Publikacja stanowi rezultat wieloletnich przemyśleń i badań empirycznych nad mechanizmami stymulowania aktywności poznawczej w zakresie strukturyzowania wiedzy dzieci w wieku przedszkolnym.
Głównym celem książki jest przedstawienie strategii wspierania strukturyzacji wiedzy dziecka w różnorodnych sytuacjach edukacyjnych inicjowanych w przedszkolu. Proponowana strategia nawiązuje do koncepcji B. Muchackiej (2000). W ramach eksperymentu pedagogicznego została zweryfikowana autorska koncepcja strategii postępowania pedagogicznego dorosłych jako organizatorów warunków sprzyjających przekształcaniu przez dzieci ich wewnętrznych struktur umysłowych, a w konsekwencji kształtowaniu umiejętności organizowania przez nie wiedzy w ich umysłach.
Książka stanowi rozwinięcie tej koncepcji i propozycję jej adaptacji do zajęć w edukacji przedszkolnej. Strategia nawiązuje także do obszarów edukacyjnych określonych w projekcie Spectrum, opartym na teorii inteligencji wielorakich H. Gardnera (1983, 2002).
Wstęp
Bożena Muchacka
1. Założenia teoretyczne
1.1. Nabywanie przez dzieci wiedzy i doświadczenia
1.2. Istota pojęcia 'wiedza'
1.3. Klasyfikacja wiedzy
1.4. Koncepcje redukcjonistyczne
1.5. Konstruktywizm J. Piageta i orientacja poznawcza (kognitywna)
1.6. Orientacja społeczno-kulturowa L. S. Wygotskiego
Bożena Muchacka
2. Ogólne założenia strategii pedagogicznej
2.1. Strategie nauczycieli stymulujących aktywność poznawczą dziecka
2.2. Strategie postępowania metodycznego w zakresie organizowania wiedzy dzieci
Bożena Muchacka, Iwona Czaja-Chudyba
3. Strategia wspierania strukturyzacji wiedzy dziecka
3.1. Etap aranżowania sytuacji edukacyjnej
3.2. Etap konstruowania i rekonstrukcji wiedzy
3.3. Etap ewaluacji i informacji zwrotnych
Iwona Czaja-Chudyba
4. Przykłady strategii edukacyjnej
4.1. Wiedza/pojęcia dotyczące wartości (w tym pojęcia dotyczące relacji międzyludzkich)
4.2. Wiedza/pojęcia dotyczące emocji i stanów
4.3. Wiedza/pojęcia dotyczące środowiska przyrodniczego
4.4. Wiedza/pojęcia dotyczące środowiska społecznego
4.5. Wiedza/pojęcia dotyczące kultury
4.6. Wiedza/pojęcia dotyczące środowiska fizycznego i technicznego (w tym pojęcia matematyczne)
4.7. Wiedza/pojęcia dotyczące świata (wiedza geopolityczna)
4.8. Wiedza/pojęcia dotyczące bezpieczeństwa i zdrowia
Bibliografia