Struktura umysłu a wykonywanie prostych działań arytmetycznych. Badania neuropsychologiczne
Spis treści:
Wstęp
Część I. Zagadnienia teorii i metodologii badań
Rozdział 1. Wprowadzenie
Rozdział 2. Mechanizmy poznawcze związane z wykonywaniem prostych działań arytmetycznych w ujęciu współczesnych teorii
2.1. Istota różnic w poglądach na mechanizmy poznawcze warunkujące wykonywanie prostych działań arytmetycznych
2.2. Ogólny model przetwarzania liczb i obliczania
2.3. Model potrójnego kodowania
2.4. Hipoteza złożonego kodowania
2.5. Hipoteza preferowanego kodu wejściowego
2.6. Podsumowanie
Rozdział 3. Organizacja reprezentacji faktów arytmetycznych w pamięci
3.1. Modele przeszukiwania tabel
3.2. Sieciowy model wydobywania faktów arytmetycznych
3.3. Model dystrybucji skojarzeń
3.4. Model interferencyjny
3.5. Podsumowanie
Rozdział 4. Wykonywanie prostych działań arytmetycznych a inne funkcje psychiczne
4.1. Zaburzenia procesów liczenia i innych funkcji psychicznych a lokalizacja patologii mózgu
4.2. Wykonywanie prostych działań arytmetycznych a procesy językowe
4.3. Wykonywanie prostych działań arytmetycznych a procesy przestrzenne
Rozdział 5. Metody badań funkcjonalnej architektury systemu poznawczego warunkującej wykonywanie prostych działań arytmetycznych
5.1. Badania w nurcie neuropsychologii poznawczej
5.2. Badania z udziałem osób zdrowych
Część II. Badania własne
Rozdział 6. Wprowadzenie
Rozdział 7. Metody badań
7.1. Pomiar umiejętności arytmetycznych
7.2. Pomiar innych funkcji psychicznych
7.2.1. Funkcje językowe
7.2.2. Zdolności wyobrażeniowo-przestrzenne
7.2.3. Uwaga i pamięć
7.2.4. Funkcje wykonawcze
7.2.5. Przedchorobowy poziom funkcjonowania
7.2.6. Ogólna ocena stanu funkcji poznawczych
7.2.7. Uwagi dotyczące metod pomiaru zmiennych
Rozdział 8. Charakterystyka uczestników badania
8.1. Ogólna charakterystyka uczestników badania
8.2. Procedura wyodrębnienia grup eksperymentalnych
8.3. Wyniki testów neuropsychologicznych w grupach eksperymentalnych
Rozdział 9. Organizacja i przebieg badań
Rozdział 10. Wyniki badań – porównania grupowe
10.1. Jakość wykonywania mnożenia i odejmowania u osób z zaburzeniami językowymi lub zaburzeniami procesów wyobrażeniowo-przestrzennych
10.1.1. Czas wykonywania działań
10.1.2. Wskaźnik Błędu
10.2. Wpływ zewnętrznych postaci liczb na jakość wykonywania mnożenia i odejmowania. Porównania wewnątrz grup
10.2.1. Czas wykonywania działań
10.2.2. Wskaźnik Błędu
10.3. Wpływ zewnętrznych postaci liczb na jakość wykonywania mnożenia i odejmowania. Porównania między grupami
10.3.1. Czas wykonywania działań
10.3.2. Wskaźnik Błędu
10.4. Podsumowanie i dyskusja wyników badań grupowych
Rozdział 11. Studia przypadku
11.1. Cel badawczy studiów przypadku
11.2. Procedura badań
11.3. Ogólna charakterystyka osób badanych
11.4. Neuropsychologiczna charakterystyka osób badanych
11.5. Umiejętności arytmetyczne osób badanych
11.5.1. Pacjenci A.M. i E.G.
11.5.1.1. Czas wykonywania działań
11.5.1.2. Poprawność wykonywania działań
11.5.2. Pacjent I.W.
11.5.3. Pacjentka M.F.
11.6. Dyskusja wyników studiów przypadku
Rozdział 12. Dyskusja
Streszczenie
Załączniki
Bibliografia