Street Fighter IV to kolejna odsłona tworzonej przez Capcom serii, która zdefiniowała gatunek dwuwymiarowych bijatyk. Pierwsza jej odsłona ukazała się przeszło dwadzieścia lat temu - w 1987 roku, i zyskała sporą popularność. Jednak największy sukces odniosła wydana cztery lata później druga część będąca w tamtych czasach grą bardzo innowacyjną. To właśnie w Street Fighter II po raz pierwszy mieliśmy możliwość stoczenia pojedynku multiplayer - jeden na jednego.
Akcja gry osadzona została pomiędzy drugą a trzecią częścią cyklu. Do naszej dyspozycji oddanych zostało 25 postaci, do których oprócz starych znajomych, występujących w poprzednich edycjach (Ryu, Chun-Li, Ken, Guile, Blanka, E. Honda, Zangief, Dhalsim, Balrog, Vega, Sagat, M. Bison), dołączyło także aż pięciu nowych bohaterów - tajna agentka Crimson Viper wykorzystująca w walce liczne dobrodziejstwa techniki, zapaśnik lucha libre El Fuerte, francuski żołnierz Abel preferujący walki w stylu MMA, otyły rywal Kena – Rufus oraz nowy główny boss - Seth.
Jeżeli zaś chodzi o sposób prowadzenia rozgrywki, to Street Fighter IV powrócił w swych założeniach do korzeni. Tak, więc pomimo trójwymiarowych postaci i środowiska, walki jak dawniej toczone są w konwencji 2D. Twórcy zdecydowali się usunąć obecną w Street Fighter III możliwość parowania ataków przeciwników. W zamian za to wprowadzili tak zwany revenge system - podczas przyjmowania ciosów ładuje się specjalny, podzielony na dwie części pasek. Zgromadzoną w ten sposób energię możemy wykorzystać do przygotowania tzw. Ultra Combo.
Jak zwykle w tego typu grach najwięcej emocji dostarczyć mogą pojedynki z żywym przeciwnikiem, które w Street Fighter IV możemy toczyć również za pośrednictwem Internetu.
Oprawa graficzna została wykonana przy użyciu technologii cel-shading, dzięki czemu posiada typowy dla serii, komiksowy charakter. Modele postaci i areny wyraźnie wzorowane były na tych znanych z pierwszych części Ulicznego Wojownika.