Stopien opanowania cichego czytania a powodzenie dziecka w nauce szkolnej
Aurelia Warsicka
UAM, Poznań 1977
stan dobry, stemple biblioteczne , opisany grzbiet
Pierwsze lata nauki szkolnej, należycie zorganizowane, dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci oraz potrzeb i zadań okresu bieżącego i przyszłego, a także zsynchronizowane z wyższymi szczeblami edukacji, stwarzają szansę maksymalnego rozwoju wszystkich uczniów. Podstawowe wiadomości i umiejętności zdobyte na tym etapie mają decydujący wpływ na dalsze powodzenie szkolne dziecka. Błędy i niedopatrzenia tego okresu pozostawiają trwałe ślady, ze szkodą dla jednostki a w konsekwencji i dla społeczeństwa. Wczesne i sprawne opanowanie umiejętności cichego czytania ze zrozumieniem ułatwia pokonywanie trudności w procesie przyswajania, pogłębiania i utrwalania wiedzy, gdyż umożliwia samodzielne zdobywanie wszelkich informacji zawartych w mowie pisanej. Takiej formy kontaktu z naukowym i kulturowym dorobkiem pokoleń nie są zdolne zastąpić nowoczesne środki audiowizualne, bo trwałość słowa pisanego pozwala na wielokrotny powrót do tekstu i indywidualną percepcję interesujących nas treści. Tymczasem badacze wielu krajów, w których obowiązują różne systemy nauczania, zgodnie stwierdzają, iż nie tylko na szczeblu nauczania początkowego, ale 1 w starszych klasach szkoły podstawowej a nawet w szkole średniej, część uczniów nie ma w wystarczającym stopniu opanowanej umiejętności cichego czytania. Z braków w tym zakresie nie często zdają sobie sprawę sami uczniowie, ich rodzice a nawet nauczyciele, tym samym nie dostrzegają oni ich związku z niepowodzeniem szkolnym. Jednocześnie wiadomo, że zbyt duży procent uczniów nie może sprostać wymaganiom programowym szkoły i powiększa grono tych, którzy charakteryzują się brakiem powodzenia w nauce szkolnej. Do czynników, które w poważnym stopniu ograniczają sprawność nauczania i uczenia się należy niewątpliwie zaliczyć niski poziom opanowania umiejętności cichego czytania. Fakt, iż ta dwustronna zależność nie była w Polsce przedmiotem specjalnych badań ani pedagogów ani psychologów oraz ważność i zasięg społeczny tego problemu zachęciły nas do podjęcia badań nad jego rozwiązaniem. Celem naukowym niniejszej pracy jest ukazanie zakresu zależności między powodzeniem dziecka w nauce a stopniem opanowania przez nie umiejętności cichego czytania oraz uwypuklenie roli jaką spełnia sprawne czytanie w powodzeniu szkolnym dziecka. Wstęp częsc 1 TEORETYCZNE I METODOLOGICZNE PODSTAWY BADANEGO PROBLEMU I. Fizjologiczne i psychologiczne podstawy procesu czytania 1. Przebieg procesu czytania 2. Rola spostrzeżeń wzrokowych w procesie czytania 3. Rozumienie sensu czytanego tekstu jako warunek czytania 4. Struktura procesu czytania głośnego i cichego II. Opanowanie umiejetnosci cichego czytania warunkiem powodzenia szkolnego dziecka. 1. Dotychczasowe badania nad stanem opanowania umiejętności cichego czytania ze zrozumieniem 2. Wymagania szkoły w zakresie opanowania umiejętności cichego czytania 3. Umiejetność cichego czytania, jako czynnik powodzeń dziecka w nauce szkolnej, przedmiotem zainteresowań badaczy II. Metodologia badań 1. Problemy i hipotezy badawcze oraz kierunki badań 2. Metoda badań i techniki zbierania materiału 3. Organizacja badań 4. Dobór badanej próby CZĘŚĆ II ANALIZA WYNIKÓW BADAN Charakterystyka badanych uczniów i wstępna analiza wyników badań Charakterystyka badanej próby. 2. Środowisko rodzinne badanych uczniów a,warunki społeczne b) Warunki materialne c) Warunki kulturalne 3. Analiza opanowania umiejętności cichego czytania przez badanych uczniów a) Wyniki badań „Testem czytania ze zrozumieniem" b) Wyniki badań „Testem szybkości czytania" 4. Analiza wyników badań Krótką Skalą Inteligencji V. Stopień opanowania umiejętności cichego czytania a poziom opanowania wiadomości w wybranych przedmiotach nauczania 1. Podział badanych uczniów na grupy według stopnia rozumienia czytanego tekstu. 2. Charakterystyka porównawcza wyodrębnionych grup uczniów pod względem opanowania cichego czytania 3. Poziom opanowania wiadomości z wybranych przedmiotów nauczania przez uczniów o różnym stopniu opanowania umiejętności cichego czytania. a) Stopień opanowania umiejętności cichego czytania a poziom wiadomości z języka polskiego b) Stopień opanowania umiejętności cichego czytania a poziom wiadomości z historii c) Stopień opanowania umiejętności cichego czytania a poziom wiadomości z geografii. d) Stopień opanowanie umiejętności cichego czytania a poziom wiadomości z matematyki e) Stopień opanowania umiejętności cichego czytania a poziom wiadomości z chemii VI. Wyniki w nauce szkolnej a stopień opanowania cichego czytania 1. Podział badanych uczniów na grupy według wyników w nauce 2. Charakterystyka uczniów w wyodrębnionych grupach pod względem opóźnień w nauce szkolnej 3. Stopień opanowania cichego czytania ze zrozumieniem przez uczniów o różnym powodzeniu szkolnym. VII. Opanowanie cichego czytania ze zrozumieniem a powodzenie szkolne dziecka na różnych etapach nauki w szkole podstawowej 1. Powodzenie szkolne uczniów o niewystarczająco opanowanej umiejętności cichego czytania na trzech etapach nauki szkolnej 2. Stopień opanowania cichego czytania u uczniów z niepowodzeniami szkolnymi na różnych etapach nauki Zakończenie
|