Opis książki: Zarządzanie przedsiębiorstwem w XXI wieku związane jest przede wszystkim ze sposobami konkurowania na rynku. Prowadzenie walki konkurencyjnej jest jedną z części zarządzania strategicznego. Powoduje to, że pracownicy nauki ciągle poszukują nowych sposobów uaktywnienia istniejących zasobów materialnych i niematerialnych w przedsiębiorstwach oraz poza nimi. Badania przeprowadzone przez grupę pracowników naukowych zaowocowały wynikami, które mogą wspomóc kadrę kierowniczą przedsiębiorstw w procesie budowania silnej pozycji firmy w otoczeniu. W przedstawionej publikacji Czytelnik może znaleźć wiele przemyśleń Autorów związanych z: - modelami biznesu; - strategią współpracy w sektorze organizacji pozarządowych; - procesami w organizacjach ukierunkowanych na jakość; - funkcjonowaniem bankowych poręczeń kredytowych; - zmianami w zarządzaniu strategicznym; - czynnikami sukcesu strategicznych rozwiązań organizacyjno-technologicznych; - wykorzystaniem systemu zarządzania jakością w przemyśle stoczniowym; - czynnikami pracy w modelach przedsiębiorstw; - wpływem handlu międzynarodowego na produktywność; - pomiarem wartości dla właścicieli; - relacjami partnerskimi w tworzeniu przewagi konkurencyjnej; - fuzjami w szkolnictwie wyższym.
Wprowadzenie 9 1. Strategia współpracy w sektorze organizacji pozarządowych - Jarosław Domański 11 1.1. Konkurencja i kooperacja w świetle badań światowych 12 1.2. Przyjęta metoda badawcza 14 1.3. Wyniki 16 Streszczenie/Summary 20 Bibliografia 21 2. O istocie modeli biznesu - Tadeusz Falencikowski 23 2.1. Semantyczna istota pojęcia model biznesu 24 2.2. Istota rodzajowa modeli biznesu 26 2.3. Istota konceptualna modeli biznesu 28 Streszczenie/Summary 30 Bibliografia 32 3. Struktury i procesy w organizacjach ukierunkowanych na jakość - Bolesław Goranczewski 3.1. Struktury i procesy a jakość pracy i możliwości jej doskonalenia 36 3.2. Rodzaje struktur organizacyjnych. Od organizacji funkcjonalnej do procesowej 38 3.3. Cechy struktur organizacyjnych a procesy 40 3.4. Perspektywy struktur a procesy. Organizowanie dla przyszłości 43 3.5. Struktury i procesy a wielkość organizacji 46 3.6. Procesy jako przyszłość organizacyjnego działania 49 3.7. Struktury i procesy w ujęciu normatywnym 52 Streszczenie/Summary 56 Bibliografia 57 4. Doświadczenia niemieckie w funkcjonowaniu bankowych poręczeń kredytowych - Eugeniusz Gostomski 59 4.1. Ogólne przesłanki funkcjonowania banków poręczeniowych 60 4.2. Specyfika oraz znaczenie małych i średnich przedsiębiorstw w krajach Unii Europejskiej 61 4.3. Istota i funkcjonowanie banków poręczeniowych w Niemczech 62 4.4. Znaczenie banków poręczeniowych 65 Streszczenie/Summary 69 Bibliografia 70 5. Zmiany w zarządzaniu strategicznym w wyniku wzrostu przedsiębiorstwa - Andrzej Kaleta, Anna Witek-Crabb 71 5.1. Proces zarządzania strategicznego 73 5.2. Uczestnicy zarządzania strategicznego 75 5.3. Forma strategii 78 5.4. Treść strategii 80 Streszczenie/Summary 83 Bibliografia 84 6. Czynniki sukcesu transferu strategicznych rozwiązań organizacyjnotechnologicznych - Marek Matuszak 87 6.1. Pojęcie rozwiązań organizacyjnych i technologicznych oraz kryteria sukcesu ich transferu 88 6.2. Czynniki sukcesu transferu rozwiązań organizacyjno-technologicznych 91 6.3. Wybrane różnice w otoczeniu instytucjonalnym oraz ich znaczenie dla przebiegu i efektywności transferu - przypadek krajów postsocjalistycznych 95 6.4. Podstawowe odmienności instytucjonalne pomiędzy krajami - dawcami i postsocjalistycznymi krajami - biorcami 97 6.5. Nowe koncepcje behawioralne i ich znaczenie 99 Streszczenie/Summary 103 Bibliografia 104 7. Sposoby ochrony modeli biznesowych - Jerzy Niemczyk 107 7.1. Ochrona biznesu z perspektywy modelu biznesu 108 7.2. Sposoby ochrony modelu biznesowego z perspektywy zarządzania strategicznego 109 7.3. Sposoby ochrony modelu biznesowego z perspektywy szkół strategii 112 Streszczenie/Summary 115 Bibliografia 116 8. Wykorzystanie systemu zarządzania jakością i zarządzania procesowego w kształtowaniu relacji z klientami w przemyśle stoczniowym - Bogdan Nogalski, Roman Czapiewski 117 8.1. Znaczenie procesowego podejścia do zarządzania w organizacji przedsiębiorstwa 118 8.2. Identyfikacja i umiejscowienie poszczególnych rodzajów procesów w przedsiębiorstwie 121 8.3. Integracja działań w przedsiębiorstwie z wykorzystaniem SZJ 123 8.4. Wyniki i wnioski z przeprowadzonych badań w stoczniach produkujących w pełni wyposażone statki z uwzględnieniem odchyleń w spojrzeniach armatorów i klientów 127 Streszczenie/Summary 130 Bibliografia 131 9. Czynnik pracy w modelach przedsiębiorstw - koncepcje i kierunki badań - Janusz Rymaniak 133 9.1. Modele produkcyjne 134 9.1.1. Założenia i metodyka 134 9.1.2. Konstrukcja i efekty modeli 134 9.2. Empiryczne modele socjotechniczne 137 9.2.1. Założenia i metodyka 137 9.2.2. Konstrukcja i efekty modeli 138 9.3. Modele eksperckie 141 9.3.1. Założenia i metodyka 141 9.3.2. Konstrukcja i efekty modeli 142 9.4. Innowacyjne modele biznesu 143 9.4.1. Założenia i metodyka 143 9.4.2. Konstrukcja i efekty modeli 143 9.5. Dyskusja 144 9.5.1. Problemy metodologiczno-metodyczne 144 9.5.2. Problemy merytoryczne 147 Streszczenie/Summary 149 Bibliografia 149 10. Wpływ handlu międzynarodowego na produktywność przedsiębiorstwa - Tomasz Serwach 153 10.1. Podstawy koncepcji learning-by-exporting 155 10.2. Mechanizmy oddziaływania handlu międzynarodowego na produktywność przedsiębiorstwa 156 10.2.1. Racjonalizacja produkcji w ramach firm wieloproduktowyc 157 10.2.2. Zastosowanie lepszych technologii i czynników produkcji 158 10.2.3. Międzynarodowa fragmentaryzacja produkcji 160 10.3. Wyniki badań empirycznych 162 10.4. Komentarz 164 Streszczenie/Summary 167 Bibliografia 167 11. Postać i pomiar wartości dla właścicieli przedsiębiorstwa - Aldona Uziębło 171 11.1. Istota i kategoryzacja pojęcia wartości 172 11.2. Postać wartości dla właścicieli 176 11.3. Pomiar wartości dla właścicieli 179 Streszczenie/Summary 185 Bibliografia 186 12. Relacje partnerskie w tworzeniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Studium przypadku - Anna Wójcik-Karpacz 187 12.1. Relacje partnerskie przedsiębiorstwa z otoczeniem jako konstrukt wieloaspektowy 188 12.2. Podejście relacyjne do budowania przewagi konkurencyjnej 189 12.3. Korzyści osiągane przez przedsiębiorstwo z relacji partnerskich z podmiotami otoczenia konkurencyjnego 191 12.4. Studium przypadku 192 Streszczenie/Summary 201 Bibliografia 201 13. Fuzje i przejęcia w szkolnictwie wyższym - Paweł Zygarłowski 203 13.1. Istota fuzji i przejęć 204 13.1.1. Fuzje i przejęcia w gospodarce 204 13.1.2. Fuzje i przejęcia w sektorze szkolnictwa wyższego 206 13.2. Fuzje i przejęcia uczelni poza Polską 211 13.3. Polskie uwarunkowania prawne fuzji i przejęć uczelni 213 13.4. Fuzje i przejęcia uczelni w Polsce po 1989 roku 216 Streszczenie/Summary 223 Bibliografia 223
|