Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

STUDIA BOTANIKA RENESANS STARE DRUKI ILUSTRACJE

24-01-2012, 5:43
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 50 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 2041557169
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 17   
Koniec: 16-01-2012 19:41:01

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 1998
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha



PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -
POLISH BOTANICAL STUDIES 1998 GUIDEBOOK SERIES No. 20
Guidebook Series is an irregularly issued supplementary series of Polish Botanical
Studies intending to publish guides to Polish botanical institutions, collections and
collectors, botanical literature, and directories as well as botanical field-guides and basic
information regarding various branches of botany.



PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ ZNAJDUJĄCYCH SIĘ W DOLNEJ CZĘŚCI AUKCJI (CZASAMI TRZEBA WYKAZAĆ SIĘ CIERPLIWOŚCIĄ W OCZEKIWANIU NA ICH DOGRANIE)


AUTOR -
PRACA ZBIOROWA

REDAKTORZY :
ZBIGNIEW MIREK
ALICJA ZEMANEK


WYDAWNICTWO, WYDANIE, NAKŁAD -
WYDAWNICTWO - POLISH ACADEMY OF SCIENCE
W. SZAFER INSTITUTE OF BOTANY, KRAKÓW 1998

POLSKA AKADEMIA NAUK
INSTYTUT BOTANIKI IMIENIA WŁADYSŁAW SZAFERA

WYDANIE - 1
NAKŁAD - ??? EGZ.

STAN KSIĄŻKI -
BARDZO DOBRY JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM) (wszystkie zdjęcia na aukcji przedstawiają sprzedawany przedmiot).

RODZAJ OPRAWY -
ORYGINALNA, MIĘKKA

ILOŚĆ STRON, WYMIARY, WAGA -
ILOŚĆ STRON - 230
WYMIARY - 20,5 x 14,5 x 1,3 CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - 0,324 KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)

ILUSTRACJE, MAPY ITP. -
ZAWIERA LICZNE ILUSTRACJE W TYM KOLOROWE.


KOSZT WYSYŁKI -
8 ZŁ - KOSZT UNIWERSALNY, NIEZALEŻNY OD ILOŚCI I WAGI, DOTYCZY PRZESYŁKI PRIORYTETOWEJ NA TERENIE POLSKI.

ZGADZAM SIĘ WYSŁAĆ PRZEDMIOT ZA GRANICĘ. KOSZT WYSYŁKI W TAKIM PRZYPADKU, USTALA SIĘ INDYWIDUALNIE WEDŁUG CENNIKA POCZTY POLSKIEJ I JEST ZALEŻNY OD WAGI PRZEDMIOTU. (PREFEROWANYM JĘZYKIEM KONTAKTU POZA OCZYWIŚCIE POLSKIM JEST ANGIELSKI, MOŻNA OCZYWIŚCIE PRÓBOWAĆ KONTAKTU W SWOIM JĘZYKU NATYWNYM.)

I AGREE to SEND ITEMS ABROAD. The COST of DISPATCHING In SUCH CASE, IS ESTABLISH ACCORDING TO PRICE-LIST of POLISH POST OFFICE SEVERALLY And it IS DEPENDENT FROM WEIGHT of OBJECT. ( The PREFERRED LANGUAGE of CONTACT WITHOUT MENTIONING POLISH IS ENGLISH, BUT YOU CAN OBVIOUSLY TRY TO CONTACT ME IN YOUR NATIVE LANGUAGE.)


DODATKOWE INFORMACJE - W PRZYPADKU UŻYWANIA PRZEGLĄDARKI FIREFOX MOŻE WYSTĄPIĆ BŁĄD W POSTACI BRAKU CZĘŚCI TEKSTU LUB ZDJĘĆ, NIESTETY NARAZIE JEDYNYM ROZWIĄZANIEM JAKIE MOGĘ ZAPROPONOWAĆ TO UŻYCIE INTERNET EXPLORERA LUB WYSZUKIWARKI "OPERA", Z GÓRY PRZEPRASZAM ZA NIEDOGODNOŚCI.
PRZY OKAZJI PRZYPOMINAM O KOMBINACJI KLAWISZY CTRL+F (PRZYTRZYMAJ CTRL I JEDNOCZEŚNIE NACIŚNIJ F), PO NACIŚNIĘCIU KTÓREJ Z ŁATWOŚCIĄ ZNAJDZIESZ INTERESUJĄCE CIĘ SŁOWO O ILE TAKOWE WYSTĘPUJE W TEKŚCIE WYŚWIETLANEJ WŁAŚNIE STRONY.



SPIS TREŚCI LUB/I OPIS -



KSIĄŻKA W JĘZYKU ANGIELSKIM, PONIŻEJ ZAMIESZCZAM PROSTE TŁUMACZENIE (PROSZĘ UWZGLĘDNIĆ BŁĘDY TŁUMACZENIA I BRAK GRAMATYKI, A TAKŻE MOMENTAMI KOMICZNE, PRZYPADKOWE JEGO FORMY, NAJCZĘŚCIEJ POD TEKSTEM TŁUMACZONYM MOŻNA ZNALEŹĆ ORYGINALNY, JEŚLI OCZYWIŚCIE WYSTARCZY MIEJSCA). TŁUMACZENIE TYLKO I WYŁĄCZNIE W CELACH POGLĄDOWYCH.






POLSKA badań botanicznych 1998 • • seria PRZEWODNIK nr 20
STUDIA
W botanice RENAISSANCE
Redakcja
Alicja Zemanek Zbigniew Mirek

POLSKIEJ AKADEMII NAUK W. Szafera Instytut Botaniki
POLSKA badań botanicznych 1998 INFORMATOR SERIES nr 20
Poradnik serii nieregularnie wydawane dodatkowych serii Polska botaniczny
Badania, które zamierzają opublikować przewodników botanicznych polskich instytucji, zbiorów i
kolekcjonerów, literaturze botanicznej i katalogi, a także botaniczne dziedzinie przewodników i podstawowych
informacje dotyczące różnych dziedzin botaniki.
Redaktor naczelny: Zbigniew Mirek
Co-Redaktor: Jan J. W6jcicici
Asystent Redakcja: Lucyna MusiAt
Redakcja: Krystyna Grodzińską
Andrzej Jankun
Leon Stuchlik
Make-up Korektor: Hanna Kuciel
Projekt okładki: Maciej Pierzchala
Panel przedni: Fritillaria imperialis L. LibripicturatiA.21, f.76 (Biblioteka Jagiellońska, Kraków)
"To była różnorodność, rzadkość, ziół i piękno
, który przyciągnął lekarzy renesansu,
nie tylko właściwości leczniczych. [...]
• Humanistyczna filologów, (Protestantpastors,
weafthy szlachty aHwere przeniesiony
przez nowe motywy do e ta ^ up fierbaria osądzonej ".

K.M. STROIKI 1991 roku. Botanika na uniwersytetach średniowiecza i renesansu.
'[...] Nie ma nic w tym (ifepleasanterand bardziej zachwycające niż wędrować przez lasy, góry, równiny, garlandedandadornedwith flowerlets andplants różnego rodzaju, i najbardziej eleganckich do rozruchu, i uważnie patrzeć na nich. (Ale to, że zwiększa przyjemność, a nie trochę radości, jeśli nie dodaje znajomy z cnót andpowers tych samych roślin [...]'
L. Fuchs. 1542 roku. stirpium historia De (według A. Arber. 1988. Herbals ...)





SPIS TREŚCI

Zbigniew MlREK, Alicja Zemanek: Badania w botanice Renaissance - Wstęp ..................................... 7-8
Alicja Zemanek: botanika renesansu i współczesnej nauki .... 9-47
Barbara KUZN1CKA: Związek nauki i sztuki w epoce renesansu - u źródeł nowoczesnej botaniki ................. 49-72
Andrea Savoia: Environmental podejścia w Botaniki
16 wieku ........................................ 73-86
Ulrich von Rath: funkcja i architektura Botanic
Ogród z Uniwersytetu Montpellier ................ 87-112
Sara FERRI: Pietro Andrea Mattioli i jego Commentarii ...... 113-133
Luis Ramon-Laca: hiszpańskim i amerykańskim roślin w Clu-
korespondencji sius "................................. 135-160
Alicja Zemanek, Jan de Koning: ilustracje roślin w Libri pic Turati (18-30) (Biblioteka Jagiellońska, Kraków, Polska) i nowe prądy w botanice Renaissance ............... 161-193
Andrzej Jankun: zdjęcia roślin przedstawione w poli-Olkusz
ptych (15 wieku ).............................. 195-204
Anna Kostuch, Alicja Zemanek: Rośliny w thel6th wieku gobeliny flamandzki od Zamku na Wawelu (Kraków, Polska )..... 205-230





Badania w botanice Renaissance - przedmowa

Rozwój botaniki w okresie renesansu (16 i początku 17 wieku), od dawna przyciąga zainteresowanie zarówno biologów i historyków. Bogata baza ręcznie, drukowane i materiały ikonograficzne i zielniki (najstarsze znane) zachowały się do dzisiaj, ma wielką wartość nie tylko z historycznego punktu widzenia. Zawierają one pierwsze pisanych i ikonograficznych danych na temat Europejskiego roślinność, która została poddana nieodwracalne zmiany w ciągu wieków. Można też znaleźć tam informacje cenne dla historii nazewnictwa roślin i dla ethnobotany. Materiały te były dotychczas badane tylko w bardzo ograniczonym zakresie. Większość klasycznych dzieł w dniu Renaissance botanika z powrotem z ubiegłego wieku, a nie zawierają one informacje o licznych publikacji botanicznych z Europy Środkowej (np. Polska). Warto również podkreślić, że badania koncentrujące się na okres, w którym empirycznych metod biologii zostało wszczęte, są ważne zarówno dla filozofii i metodologii nauk.
Pomysł na przygotowanie tego tomu powstały w rozmowach wśród niektórych autorów biorących udział w dwóch międzynarodowych spotkań, czyli 19 Międzynarodowy Kongres Historii Nauki (Saragossa, Hiszpania, 1993) i Międzynarodowym Sympozjum z okazji 450-lecia Fundacji Botanic Ogród w Padwie (Padwa, Włochy, 1995). Głównym celem wielkość jest przedstawienie tematów realizowanych projektów badawczych zajmujących się botaniką renesansu. Projekty reprezentujący różne podejścia, które jest w części ze względu na różnorodność materiałów zachowanych w różnych krajach.
Przegląd najnowszej literatury i tematów potencjalnego zainteresowania współczesnej nauki jest przedstawione w rozdziale A. Zemanek (Polska) Renaissance botaniki i współczesnej nauki. Barbara Kuznicka (Polska) stanowi jeden z kluczowych problemów, które jest stymulowanie rolę sztuki w rozwoju opisowy botanika i biologicznych ilustracji (związków nauki i sztuki w epoce renesansu - u źródeł nowoczesnej botaniki). Pionierskich idei ekologicznych ustanowiony włoską botaników zostały omówione przez A. SAVOIA (Włochy) w artykule podejście środowiska w botanika 16 wieku. Ogrody botaniczne miał w tym czasie ważną rolę ośrodków kształcenia i aklimatyzacji roślin. Ulrich
Von Rath (Niemcy) opisano projekt ogrodu botanicznego w Montpellier, które następnie nowe eksponaty niektórych grup roślin (np. wodnych, góry i gatunków, piasek). Wśród botaników renesansu przedstawiony jest: Pietro Andrea Mattioli, słynny włoski zielarz (Sara Ferri, Włochy). Można dowiedzieć się o pracach Carolus Clusius, jednego z największych botaników swego czasu, z papieru, Luis RAM6N-LACA (Hiszpania). Studiował korespondencji Clusius z hiszpańskich lekarzy, który zawierał nazwy roślin z obszaru śródziemnomorskiego oraz z Ameryki. Jeden z największych w świecie kolekcji renesansowych ilustracje roślin przechowuje się w Ja-giellonian Library (Libri serii picturati). Alicja Zemanek (Polska) i Jan de Koning (Holandia) przedstawienie perspektyw badawczych, które mogą powstać w wyniku szczegółowej analizy tej kolekcji, prawie nigdy nie studiował do tej pory.
Ściśle botanicznych tematy są uzupełnione o dokumenty poświęcone problematyce z relacji między nauką i sztuką. Andrzej Jankun (Polska) opisuje zdjęć roślin przedstawione w poliptyk Olkusz (15 wieku).
"Flora" 16 wieku arrasów flamandzkich z Zamku Królewskiego na Wawelu w Krakowie jest przedmiotem analizy przez Anna Alicja Zemanek i KOSTUCH (Polska).
Wielkość płyty wzbogacona jest o kolor zdjęcia z picturati Libri pobrania oraz motywy roślinne z tkaniny Wawel.
Podziękowania
Chcielibyśmy wyrazić naszą wdzięczność Polskiego Towarzystwa Botanicznego i dr hab. Bogdan Zemanek - dyrektor Ogrodu Botanicznego (Jagiel-lonian University) w Krakowie o wsparcie finansowe, które przyczyniły się do opublikowania tego tomu oraz dr Arthur copping i Wojciech Paul, mgr za życzliwą pomoc w poprawie tekstu. Jesteśmy wdzięczni dr Marian Malicki - zastępca dyrektora Biblioteki Jagiellońskiej (Kraków) do tworzenia kopii rysunków z kolekcji picturati Libri dla nas dostępne. Jerzy Petrus, mgr Olga Charzewska i mgr od Zamku na Wawelu są podziękował za zgodę na opublikowanie informacji z gobelinów.

Zbigniew Mirek, Alicja Zemanek






POLISH BOTANICAL STUDIES 1998 • GUIDEBOOK SERIES • No. 20
STUDIES
IN RENAISSANCE BOTANY
editors
Zbigniew MiREK Alicja ZEMANEK

POLISH ACADEMY OF SCIENCES W. SZAFER INSTITUTE OF BOTANY
POLISH BOTANICAL STUDIES 1998 GUIDEBOOK SERIES No. 20
Guidebook Series is an irregularly issued supplementary series of Polish Botanical
Studies intending to publish guides to Polish botanical institutions, collections and
collectors, botanical literature, and directories as well as botanical field-guides and basic
information regarding various branches of botany.
Editor-in-Chief: Zbigniew Mirek
Co-Editor: Jan J. W6jcicici
Editorial Assistant: Lucyna MusiAt
Editorial Board: Krystyna Grodzinska
Andrzej Jankun
Leon Stuchlik
Make-up Editor: Hanna Kuciel
Cover Design: Maciej Pierzchala
Front cover: Fritillaria imperialis L. from LibripicturatiA.21,f.76 (Jagiellonian Library, Cracow)
'It was the diversity, rarity, and beauty of herbs
that attracted Renaissance physicians,
not just the medical properties. [...]
•Humanist philologists, (Protestantpastors,
weafthy noblemen aHwere moved
by new motives to ta^e up res fierbaria'.

K.M. REEDS 1991. Botany in Medieval and Renaissance Universities.
'[...] there is nothing in this (ifepleasanterand more delightful than to wander over woods, mountains, plains, garlandedandadornedwith flowerlets andplants of various sorts, and most elegant to boot, and to gaze intently upon them. (But it increases that pleasure and delight not a little, if there be added an acquaintance with the virtues andpowers of these same plants [...]'
L. FUCHS. 1542. De historia stirpium, (according to A. Arber. 1988. Herbals...)





CONTENTS

Zbigniew MlREK, Alicja ZEMANEK: Studies in Renaissance botany - Foreword..................................... 7-8
Alicja ZEMANEK: Renaissance botany and modern science .... 9-47
Barbara KUZN1CKA: The union of science and art in the Renaissance - at the sources of modern botany................. 49-72
Andrea Savoia: Environmental approach in the botany of the
16th century........................................ 73-86
Ulrich VON Rath: The function and architecture of the Botanic
Garden of the University of Montpellier................ 87-112
Sara FERRI: Pietro Andrea Mattioli and his Commentarii......113-133
Luis Ramon-LaCA: The Spanish and American plants in Clu-
sius' correspondence.................................135-160
Alicja ZEMANEK, Jan DE KONING: Plant illustrations in the Libri pic turati (A 18-30) (Jagiellonian Library, Cracow, Poland) and new currents in Renaissance botany............... 161-193
Andrzej JANKUN: Plant images presented in the Olkusz poly-
ptych (the 15th century).............................. 195-204
Anna KoSTUCH, Alicja ZEMANEK: Plants in thel6th century Flemish tapestries from Wawel Castle (Cracow, Poland)..... 205-230





Studies in Renaissance botany - foreword

The development of botany during the Renaissance (16th and the beginning of the 17th century) has long attracted interest from both the biologists and the historians. The rich base of handwritten, printed, and iconographic materials and herbaria (the oldest known) preserved until today, is of a great value not only from historical point of view. They contain the first written and iconographic data about the European vegetation which has undergone irreversible changes during the centuries. One can also find there information valuable for the history of plant nomenclature and for ethnobotany. These materials have so far been studied only to a very limited extent. Most of the classical works on Renaissance botany date back from the last century, and they do not include information about numerous botanical publications from Central Europe (eg Poland). It is also worth emphasizing that the studies focusing on the period during which the empirical methods in biology were initiated, are important for both philosophy and methodology of science.
The idea of preparing this volume emerged during informal conversations among some authors participating in two international meetings, namely the 19th International Congress of History of Science (Zaragoza, Spain, 1993) and the International Symposium to Celebrate the 450th Anniversary of the Foundation of the Botanic Garden of Padua (Padua, Italy, 1995). The main purpose of the volume is to present the topics of the ongoing research projects dealing with Renaissance botany. The projects represent diverse approaches, which is, in part, due to the diversity of the materials preserved in various countries.
The overview of the latest literature and topics of potential interest for modern science is presented in the chapter by A. ZEMANEK (Poland) Renaissance botany and modern science. Barbara Kuznicka (Poland) presents one of the key issues which is the stimulating role of art in the development of descriptive botany and biological illustration (The union of science and art in the Renaissance - at the sources of modern botany). The pioneering ecological ideas introduced by Italian botanists are discussed by A. SAVOIA (Italy) in the paper Environmental approach in the botany of the 16th century. Botanic gardens had at that time an important function as centres of education and plant acclimatization. Ulrich
VON Rath (Germany) describes the design of the Botanic Garden at Montpellier which had then novel exhibits of some plant groups (eg of aquatic, mountain and sand species). Among the botanists of the Renaissance presented is: Pietro Andrea Mattioli, the famous Italian herbalist (Sara Ferri, Italy). One can learn about the work of Carolus Clusius, one of the greatest botanists of his time, from the paper by Luis RAM6N-LACA (Spain). He studied the correspondence of Clusius with Spanish doctors, which contained the names of plants from the Mediterranean area and from America. One of the largest in the world collections of the Renaissance illustrations of plants is kept at the Ja-giellonian Library (the Libri picturati series). Alicja Zemanek (Poland) and Jan DE KONING (The Netherlands) present the research perspectives which may result from the detailed analysis of this collection, almost never studied to date.
Strictly botanical topics are supplemented by papers devoted to the issues from the interface between science and art. Andrzej JANKUN (Poland) describes Plant images presented in the Olkusz polyptych (15th century).
'Flora' of the 16th century Flemish tapestries from Wawel Royal Castle of Cracow is the subject of the analysis by Anna KOSTUCH and Alicja ZEMANEK (Poland).
The volume is enriched by colour plates of the pictures from the collection Libri picturati and of plant motifs from the Wawel tapestries.
Acknowledgments
We would like to express our gratitude to the Polish Botanical Society and Dr hab. Bogdan Zemanek - a director of Botanic Garden (Jagiel-lonian University) in Cracow for financial support which helped to publish this volume and to Dr Arthur Copping and Wojciech Paul, MSc for their kind help in improving the text. We are grateful to Dr Marian Malicki - a deputy director of the Jagiellonian Library (Cracow) for making the copies of drawings from the Libri picturati collection available to us. Jerzy Petrus, MSc and Olga Charzewska, MSc from Wawel Castle are thanked for permission to publish details from the tapestries.

Zbigniew Mirek, Alicja Zemanek



Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.


ZOBACZ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

ZOBACZ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT


NIE ODWOŁUJĘ OFERT, PROSZĘ POWAŻNIE PODCHODZIĆ DO LICYTACJI1">ZOBACZ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT


NIE ODWOŁUJĘ OFERT, PROSZĘ POWAŻNIE PODCHODZIĆ DO LICYTACJI