Przystępując do opracowania niniejszego Studium, miałem na celu dostarczenie materiałów, które by posłużyły saksofo-nistom do udoskonalenia techniki gry, a jednocześnie przygotowały ich do wykonywania utworów o charakterze jazzowym. Dlatego, obok ćwiczeń synkopowo-artykulacyjnych, umieściłem - uwzględniając stopniowanie trudności i chronologię stylistyczną - tematy i wariacje oryginalnych utworów jazzowych i jazzujących (tanecznych). Pogłębią one znajomość problemów m.in. rytmicznych czy związanych z techniką wariacyjną oraz rozwiną zdolności improwizacyjne, konieczne dla muzyka jazzowego. Dla uwrażliwienia rytmicznego i przyzwyczajenia do specyficznej pulsacji swingowej („rozkołysania") - niezależnie od zwyczajnie stosowanej akcentacji i prostego synkopowania -konieczne jest ćwiczenie trójkowego podziału ćwierćnut oraz wykonywania grup ósemkowych w rytmie triol. Innym efektem rytmicznym, który należy opanować, jest przesuwanie dźwięków akcentowanych przed mocną część taktu, mniej więcej o ósemkę, inaczej mówiąc -wyprzedzanie głównego akcentu. Jest to podział rytmiczny stosowany wyłącznie w jazzie i muzyce tanecznej o charakterze jazzowym. W tematach i wariacjach wpisane zostały symbole harmoniczne, uważam bowiem, że są one nieodzowne do śledzenia przebiegu harmonicznego podczas improwizacji. Dla poznania i zapamiętania budowy trudniejszych akordów, w większości utworów zapisałem je również nutami, w uproszczonej jednak postaci i w dowolnych przewrotach, ponieważ chodziło tylko o wskazanie tych składników akordu, które ulegają podwyższeniom lub obniżeniom, a które grający powinien rozpoznawać na podstawie symboli, bez zajmowania się wzajemnymi zależnościami i funkcjami poszczególnych akordów. Tych wszystkich, którym rozpoznanie prostych akordów sprawia jeszcze trudności, odsyłam do mojej Szkoły na saksofon, gdzie znaleźć można podstawowe wiadomości z zakresu harmonii i odpowiednie przykłady. Chciałbym także wyjaśnić, że Studium nie wyczerpuje wszystkich problemów technicznych, rytmicznych czy stylistycznych, bowiem ma za zadanie -taki był przynajmniej mój zamiar - tylko wprowadzić w specyfikę wykonawstwa jazzowego i wskazać drogę do samodzielnej improwizacji. Jest ono także częściowym uzupełnieniem moich szkół na saksofon i na klarnet.
|