Rozwój światowej gospodarki sprawia, że coraz więcej firm ma charakter ponadnarodowy działają w wielu państwach, często wręcz w skali globalnej. Strategie ich funkcjonowania muszą więc z jednej strony uwzględniać wiele czasami odmiennych wyzwań płynących z różnych rynków, a z drugiej stanowić jednak spójną strategię działania całej firmy.
Autor przedstawił zasady tworzenia skutecznej strategii globalnej i osiągania globalnej integracji. Zilustrował je wieloma przykładami, a każdy rozdział kończą pytania problemy ułatwiające zrozumienie tych skomplikowanych zjawisk gospodarczych.
Spis treści:
Przedmowa do wydania drugiegoPrzedmowa do wydania pierwszegoO Autorze
Rozdział 1. Rozumienie strategii globalnejKluczowe czynniki powodzenia strategii globalnejKorzyści finansowe z umiędzynarodowienia i globalizacjiCzynniki globalizacji sektoraInstrumenty strategii globalnejKorzyści strategii globalnejWady strategii globalnejPoszukiwanie równowagiNie tylko jedna strategia może być właściwaWyzwania wdrożenioweSprzeciw wobec globalizacjiPytania badawcze i problemy do dyskusji
Rozdział 2. Analizowanie potencjału globalizacyjnego sektoraCzynniki globalizacji w sektorach usługowychWpływ Internetu na czynniki globalizacji sektoraRynkowe czynniki globalizacjiKosztowe czynniki globalizacjiRządowe czynniki globalizacjiKonkurencyjne czynniki globalizacjiWskazówki do analizowania potencjału globalizacyjnego sektoraPytania badawcze i problemy do dyskusji
Rozdział 3. Budowanie uczestnictwa w rynku globalnymPodstawy ekspansji globalnejUczestnictwo w rynku globalnym przedsiębiorstw usługowychWpływ Internetu na uczestnictwo w rynku globalnymTypy uczestnictwa w rynku globalnymKraje nie mające znaczenie globalnegoKorzyści z uczestnictwa w rynku globalnymWycofywanie się z uczestnictwa w rynku globalnymSektory niedostępne dla globalizacjiSpółki joint ventures jako przypadek szczególnyZróżnicowanie znaczenie strategicznego poszczególnych krajówSektory wymagające uczestnictwa w wielu rynkachWskazówki dla menedżerów firm dążących do uczestnictwa w rynku globalnymPytania badawcze i problemy do dyskusji
Rozdział 4. Projektowanie globalnych produktów i usługKorzyści z oferowania globalnych produktów i usługCzynniki przeciwdziałające globalizacji produktów i usługGlobalny standaryzacja w sektorach usługowychWpływ Internetu na globalne produkty i usługiKiedy stosować globalne produkty i usługi?Opracowywanie globalnych produktów i usługWskazówki do projektowania globalnych produktów i usługPytania badawcze i problemy do dyskusji
Rozdział 5. Lokalizowanie globalnej działalnościWpływ Internetu na lokalizację globalnej działalnościRola czynników krajowychRola kursów wymiany walutPrzewaga strategiczna a przewaga komparatywnaKorzyści z lokalizacji globalnej działalnościNiedogodności wynikające z lokalizacji globalnej działalnościLokalizacja globalnej działalności przedsiębiorstw usługowychLokalizacja poszczególnych ogniw działalnościWskazówki do lokalizowania globalnej działalnościPytania badawcze i problemy do dyskusji
Rozdział 6. Tworzenie marketingu globalnegoZalety marketingu globalnegoWady marketingu globalnegoKiedy stosować marketing globalny?Jak stosować marketing globalny?Gdzie stosować marketing globalny?Prowadzenie badań rynków globalnychZbieranie informacji o marketingu globalnymOrganizowanie marketingu globalnegoSukcesy marketingu globalnego dóbr konsumpcyjnychSukcesy marketingu globalnego dóbr inwestycyjnychWskazówki do tworzenia marketingu globalnegoPytania badawcze i problemy do dyskusji
Rozdział 8. Budowanie organizacji globalnejStruktura organizacyjnaProcesy zarządzaniaLudzieKulturaMinimalizowanie wad organizacji globalnejWpływ Internetu na organizację globalnąŁączenie analizy strategicznej i organizacyjnejWskazówki do tworzenia organizacji globalnejPytania badawcze i problemy do dyskusji
Rozdział 9. Strategia regionalnaStrategia regionalna w kontekście strategii globalnejOkreślanie regionówPrzykłady głównych regionówDiagnozowanie możliwości regionalizacji sektoraUnia EuropejskaStosowanie strategii regionalnychRegionalna organizacja i zarządzanieWskazówki do diagnozowania możliwości regionalizacji i opracowywania strategii regionalnychPytania badawcze i problemy do dyskusji
Rozdział 10. Pomiar czynników globalizacji sektora i instrumentów strategii globalnejPomiar czynników globalizacji sektoraPomiar instrumentów strategii globalnejPomiar stopnia globalizacji organizacjiPytania badawcze i problemy do dyskusji
Rozdział 11. Globalna analiza strategicznaPostępowanieDalsze postępowanieWskazówki do wdrażania ogólnej strategii globalnejPytania badawcze i problemy do dyskusji
AneksFormularze do oceny strategii bazowejBibliografia Indeks