90 2.2. Granice między częściami Świata i sposoby ich pokonywania...... 105 2.3. Apotropeiczna funkcja odtworzenia/powtórzenia granic kosmogonicznych ..................................... 128 3. Człowiek...................................................... 143 3.1. Stworzenie pierwszego człowieka przez szycie/tkanie............. 143 3.2. Prokreacja jako powtórzenie aktu stworzenia.................... 153 3.2.1. Umiejętność szycia jako wyraz dojrzałości do prokreacji..... 153 3.2.2. „Splatanie" par narzeczeńskich ........................... 165 3.2.3. Płótno-podarunek jako obietnica potomstwa............... 171 3.2.4. Małżeństwo jako transformacja obrazu Demiurga-Tkacza___ 176 3.2.4.1. Coitus jako tkanie nowego życia ................... 179 3.2.4.2. Dziecko-płótno ................................. 190 3.3. Nitka w etnomedycynie ...................................... 192 3.3.1. Znachor i nitkowa geneza chorób.....................___ 196 3.4. Śmierć..................................................... 201 3.4.1. Śmierć jako rozwiązanie lub zawiązanie.................... 206 Uwagi końcowe................................................... 215 Bibliografia...................................................... 221 Wykaz skrótów................................................... 244 Indeks rzeczowy w języku polskim i rosyjskim....................... 246 Indeks postaci mitologicznych, folklorystycznych i chrześcijańskich w języku polskim i rosyjskim................................... 252 Summary........................................................ 255
| |