PlayStation, popularnie zwany PSX`em jest pierwszą konsolą SONY,
która zapoczątkowała erę kultowych konsol PlayStation. Ale
zacznijmy od początku.
Sony na początku lat 90 ubiegłego wieku wraz z Nintendo rozpoczęło
pracę nad konsolą. Sony miało zadbać o dostarczenie napędów
CD-ROM oraz zająć się w większej części software`m. Niestety, a może i
stety w `93 roku Sony w wyniku konfliktu pomiędzy dwoma firmami
postanowiło rozpocząć pracę nad konsolą na własną rękę. I tak pod
koniec 1994 roku, 3 grudnia Sony zaprezentowało swoją konsolę i trafiła
ona oficjalnie do japońskich sklepów. Dopiero pół
roku
później konsola ukazała się w USA i Europie.
Zgodnie z tradycją zaczniemy od wyglądu konsoli. PSX niewiele się
zmieniło przez okres całej swojej produkcji. Dopiero PSOne wprowadziło
nowy design konsoli, jednak o tym może kiedy indziej. Szary
plastik, który według przez prześmiewców używany
jest
jako plomba gwarancyjna. Przy nieprawidłowym przetrzymywaniu plastik
żółkł po kilku latach, co doskonale widać dziś podczas
przeglądania ofert na portalach aukcyjnych. Konsola jest wykonana
konkretniej z ABS`u, który wykorzystywany jest
również ze
względu na swoją wytrzymałość do produkcji kasków dla
motocyklistów. Z przodu znajduję się porty padów
i kart
pamięci, które są oznaczone numerami "1" i "2". Po bokach
znajdują się perforacje, które służą do odprowadzania
nadmiaru
ciepłego powietrza z konsoli.
Z
tyłu znajdują się oczywiście wszystkie wyjścia. Od prawej na zdjęciu
obok widzimy oprócz standardowego wyjścia AC i AV jeszcze
wyjście Serial I/O i Paraller I/O. Już śpieszę z wyjaśnieniem do czego
te wyjścia służą. Złącze Serial służy do m.in podłączenia
dwóch
konsol ze sobą i zagrania w jedną grę, na dwóch konsolach.
Złącze Paraller I/O rozwija skrzydła konsoli. Możliwość podłączenia
przystawki VCD pozwalało nam
na odważanie filmów
VideoCD. Xplorer`a można nazwać PlayStation`owym GodMode`m. W grach
możemy używać chetów, hacków i
glichów,
których normalnie nie użyjemy. Na samej górze
konsoli
znajdują się trzy przyciski. Power, Reset i Open. Na przyciskach są
nadrukowane symbole i w przypadku przycisku "RESET" napis. Sam przycisk
"RESET" jest również mniejszy niż pozostałe dwa,
które są
takiej samej wielkości. Pod przyciskiem "POWER" znajduję się zielona
dioda znajdująca się na zasilaczu, która informuje nas o
pracy
konsoli. Przyciski wciskają się dobrze, nawet po kilkunastu latach
użytkowania. Na klapce widnieje logo "SONY", oraz "PlayStation",
które jest wykonane z plastiku i wklejone we wnękę
przeznaczoną
specjalnie na to logo. Przebrnęliśmy już przez wygląd
konsoli. Czas zerknąć pod maskę i zobaczyć co nasza Szara Perła skrywa
pod swoją ABS`ową obudową.
Specyfikacja:
Szaraczek posiadał 32-bitowy, 33MHz procesor RISX R3000A MIPS. Co
ciekawe, procesor powstał na podstawie architektury z 1988 roku
stworzonej przez wspomnianą już wcześniej firmę MIPS. 2 MB pamięci RAM
plus 1 MB Video RAM nie powalały na kolana, jednak starczały. 512 kB
Audio RAM również wystarczyło do generowania
dźwięków w
wysokiej, jak na tamte czasy jakości. Maksymalną rozdzielczością dla
konsoli było 640x480. Procesor graficzny, który
generował
również obiekty 3D potrafił wygenerować na raz 360 tyś.
wielokątów, z czego połowa mogła
być wyrenderowana przy pełnym oświetleniu i
teksturach. Napęd
CD-ROM był czymś nowatorskim w czasach, gdy konsole zazwyczaj opierały
się na kartridżach. Konsola nie posiadała oczywiście
wbudowanej
pamięci, przez co do zapisywania stanu gry wymagane były
karty
pamięci o
pojemnościach 128kB, 256kB, 512kB, 1MB, 2MB, 4MB i 8MB
.