|
Studia Etnologiczne i Antropologiczne tom 7
Wydawnictwo UŚ, Katowice 2003, Stron 320 Rozmiar: 17 cm x 24 cm
Aktywność kulturalna i postawy twórcze to uzupełniające się wzajemnie zachowania ludzi, będące wynikiem ich związku z tradycją kulturową i utrwalonym w świadomości poczuciem tożsamości i więzi z konkretną rzeczywistością kulturową i społeczną. Autorzy, którzy podjęli rozważania na ten temat, poprzedzone badaniami terenowymi na obszarze Polski i poza jej granicami, dowodzą, że zarówno tradycja, jak i kultura współczesna rodzą się na poziomie grupy lokalnej. Treść tomu podzielono na cztery części: Aktywność kulturalna i postawy twórcze, Twórcze postawy jednostek, Komunikat ikoniczny i zwyczajowo-obrzędowy jako twórcza postawa wobec tradycji, Instytucjonalna działalność twórcza a pamięć o przeszłości. Badacze odwołują się do więziotwórczych i kulturotwórczych wartości aktywności kulturalnej, do tradycji patriotyzmu lokalnego i narodowego jako kreatora postaw twórczych. Zwracają uwagę na potrzeby estetyczne, religijne i normatywne oraz podkreślają rolę współczesnych organizacji i instytucji kulturalnych jako nosicieli tradycji i pamięci o przeszłości.Wstęp - Irena Bukowska - Floreńska
Aktywność Kulturalna i Postawy Twórcze
Władysław Jacher Aktywność kulturalna jako czynnik więzi społecznej w społecznościach lokalnych i regionalnych Ryszard Kantor Współczesna działalność kulturoznawcza na poziomie grupy lokalnej Irena Bukowska-Floreńska Postawy twórcze i aktywność kulturalna na Górnym Śląsku Andrzej Brencz Tworzenie się więzi regionalnych na "dawnym" i "nowym" pograniczu - przykład "regionu kozła lubuskiego" Helga Bieniusa Współczesne formy aktywności twórczej we wsi Żyrowa w opolskim Kornelia Lach Aktywność kulturalna wspólnot lokalnych na pograniczu śląsko - morawskim Adam Bobryk Amatorka twórczość artystyczna mniejszości polskiej w Republice Litewskiej 1[zasłonięte]944-19
Twórcze Postawy Jednostek
Maria Śmiełowska Twórcza aktywność jednostek w kreowaniu własnej przestrzeni lokalnej Edyta Korepa Wpływ nieprofesjonalnych pisarzy na rozwijanie świadomości regionalnej mieszkańców pogranicza (na przykładzie twórczości Emanuela Grima w Cieszyńskim) Bronisław Dymara Wiersze dzieci jako forma aktywności twórczej i przejaw związków z kulturą lokalną Kinga Czerwińska Współczesna twórczość samorodna - studium artysty Tadeusz Mikołaj Trajdos Twórczość Stanisława Wyrtla (Orawa, Zubrzyca Górna) Grzegorz Błahut Amatorskie kino Franciszka Dzidy w Chybiu jako wartość kulturowa lokalnej społeczności
Komunikat Ikoniczny i Zwyczajowo - Obrzędowy Jako Twórcza Postawa Wobec Tradycji
Olga Goldberg - Mulkiewicz Komunikat ikoniczny na pograniczu kulturowym i etnicznym. Żydowska wycinanka w procesie przemian Zdzisław Kupisiński SVD Liderzy w obrzędowości pogrzebowej i ich znaczenie w kontynuacji tradycji na pograniczu regionów etnograficznych opoczyńskiego i radomskiego Józef Nowak Zespoły kolędnicze z kozą i z koniem na tomaszowskim pograniczu polsko - ukraińskim Barbara Bazielich Niedźwiedzie tradycje
Instytucjonalna Działalność Twórcza A Pamięć o Przeszłości
Urszula Kaczmarek Stowarzyszenia kulturalne jako przejaw aktywności twórczej społeczności lokalnej pogranicza. Przykład Gorzowa Wielkopolskiego Joanna Świtała - Mastelarz Bielowickie Stowarzyszenie Twórców i Przyjaciół Kultury Ludowej w Opoczyńskiem. Idee i inspiracje Tomasz Michalewski Muzeum Regionalne i jego znaczenie w społeczności lokalnej (na przykładzie działalności Konrada Mientusa) Dobrawa Skonieczna Prywatne "muzeum" "Ocalenie" - obraz życia i twórczości Jana Talika Dorota Świtała - Trybek Muzeum Miejskie im . Maksymiliana Chroboka w Rudzie Śląskiej jako inicjator zróżnicowanych form życia kulturalnego
|
|