Finanse, Zarządzanie, Rozwój
Bernard Garrette
Pierre Dussauge
Strategie aliansów na rynku
przekł. z fr. Marian Egeman
Poltext, Warszawa 1996
244 s. : rys. ; 24 cm
Oprawa miękka
NOWA
Spis treści:
Rozdział I
CO TO JEST ALIANS STRATEGICZNY?
1. Alians: szczególna forma zbliżenia między przedsiębiorstwami Pojęcie aliansów strategicznych Specyfika aliansów: liczne centra decyzyjne, permanentne negocjacje i konflikty interesów Alians: forma nietrwałej organizacji i ryzykownej strategii? 2. Współdziałanie: formy i ramy prawne Formy prawne aliansów Reglamentacja prawna aliansów i współdziałania Rozdział II
ERA ALIANSÓW STRATEGICZNYCH
1. Ewolucja współdziałania: od tradycyjnych spółek joint ventures do aliansów strategicznych Spółki joint ventures i umiędzynarodowienie działalności Spółki joint ventures i konkurencja Alianse strategiczne: ewolucja czy rewolucja? 2. Panorama współdziałania Geografia aliansów Alianse w różnych sektorach działalności 3. Dlaczego zawierać alianse? Mondializacja działalności
Zmiany technologiczne Porażka fuzji i wykupywania przedsiębiorstw
Rozdział III
WSPÓŁDZIAŁANIE: NAŚWIETLENIE TEORETYCZNE
1. Alianse i granice przedsiębiorstwa: wkład teorii kosztów transakcyjnych Elementy teorii kosztów transakcyjnych Teoria transakcyjna aliansów 2. Alianse, konkurencja i strategia: teoria produkcji międzynarodowej i teoria powiązań Alianse jako rodzaj strategii konkurencyjnej Alianse jako strategia wzajemnych powiązań 3. Alianse, wzajemne uczenie się i rywalizacja między sojusznikami Doświadczenie organizacyjne i komplementarność wkładów Rywalizacja i wpółdziałanie Rozdział IV
PODSTAWOWE RODZAJE ALIANSÓW
1. Stawki aliansów strategicznych Sprawność i wyniki współdziałania Efekty aliansów dla przedsiębiorstw partnerskich Wpływ tworzenia sieci aliansów na organizację dziedzin działalności i otoczenie konkurencyjne 2. Partnerstwo między firmami niekonkurencyjnymi Kierunki rozwoju strategicznego Wielonarodowe spółki joint ventures Partnerstwo wertykalne Porozumienia międzysektorowe 3. Alianse między konkurentami Typologia aliansów między konkurentami Alianse wspólnej integracji Alianse pseudo-koncentracji Alianse komplementarne
Rozdział V
WIELONARODOWE SPÓŁKI JOINT VENTURES
1. Dlaczego przedsiębiorstwa wielonarodowe tworzą spółki joint ventures? Paradoks spółek joint ventures Ograniczenia polityczne i motywacje strategiczne 2. W jaki sposób zarządzać wielonarodową spółką joint venture? Kryteria powodzenia i oczekiwania akcjonariuszy Równowaga władzy między partnerami: 50/50 czy 51/49? Kluczowa rola kierownika spółki joint venture i rekomendacje dla przedsiębiorstw partnerskich
Rozdział VI
PARTNERSTWO WERTYKALNE
1. Geneza partnerstwa wertykalnego w japońskim przemyśle samochodowym Stosunki między klientem i dostawcami w produkcji masowej Stosunki między klientem i dostawcami w produkcji dokładnie określonej 2. Prawdziwe i pozorne partnerstwo Marketing zaopatrzenia Współdziałanie operacyjne Partnerstwo koncepcyjne: prawdziwe partnerstwo strategiczne 3. Zarządzanie strategiczne partnerstwem wertykalnym Tworzenie partnerstwa Organizowanie partnerstwa i organizowanie przedsiębiorstwa Paradoksalne konsekwencje długookresowe Rozdział VII
POROZUMIENIA MIĘDZYSEKTOROWE
1. Dlaczego zawierać porozumienia międzysektorowe? Tworzenie nowych rodzajów działalności Zbieżność różnych rodzajów działalności Alianse dywersyfikacyjne Porozumienia ramowe: konglomeraty nieformalne, porozumienia specjalistów, pomoc wzajemna 2. Zarządzanie porozumieniami międzysektorowymi Transfer i przyswajanie kompetencji Ewolucja porozumień międzysektorowych Rozdział VIII
ALIANSE WSPÓLNEJ INTEGRACJI
1. Dlaczego zawiera się alianse wspólnej integracji? Cele ekonomiczne Cele strategiczne 2. W jaki sposób zarządzać wspólną integracją technologiczną? Tworzyć laboratoria wspólne, czy dzielić zadania w zakresie badań i rozwoju między partnerami? Rozgraniczać pola współdziałania i chronić swoją technologię 3. W jaki sposób zarządzać wspólną integracją przemysłową?
Niebezpieczeństwo fiaska i trudności początkowe Zapewnianie długookresowej zbieżności potrzeb partnerów Podział rozwoju między partnerami i koncentracja produkcji Rozdział IX
ALIANSE PSEUDO-KONCENTRACJI
1. Dlaczego angażować się w alianse pseudo-koncentracji?
Osiąganie efektów skali produkcji bez łączenia się Ryzyko rywalizacji wewnętrznej w aliansach pseudo-koncentracji 2. W jaki sposób organizować i zarządzać aliansami pseudo-koncentracji? Unikać powielania działalności Dzielić zadania między partnerami Organizować pracę zespołową w spółce joint venture
3. Akceptować czy sprzeciwiać się specjalizacji? Tendencja do specjalizacji partnerów Powielanie działalności: hamulec specjalizacji Rotacja zadań i utrzymywanie wszechstronności Osiąganie sprawniejszego współdziałania poprzez specjalizację Pojawianie się rzeczywiście połączonych przedsiębiorstw Rozdział X
ALIANSE KOMPLEMENTARNE
1. Dlaczego zawiera się alianse komplementarne? Ułatwianie ekspansji międzynarodowej konkurenta: problem kompensat Komplementarność: źródło synergii czy zależności? 2. W jaki sposób zarządzać aliansami komplementarnymi?
„Koń Trojański” Komplementarne, ale jak długo? Transfery kompetencji i wyścig po naukę Wyciąganie korzyści z transferu umiejętności i antycypowanie zerwania przymierza Zakończenie
POWODZENIE ALIANSÓW I KONSEKWENCJE DLA PRZEDSIĘBIORSTW PARTNERSKICH
1. Konsekwencje strategiczne aliansów między firmami niekonkurencyjnymi
2. Konsekwencje strategiczne aliansów między konkurentami
BIBLIOGRAFIA
Zapraszam również na inne moje Aukcje!!!