Drugie, poprawione i rozszerzone wydanie popularnego podręcznika na temat strategicznego planowania marketingowego, będącego podstawowym zadaniem menedżerów. Obejmuje ono bowiem zarówno wybór rynków, na których przedsiębiorstwo będzie konkurować, jak i ustalenie sposobu osiągania trwałej przewagi konkurencyjnej na tych rynkach. W książce został przedstawiony w jasny i wyczerpujący sposób proces planowania strategicznego współczesnego przedsiębiorstwa. Przedstawiając zasady oraz techniki opracowywania i realizacji planów marketingowych, autorzy podają studia przypadków, będące opisem sytuacji decyzyjnych występujących w praktyce. Umożliwi to czytelnikom zastosowanie zdobytej wiedzy do rozwiązywania konkretnych problemów.
Spis treści
Wprowadzenie.
Strategiczne planowanie marketingowe a sprawność i skuteczność działania firmy
1. Znaczenie strategii w marketingu
1.1 Strategia marketingowa a przewaga konkurencyjna
1.2 Podstawowe problemy strategicznego planowania marketingowego w przedsiębiorstwie
1.3 Proces strategicznego planowania marketingowego
Studium Przypadku I
Alcoa
Studium przypadku II
Compaq
2. Analiza sytuacji
2.1 Zakres analizy sytuacji
2.2 Prognozowanie sprzedaży
2.3 Analiza segmentów rynku i zachowań nabywców
2.4 Analiza sytuacji konkurencyjnej
2.5 Ocena marketingu-mix
2.6 Analiza SWOT i podsumowanie analizy sytuacji
Studium przypadku
Fujitsu Ltd. - 1988 (część 1)
3. Opracowanie strategii marketingowej
3.1 Cele w strategicznym planowaniu
3.2 Wyznaczenie strategii marketingowej
3.3 Czynniki warunkujące wybór celu i strategii marketingowej
3.4 Analiza portfelowa (portfolio) - narzędzie wspomagające strategiczne planowanie marketingowe
Studium przypadku I
Canon i jego kopiarki
Studium przypadku II
Eastman Kodak Co.
Studium przypadku III
Fujitsu Ltd. - 1988 (część 2)
4. Roczny plan marketingowy
4.1 Taktyczny plan marketingowy
4.2 Plan działu marketingu
Studium przypadku I
Flavor, Inc.
Studium przypadku II
Bristol-Myers Company - Datril
5. Określenie konsekwencji finansowych planu marketingowego
5.1 Decyzje planu marketingowego a przychody, koszty i zyski
5.2 Odzwierciedlenie decyzji marketingowych w dokumentach finansowych przedsiębiorstwa
5.3 Plan marketingowy a planowane dokumenty finansowe
6. Organizacja, wdrożenie i kontrola realizacji strategii marketingowej
6.1 Organizacja marketingu
6.2 Wdrożenie planu marketingowego
6.3 Kontrola marketingowa
Studium przypadku I
Kontrola zyskowności produktów przedsiębiorstwa
Studium przypadku II
Analiza sprzedaży oraz zyskowności sprzedawców i obszaru sprzedaży
Studium przypadku III
Rocky Mountain Industrial Cleaning Corporation
Dodatek:
Działania marketingowe a zyskowność przedsiębiorstwa