Opis: Książka poświęcona jest ukazaniu kondycji przedsiębiorstw rodzinnych oraz ich rodzin w sytuacji zmiany generacyjnej. Dwudziestopięcioletni okres przemian ustrojowych w Polsce jest ku temu dobrą okazją. O ile sama rodząca się idea przedsiębiorczości oraz możliwość prowadzenia własnego biznesu - zwłaszcza w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych XX w - były powszechnie uznawane za ważną kwestię i zarazem niezbędny element udanej transformacji ustrojowej, o tyle wydaje się, że w ostatnich latach problematyka ta w publicznej dyskusji straciła wyraźnie na atrakcyjności. Niezależnie od przyczyn tego stanu rzeczy warto podkreślić, że obecnie, w porównaniu z dekadą lat 90-tych, obserwuje się małą dynamikę przyrostu miejsc pracy w sektorze prywatnym. Istotnym problemem w warunkach globalizacji jest długotrwała stagnacja na rynku pracy wraz z ujawnianiem się jego strukturalnych problemów w postaci odporności na typowe działania pobudzające stosowane przez instytucje rynku pracy. W przypadku Polski wciąż pokutują negatywne stereotypy związane z przedsiębiorcami, zaskakujące jest także to, że w społecznej świadomości brak jest silnego powiązania prywatnej działalności gospodarczej z rodziną, które spotyka się w innych krajach. Wszystkie wskazane tu kwestie tworzą splot negatywnych okoliczności, który wywołuje potrzebę działań na rzecz ponownego zainteresowania się tym co w istocie jest wyrazem naszej pozytywnej aktywności. Staje się to tym bardziej istotne im bardziej w toczącej się dyskusji o problemach globalizacji, o znaczeniu wykluczenia społecznego czy roli kapitałów społecznych i kulturowych, pomija się problemy przedsiębiorczości i samych przedsiębiorców.
Wprowadzenie
Rozdział 1. Sukcesja jako strategiczny problem przedsiębiorstwa rodzinnego
1.1. Istota problemu 1.2. Pojęcie i cel sukcesji 1.3. Strategia sukcesji jako element strategicznej koncepcji rozwoju przedsiębiorstwa 1.4. Uwarunkowania procesów sukcesyjnych 1.5. Stan badań nad procesami sukcesyjnymi - podsumowanie
Rozdział 2. Wymiana jako teoretyczna perspektywa badania procesów sukcesyjnych
2.1. Punkt wyjścia 2.2. Teoria wymiany - elementy paradygmatu 2.3. Struktura rodzinno-biznesowa 2.4. Sytuacja sukcesji i strategia analizy
Rozdział 3. Logika badań
3.1. Przygotowanie i sposób przeprowadzenia badań 3.2. Problematyka badań 3.3. Schemat analiz 3.4. Firmy rodzinne i przedsiębiorcy jako uczestnicy badań 3.4.1. Firmy rodzinne 3.4.2. Przedsiębiorcy rodzinni
Rozdział 4. Rodzina i biznes rodzinny
4.1. Wprowadzenie 4.2. Model rodziny 4.3. Relacje rodzina - firma: biznes w rodzinie. Relacje rodzina - firma: rodzina w biznesie 4.4. Role rodzinne a role biznesowe 4.5. Odniesienie do wartości: orientacje aksjologiczne w firmach rodzinnych 4.6. Rodzina i biznes: stosunki wymiany 4.7. Rola więzi rodzinnej w wymianie rodzina - biznes 4.8. Konkluzje
Rozdział 5. Procesy sukcesyjne w firmach rodzinnych
5.1. Wprowadzenie 5.2. Sytuacja sukcesj 5.2.1. Planowanie sukcesji 5.2.2. Kontekst sytuacji 5.2.3. Właściciel - gotowość do sukcesji i nacisk rodziny 5.2.4. Dzieci i sytuacja sukcesji
Rozdział 6. Strategie i praktyki sukcesyjne
6.1. Strategie sukcesji vs strategie przedsiębiorstw 6.2. Sposób i zakres realizacji planu sukcesji w firmach rodzinnych 6.3. Profil sukcesora i relacje sukcesor - właściciel 6.4. Konkluzje
Zakończenie
Literatura
Wykaz tabel
Wykaz rysunków
|