Celem pierwszej części tej książki jest wskazanie menedżerom operacyjnym, w jaki sposób mogą stosować strategię jednostki gospodarczej i z pożytkiem ją wykorzystywać, oraz dostarczenie łatwej do przyswojenia syntezy różnych poglądów. Część ta stanowi zarazem przewodnik wskazujący Czytelnikowi, w jaki sposób krok po kroku może opracować strategię dla własnej jednostki gospodarczej. Znajduje się w niej osiem działów, z których każdy został poświęcony konkretnemu zagadnieniu czy tematowi; razem składają się one na pełny obraz strategii jednostki gospodarczej. W każdym dziale najpierw zostaje wyjaśniona podstawowa idea, po czym podane są objaśniające ją przykłady i listy kontrolne.
Część pierwsza stanowi serce tego przewodnika, jego najbardziej przydatną partię. Jednak jako źródło nowych pomysłów, wezwanie do świeżego spojrzenia, większe znaczenie ma część druga. Podejmuje ona w kontrowersyjnym ujęciu problematykę strategii centrali firmy, stawiając sobie za cel całkowicie jednoznaczne przedstawienie tego, czym ona jest i kto ją formułuje. W części tej Autor w gruntowny sposób przedstawia sześć potencjalnie dobroczynnych odmian strategii korporacji, wzywając jednocześnie większość firm do uświadomienia sobie, że ich aktualne strategie są szkodliwe.
Ostatnia partia tego przewodnika, część trzecia, jest zupełnie odmienna. Obejmuje ona napisane z werwą i brakiem troski o kompromis kompendium definicji, idei, narzędzi i technik istotnych dla opracowywania strategii i jej wdrażania. Zostało ono podzielone na trzy działy: autorzy; narzędzia i techniki; pojęcia i definicje - wszystko w formie alfabetycznie ujętych i słowników. Zamiarem Autora było zebranie w tej części całego słownictwa używanego w świecie strategii, toteż można ją wykorzystywać zarówno jako materiał pomocniczy, jak i podręcznik do przeglądania oraz łatwego uczenia się.
SPIS TREŚCI
Słowo wstępne
Podziękowania
WPROWADZENIE
1. Strategia - użycie i nadużycie
2. Krótka historia strategii
3. Przypływy i odpływy w myśli strategicznej: sześć faz
4. W stronę syntezy
5. Progresywna aproksymacja przy opracowywaniu strategii
Część I
STRATEGIA JEDNOSTKI GOSPODARCZEJ
- „ZRÓB TO SAM
1. Zagadnienia ogólne
2. Jaka jest nasza rzeczywista działalność?
3. Skąd się biorą nasze pieniądze?
4. Jaką wartość mają nasze pozycje strategiczne?
5. Czy warto działać w tej branży?
6. Co myślą klienci?
7. A co z konkurencją?
8. W jaki sposób można szybko zwiększyć zyski?
9. W jaki sposób budujemy długoterminową wartość?
0. Wnioski
Część II
STRATEGIA CENTRALI
1. Mit strategii centrali
2. Sześć uprawnionych ról centrali
3. Strategia ratunkowa
4. Strategia olimpijska
5. Strategia nabywania przedsiębiorstw
6. Strategia ekspansji rynkowej
7. Strategia kształtowania kompetencji i kultury
8. Strategia kontroli wyników
9. Która strategia centrali jest dla nas odpowiednia?
Część III
SŁOWNIK TEORETYKÓW STRATEGII, NARZĘDZI
I TECHNIK ORAZ POJĘĆ I DEFINICJI
A. Teoretycy strategii
B. Narzędzia i techniki strategii
C. Pojęcia i definicje strategii