Uwaga!!! Przy montażu napinaczy-szczególnie górnego-wymagana jest higiena-czystość procesu technologicznego; nadmiar silikonu uszczelkowego zapycha kanały napinacza (średnica jak u szpilki).
Po naprawie lub wymianie głowicy, w montażu zwrócić uwagę na czystość. Otwór między głowicą a obudową rozrządu jest newralgicznym punktem, często przez mechaników zanieczyszczony silikonem podczas montażu. Opiłki i brud w oleju są najczęstszą przyczyną uszkodzeń napinaczy.
Po 2009 producent przy górnym napinaczu zaczął stosować podkładkę-uszczelkę by ograniczyć ciśnienie oleju w napinaczu co w poprzednich modelach powodowało nadmierne rozciąganie łańcucha i urywanie prowadnicy naprzeciw napinacza. Na rynku z moich obserwacji nikt nie oferuje podkładki-uszczelki/ dławika a jest to rozwiązanie konieczne.Po 2009r nastąpiła również zmiana polegajaca na zastosowaniu 1,2mm stalowej podkładki dystansowej między pompą paliwa a kołem zębatym dużym, która znacznie poprawiła wyosiowanie tryba zębatego z vacuum pompy z dużym trybem pompy paliwa. W starszych modelach brak zastosowania wspomnianej podkładki skutkuje uszkadzaniem zewnętrznych zakończeń sworzni łańcucha- stopniowa ich degradacja czego następstwem jest rozpad dolnego zespołu rozrządu
Również niedostateczne ciśnienie oleju w obrębie układu smarowania skutkuje brakiem efektywnej pracy napinacza.
Przyczyny:słaba sprężyna wewnątrz napinacza
-brak prawidłowej synchronizacji pracy między napinaczem a zaworem ciśnieniowym nadmiaru oleju
-panewki korbowodowe na czwartym korbowodzie ulegają uszkodzeniu wskutek niedostatecznej ilości oleju-między górną panewką korbowodową a wałem następuje powolna destrukcja panewki bombardowania olejem-powietrzem;przyczyny:nieszczelność w obrębie magistrali olejowej (smoka,miski, pompy,symeringu); jeśli nawet pompa prawidłowo działa i generuje odpowiednie ciśnienie to powyższe nieszczelności powodują spadek ciśnienia oleju i stopniowo olej i powietrze grawerują panewki, a za tym idzie napinacz nieprawidłowo działa na ślizg napinający. Niewydajna pompa oleju, co jest w tym modelu częste, bo sam sprzedałem kilkanaście tych pomp skutkuje niewystarczającym schładzaniem tłoka-skutek:puchnięcie, zacieranie często urywanie wału (a po szlifie jest to regułą) sam mam kilkanaście takich złomów.
W momencie wymiany rozrządu przed montażem usuń powyższe uchybienia układu smarowania, a jeśli przed wymianą rozrządu nie było znacznych niedoskonałości rozrządu zweryfikuj zużycie starych napinaczy i pozostaw je, bo tylko w ten prosty sposób unikniesz niespodzianek związanych z tą operacją
Na powyższą treść zastrzegam sobie prawo do niepowielania i kopiowania treści, pojęć i uwag