|
Agnieszka Gronek
Wokół ukrzyżowanego
Studia nad tematem Pasji w ukraińskim malarstwie ikonowym
Warszawa 2009
200 str.+ XXXI il., wys. 24 cm
stan dobry
Spis treści
Wstęp 7
Ikona Męki Pańskiej z Lipia w Muzeum Historycznym w Sanoku 9
Inspiracje twórców zachodnioruskich grafiką niemiecką w XVI i XVII
wieku 50
Zachodnie źródła lwowskich ikon Sądu nad Chrystusem 76
Źródła nowych przedstawień w ukraińskich ikonach Męki Pańskiej
w wiekach XVI-XVIII . 95
Triodion Kwiecisty, Kijów 1631, jako nowożytny podlinnik twórców cerkiewnych 112
Adaptacja kompozycji Chrystophera Weigla w środowisku cerkiewnych
grafików i ikonopisców 131
Ikona Męki Pańskiej z Łosyńca nieznanym dzieleni Marka Szestakowycza
z Domażyru 147
Summary 172
Bibliografia 174
Spis ilustracji 186
Indeks osób ............ 193
Indeks miejscowy 198
Wstęp
Zebrane tu szkice prezentują rezultaty ponad dziesięcioletnich badań prowadzonych najpierw w ramach studiów magisterskich i doktoranckich pod kierunkiem naukowym śp. Profesor Anny Różyckiej-Bryzek w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego, a potem podczas samodzielnej pracy w Katedrze Ukraino-znawstwa krakowskiej uczelni.
Rozprawy łączy wspólny temat malarski, jakim jest męka Chrystusa, jak też zagadnienia artystyczne wynikające głównie z okcydentalizacji sztuki cerkiewnej w wiekach XVI-XVIII. Dwie z nich, otwierająca i zamykająca książkę, mają charakter monograficzny i atrybucyjny. Tu, na podstawie szczegółowej analizy stylistycznej i ikonograficznej, a także dzięki badaniom porównawczym, możliwe było ustalenie warsztatu, a nawet autora omawianych dzieł. Przedmiotem badań są dwie ikony Męki Pańskiej. Jedna, znana dzięki licznym reprodukcjom oraz stałej ekspozycji w Muzeum Historycznym w Sanoku, dobrej klasy artystycznej i stanu technicznego, do tej pory nie doczekała się monografii. Druga zaś, prawie nieznana, ze względu na spore zniszczenia już dawno została wyłączona z kultu religijnego, choć do dziś znajduje się w małej cerkwi w ukraińskich Bieszczadach. Konkretne ustalenia atrybucyjne, szczególnie w drugim wypadku, wydają się mieć duże znaczenie. Inne prace wskazanego malarza od dawna bowiem znajdują się pod konserwatorską opieką pracowników Muzeum Narodowego we Lwowie. Warto więc rozciągnąć ją również na te zniszczoną i prawie zapomnianą ikonę.
Pozostałe studia skupiają się w niniejszym stopniu na stylu, w większym zaś na ikonografii i treści przedstawień pasyjnych. Scharakteryzowane tu zjawiska artystyczne ukazują na szerszym tle przemiany zachodzące zwłaszcza w sferze obrazowania i wykazują ogromną rolę w tym procesie zachodniej sztuki, zwłaszcza graficznej. Poszukiwania bezpośrednich źródeł formalnych i treściowych, a głównie odnalezienie konkretnych wzorów, wykazały minimalny wpływ na kompozycję
tekstów literackich oraz dominację w tym względzie obrazu. Wskazały na kierunki i drogi przenikania obcych wpływów, w czym przodowały zwłaszcza niemieckie i niderlandzkie centra artystyczne. Głównym środkiem przenoszącym najnowsze rozwiązania zachodnich artystów była grafika. Na wschodnie rubieże Rzeczypospolitej docierały odbijane w wielu egzemplarzach luźne ryciny bądź zamieszczone w drukowanych na Zachodzie księgach. Zdarzało się również, że wzory te docierały do malarzy ikon za pośrednictwem ksiąg cyrylicznych, gdzie publikowano często uproszczone kopie wykonane przez ruskich rytowników. Księgi te spełniały rolę podlinników, czyli dawnych rysunkowych wzorników malarskich.
W czasie pracy badawczej spotkałam się z pomocą wielu osób, które uprzejmie proszę o przyjęcie wyrazów wdzięczności. Winna je jestem na pierwszym miejscu dwojgu moim nieocenionym i nieodżałowanym Nauczycielom: śp. Pani profesor Annie Róźyckiej Bryzek oraz śp. Panu Romualdowi Biskupskiemu.
Studia byłyby znacznie utrudnione, gdyby nie pomoc i otwartość pracowników bibliotek, archiwów i muzeów Polski, Ukrainy oraz Słowacji, szczególnie takich jak Panie: Danuta Posadzka, Maria Hełytowycz, Tatiana Sabodasz i Panowie: Jarosław Giemza, Oleg Sydor, ojciec Sebastian Dmytruch. Za udostępnienie ikon i pozwolenie na objęcie ich badaniami serdecznie dziękuję Dyrektorom: Muzeum Historycznego w Sanoku, Muzeum „Zamek" w Łańcucie, Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej w Przemyślu, Muzeum Narodowego we Lwowie, Lwowskiej Galerii Obrazów, Muzeum Architektury Ludowej we Lwowie, Muzeum Wschodniosłowackiego w Koszycach, Muzeum Drohobyczczyzny w Drohobyczu oraz Muzeum Duchowych Skarbów Ukrainy w Kijowie.
Szczególne podziękowania kieruję do recenzentów niniejszej książki, Profesora Aleksandra Naumowa oraz Profesora Waldemara Delugi. Profesor Aleksander Naumow wspomógł mnie wieloma cennymi radami i niejednokrotnie uchronił przed potknięciami.
Największe jednak wyrazy wdzięczności winna jestem moim najbliższym. Tosiu, Tobie pracę tę dedykuję.
Słowa kluczowe:
|
KOSZT WYSYŁKI:
- Niezależnie od ilości kupionych książek koszt wysyłki liczony jest tylko raz i wynosi:
- 7,50 polecony/paczka ekonomiczna
- 9.00 polecony/paczka priorytet
DODATKOWE INFORMACJE O WYSYŁCE I PŁATNOŚCI:
- Wysyłkę realizujemy 2 razy w tygodniu za pośrednictwem Poczty Polskiej
- Książki wysyłamy w bezpiecznych "bąbelkowych" kopertach
- Nie wysyłamy za pobraniem, za granicę, nie ma także możliwości odbioru osobistego
- Forma płatności: płatne z góry (zwykły przelew/Płacę z Allegro)
- W przypadku większej ilości zakupionych książek, prosimy o wpłatę w terminie 10 dni - niestety nie przetrzymujemy zakupionych książek "na później":)
|