Rozwój światowej gospodarki sprawia, że coraz więcej firm ma charakter ponadnarodowy działają w wielu państwach, często wręcz w skali globalnej. Strategie ich funkcjonowania muszą więc z jednej strony uwzględniać wiele czasami odmiennych wyzwań płynących z różnych rynków, a z drugiej stanowić jednak spójną strategię działania całej firmy.
Autor przedstawił zasady tworzenia skutecznej strategii globalnej i osiągania globalnej integracji. Zilustrował je wieloma przykładami, a każdy rozdział kończą pytania problemy ułatwiające zrozumienie tych skomplikowanych zjawisk gospodarczych.
Spis treści:
Przedmowa do wydania drugiego Przedmowa do wydania pierwszego O Autorze
Rozdział 1. Rozumienie strategii globalnej Kluczowe czynniki powodzenia strategii globalnej Korzyści finansowe z umiędzynarodowienia i globalizacji Czynniki globalizacji sektora Instrumenty strategii globalnej Korzyści strategii globalnej Wady strategii globalnej Poszukiwanie równowagi Nie tylko jedna strategia może być właściwa Wyzwania wdrożeniowe Sprzeciw wobec globalizacji Pytania badawcze i problemy do dyskusji
Rozdział 2. Analizowanie potencjału globalizacyjnego sektora Czynniki globalizacji w sektorach usługowych Wpływ Internetu na czynniki globalizacji sektora Rynkowe czynniki globalizacji Kosztowe czynniki globalizacji Rządowe czynniki globalizacji Konkurencyjne czynniki globalizacji Wskazówki do analizowania potencjału globalizacyjnego sektora Pytania badawcze i problemy do dyskusji
Rozdział 3. Budowanie uczestnictwa w rynku globalnym Podstawy ekspansji globalnej Uczestnictwo w rynku globalnym przedsiębiorstw usługowych Wpływ Internetu na uczestnictwo w rynku globalnym Typy uczestnictwa w rynku globalnym Kraje nie mające znaczenie globalnego Korzyści z uczestnictwa w rynku globalnym Wycofywanie się z uczestnictwa w rynku globalnym Sektory niedostępne dla globalizacji Spółki joint ventures jako przypadek szczególny Zróżnicowanie znaczenie strategicznego poszczególnych krajów Sektory wymagające uczestnictwa w wielu rynkach Wskazówki dla menedżerów firm dążących do uczestnictwa w rynku globalnym Pytania badawcze i problemy do dyskusji
Rozdział 4. Projektowanie globalnych produktów i usług Korzyści z oferowania globalnych produktów i usług Czynniki przeciwdziałające globalizacji produktów i usług Globalny standaryzacja w sektorach usługowych Wpływ Internetu na globalne produkty i usługi Kiedy stosować globalne produkty i usługi? Opracowywanie globalnych produktów i usług Wskazówki do projektowania globalnych produktów i usług Pytania badawcze i problemy do dyskusji
Rozdział 5. Lokalizowanie globalnej działalności Wpływ Internetu na lokalizację globalnej działalności Rola czynników krajowych Rola kursów wymiany walut Przewaga strategiczna a przewaga komparatywna Korzyści z lokalizacji globalnej działalności Niedogodności wynikające z lokalizacji globalnej działalności Lokalizacja globalnej działalności przedsiębiorstw usługowych Lokalizacja poszczególnych ogniw działalności Wskazówki do lokalizowania globalnej działalności Pytania badawcze i problemy do dyskusji
Rozdział 6. Tworzenie marketingu globalnego Zalety marketingu globalnego Wady marketingu globalnego Kiedy stosować marketing globalny? Jak stosować marketing globalny? Gdzie stosować marketing globalny? Prowadzenie badań rynków globalnych Zbieranie informacji o marketingu globalnym Organizowanie marketingu globalnego Sukcesy marketingu globalnego dóbr konsumpcyjnych Sukcesy marketingu globalnego dóbr inwestycyjnych Wskazówki do tworzenia marketingu globalnego Pytania badawcze i problemy do dyskusji
Rozdział 8. Budowanie organizacji globalnej Struktura organizacyjna Procesy zarządzania Ludzie Kultura Minimalizowanie wad organizacji globalnej Wpływ Internetu na organizację globalną Łączenie analizy strategicznej i organizacyjnej Wskazówki do tworzenia organizacji globalnej Pytania badawcze i problemy do dyskusji
Rozdział 9. Strategia regionalna Strategia regionalna w kontekście strategii globalnej Określanie regionów Przykłady głównych regionów Diagnozowanie możliwości regionalizacji sektora Unia Europejska Stosowanie strategii regionalnych Regionalna organizacja i zarządzanie Wskazówki do diagnozowania możliwości regionalizacji i opracowywania strategii regionalnych Pytania badawcze i problemy do dyskusji
Rozdział 10. Pomiar czynników globalizacji sektora i instrumentów strategii globalnej Pomiar czynników globalizacji sektora Pomiar instrumentów strategii globalnej Pomiar stopnia globalizacji organizacji Pytania badawcze i problemy do dyskusji
Rozdział 11. Globalna analiza strategiczna Postępowanie Dalsze postępowanie Wskazówki do wdrażania ogólnej strategii globalnej Pytania badawcze i problemy do dyskusji
Aneks Formularze do oceny strategii bazowej Bibliografia Indeks