Opis książki: Książka w sposób kompleksowy przybliża instytucję sukcesji praw i obowiązków administracyjnoprawnych, obejmującej sytuacje, w których jeden podmiot, zewnętrzny względem administracji, przejmuje prawa i obowiązki administracyjne innego podmiotu. Zagadnienie to nie zostało do tej pory szerzej opisane w doktrynie, a budzi wiele kontrowersji w praktyce stosowania prawa. Publikacja omawia problem dopuszczalności i zakresu tego rodzaju sukcesji z punktu widzenia teorii prawa administracyjnego, na tle wybranych ustaw (m.in. z dziedziny prawa spółek, prawa podatkowego, prawa budowlanego, zagospodarowania przestrzennego, prawa ochrony środowiska), stąd jej lektura może nie tylko stanowić inspirację dla przedstawicieli nauki prawa administracyjnego, ale także okazać się pomocna przy wykładni prawa dokonywanej przez organy administracji publicznej, sądy administracyjne czy podmioty świadczące profesjonalnie pomoc prawną.
Wykaz skrótów. Wstęp. Rozdział 1 Pojęcie następstwa prawnego (sukcesji) jako aspekt pojęcia stosunku prawnego w teorii prawa cywilnego i w teorii prawa administracyjnego. 1.1. Geneza instytucji następstwa prawnego - ogólna charakterystyka pojęcia następstwa prawnego (sukcesji) w prawie cywilnym. 1.1.1. Uwagi wstępne 1.1.2. Prawo podmiotowe jako przedmiot następstwa w prawie cywilnym. 1.1.3. Rodzaje nabycia praw podmiotowych w prawie cywilnym. 1.1.4. Zasady sukcesji poszczególnych rodzajów praw podmiotowych w prawie cywilnym. Przejęcie długu. Dziedziczenie praw. 1.2. Pojęcie następstwa prawnego w prawie administracyjnym w odniesieniu do pojęcia stosunku administracyjnoprawnego. 1.2.1. Cechy stosunku administracyjnoprawnego i jego rodzaje 1.2.2. Pojęcie następstwa prawnego w prawie administracyjnym. 1.2.3. Materialne znaczenie instytucji następstwa procesowego dla charakterystyki pojęcia następstwa prawnego w zewnętrznych stosunkach administracyjnoprawnych. Pojęcie sprawy rzeczowej. 1.2.4. Relacja pojęcia następstwa prawnego w zewnętrznych stosunkach administracyjnoprawnych do pojęcia stosunku egzekucyjnego. 1.3. Podsumowanie. Rozdział 2 Następstwo prawne jako kryterium podziału stosunków administracyjnoprawnych. 2.1. Wprowadzenie. 2.2. Podział na stosunki administracyjne osobiste, rzeczowe i mieszane. 2.3. Podział na stosunki osobiste i nieosobiste. 2.4. Poglądy na temat odrębności następstwa administracyjnoprawnego w ramach stosunków ściśle osobistych. 2.5. Podsumowanie. Ocena przydatności przedstawionych podziałów i pojęć teoretycznych. Rozdział 3 Przesłanki dopuszczalności i rodzaje następstwa prawnego pod tytułem ogólnym (sukcesji uniwersalnej) w prawie administracyjnym. 3.1. Wprowadzenie. 3.2. Łączenie się podmiotów prawa cywilnego jako przyczyna sukcesji administracyjnoprawnej uniwersalnej. 3.2.1. Ujęcie zasady sukcesji administracyjnoprawnej uniwersalnej przy łączeniu się spółek prawa handlowego w przepisach kodeksu spółek handlowych. 3.2.2. Ujęcie zasady sukcesji administracyjnoprawnej uniwersalnej przy łączeniu się podmiotów prawa cywilnego w przepisach ordynacji podatkowej. 3.2.3. Ogólne zasady dopuszczalności sukcesji administracyjnoprawnej uniwersalnej przy łączeniu się podmiotów prawa cywilnego - wnioski płynące z przedstawionych regulacji. 3.3. Relacja pojęcia sukcesji uniwersalnej do pojęcia kontynuacji przy przekształcaniu się podmiotów prawa cywilnego. 3.3.1. Zasada kontynuacji przy przekształcaniu się spółek handlowych w ujęciu kodeksu spółek handlowych. 3.3.2. Kontynuacja podmiotowości prawnej przy przekształcaniu przedsiębiorstw państwowych. Zasada kontynuacji a zasada sukcesji. 3.3.3. Przekształcenie spółki cywilnej w spółkę handlową jako przyczyna sukcesji uniwersalnej w ujęciu kodeksu spółek handlowych. 3.4. Podział podmiotów prawa cywilnego jako przyczyna sukcesji administracyjnoprawnej uniwersalnej częściowej. 3.4.1. Podział spółek jako przyczyna sukcesji częściowej na przykładzie regulacji kodeksu spółek handlowych. 3.4.2. Przesłanki dopuszczalności sukcesji przy podziale osób prawnych - wnioski wypływające z analizy regulacji kodeksu spółek handlowych w odniesieniu do analogicznej regulacji ordynacji podatkowej. 3.5. Sprzedaż przedsiębiorstwa i sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa jako zdarzenia prawne powodujące sukcesję uniwersalną (całkowitą i częściową) 3.5.1. Ujęcie sukcesji administracyjnoprawnej uniwersalnej (całkowitej i częściowej) w przypadku sprzedaży przedsiębiorstwa - na podstawie regulacji kodeksu cywilnego oraz ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze. 3.5.2. Sprzedaż przedsiębiorstwa jako przyczyna sukcesji uniwersalnej w przepisach ustawy - Ordynacja podatkowa. 3.6. Śmierć osoby fizycznej jako przyczyna sukcesji uniwersalnej częściowej. 3.6.1. Ujęcie sukcesji uniwersalnej mortis causa w przepisach ordynacji podatkowej. 3.6.2. Wnioski de lege ferenda na tle omówionych przepisów ordynacji podatkowej - przesłanki dopuszczalności sukcesji uniwersalnej spowodowanej śmiercią osoby fizycznej. Rozdział 4 Przesłanki dopuszczalności i sposoby uregulowania sukcesji syngularnej w prawie administracyjnym. 4.1. Wprowadzenie. 4.2. Dopuszczalność wystąpienia następstwa prawnego w ramach stosunków administracyjnoprawnych ściśle rzeczowych. 4.2.1. Uznanie obiektu za zabytek a stosunki administracyjnoprawne łączące właściciela zabytku z organem administracji publicznej z mocy samego prawa .160 4.2.2. Uznanie za pomnik przyrody. Uznanie za las ochronny. Ustanowienie strefy ochronnej ujęcia wody oraz inne przykłady administracyjnoprawnej regulacji tzw. stref specjalnych. 4.2.3. Podsumowanie. Miejsce aktu ściśle rzeczowego w klasyfikacji prawnych form działania administracji. 4.3. Przesłanki i sposoby uregulowania następstwa prawnego w ramach stosunków rzeczowych sensu largo. 4.3.1. Następstwo praw i obowiązków wynikających z pozwolenia wodnoprawnego w kontekście regulacji przenoszenia pozwoleń na wprowadzanie do środowiska substancji lub energii. 4.3.2. Przeniesienie decyzji o pozwoleniu na budowę. 4.3.2.1. Przesłanki decyzji o pozwoleniu na budowę i przesłanki jej przeniesienia. 4.3.2.2. Dopuszczalność tzw. przeniesienia częściowego decyzji. 4.3.3. Przeniesienie decyzji o warunkach zabudowy 4.3.4. Przeniesienie koncesji uzyskiwanych na podstawie przepisów ustawy - Prawo górnicze i geologiczne. 4.3.5. Przeniesienie decyzji zatwierdzającej instrukcję eksploatacji składowiska odpadów. 4.3.6. Następstwo prawne uprawnień i obowiązków wynikających z pozwolenia na dopuszczenie do obrotu produktów leczniczych. 4.3.7. Następstwo prawne uprawnień wynikających z decyzji zezwalającej na wyłączenie gruntu z produkcji rolnej lub leśnej a charakter obowiązków związanych z wyłączeniem, powstających z mocy samego prawa. 4.3.8. Ocena przydatności podziału na stosunki sensu largo i sensu stricto rzeczowe oraz pojęcia aktu administracyjnoprawnego rzeczowego dla instytucji następstwa administracyjnoprawnego. 4.3.9. Skutki tzw. przeniesienia decyzji w kontekście zasady trwałości w czasie decyzji ostatecznych. 4.4. Przesłanki i sposoby uregulowania następstwa prawnego w ramach stosunków mieszanych. Dopuszczalność wprowadzenia następstwa prawnego w ramach stosunków ściśle osobistych. 4.4.1. Wprowadzenie. 4.4.2. Przeniesienie uprawnień z licencji na wykonywanie transportu drogowego. 4.4.3. Sukcesja w uprawnienia rzemieślnicze. 4.4.4. Sukcesja w uprawnienia wynikające z zezwolenia na prowadzenie apteki. 4.4.5. Tak zwany handel emisjami. 4.4.6. Przeniesienie prawa do uzyskania patentu na wynalazek, prawa ochronnego na wzór przemysłowy oraz prawa z rejestracji wzoru przemysłowego. 4.4.7. Dziedziczenie uprawnień z zakresu ubezpieczeń społecznych i pomocy socjalnej państwa jako przykład zdarzeń podobnych do następstwa prawnego w ramach stosunków ściśle osobistych. 4.4.8. Podsumowanie problematyki sukcesji w ramach stosunków zawierających substrat osobisty (stosunków mieszanych i osobistych). Rozdział 5 Podsumowanie - istota i charakter instytucji następstwa prawnego w zewnętrznych stosunkach administracyjnoprawnych. 5.1. Istota następstwa w zewnętrznych stosunkach administracyjnoprawnych. Rewizja zasady osobistego charakteru stosunku administracyjnoprawnego. 5.2. Ocena prób ujęcia następstwa prawnego w zewnętrznych stosunkach administracyjnoprawnych w ramach wybranych projektów kodyfikacji przepisów ogólnych prawa administracyjnego. Bibliografia. Skorowidz rzeczowy.
|