Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

# STOSUNKI POLSKI Z ZAKONEM KRZYŻACKIM XIII-XVI W.

12-07-2012, 18:15
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 9.99 zł     
Użytkownik Teodosius
numer aukcji: 2443081926
Miejscowość Warszawa
Wyświetleń: 19   
Koniec: 03-07-2012 22:20:50
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

 
 
Grabowski Janusz

Z DZIEJÓW STOSUNKÓW POLSKI Z ZAKONEM KRZYŻACKIM W PRUSACH (XIII–XVI WIEK)

Warszawa 2006

wyd. I, ss. 52
il. cz.–b., format A4
oprawa miękka lakierowana
stan idealny (nowa)


Początków istnienia Zakonu powstałego w okresie podejmowanych z inicjatywy papiestwa w XI-XIII w. wypraw krzyżowych dla zdobycia Ziemi Świętej dopatrywać się można w otwarciu około 1130 r. w Jerozolimie hospicjum (schroniska) dla niemieckich pielgrzymów i kupców, obsługiwanego przez braci szpitalników. Po utracie przez krzyżowców w 1187 r. Jerozolimy zakład ten przestał istnieć i dopiero w 1190 r., podczas oblężenia twierdzy Akki (III krucjata) doszło do założenia szpitalika dla Niemców.

Fundatorami byli kupcy z Lubeki i Bremy, którzy byli wspierani przez niemieckich rycerzy i książąt. Z tego bractwa szpitalnego rozwinął się niemiecki zakon rycerski, wspierany także przez dynastę Staufów. Papież Klemens III uznał nowo założony zakon w 1191 r., co ostatecznie potwierdził papież Celestyn w 1196 r. Nowa korporacja przyjęła nazwę Zakonu Niemieckiego Szpitala Najświętszej Marii Panny w Jerozolimie? Ordo Sanctae Mariae Domus Theutonicorum lerosolimitani, a w skrócie nazywano go zakonem niemieckim. Zarządca dotychczasowej placówki Henryk Walpot uzyskał godność wielkiego mistrza. Zakon uzyskał dzięki hojności Fryderyka II znaczne dobra na Sycylii, a później liczne posiadłości w Niemczech.

Ubiorem zgromadzenia był biały płaszcz z naszytym po lewej stronie czarnym krzyżem (stąd nazwa "krzyżacy"). Płaszcz taki mieli prawo nosić tylko bracia — rycerze i kapelani (księża i klerycy). Trzecia grupa członków zakonu (bracia służebni) nosiła płaszcze szare. 

Autor w przystępnej formie prezentuje bezcenne skarby kultury narodowej, dotyczące wzajemnych relacji między Polską a Zakonem w XIII–XVI w., szczególnie dokumenty traktatów zawieranych przez Polskę i Litwę z Zakonem w XIV–XVI w. Dyplomy te, należące do najcenniejszych średniowiecznych traktatów międzynarodowych, opatrzone licznymi pieczęciami, stanowią znakomite pole do badań dyplomatycznych i sfragistycznych. W książce oprócz wspomnianych dokumentów zostały pokazane również dyplomy wystawione przez wielkich mistrzów krzyżackich, papieży, królów i książąt polskich, obcych monarchów oraz zaciężnych rycerzy. Niezwykle cenną część niniejszej publikacji stanowi kolekcja pieczęci królewskich, biskupich oraz rycerskich z okresu konfliktu Polski  Zakonem.

• • • •

Zapraszam do licytacji.
# STOSUNKI POLSKI Z ZAKONEM KRZYŻACKIM XIII-XVI W.