Status Kobiety W Tunezyjskim Systemie Obyczajowo-Obrzedowym – Anna Barska
Wyższa szkoła Pedagogiczna w Opolu
Studia i monografie nr 214
Opole 1994
stan dobry
Spis treści Wykaz skrótów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 Wstęp........................................... 9 1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 1.1. Problematyka rozprawy, jej zakres i metody badań . . . . . . . . . . . . . 13 1.2. Badania nad pozycją społeczną kobiety tunezyjskiej. Przegląd stanowisk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 2. Status kobiety w maghrebifiskim kręgu kulturowym . . . . . . . . . . . . . . . 30 2.1. Rys historyczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 2.2. Model berberyjski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33 2.3. Model śródziemnomorski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 2.4. Model arabsko-muzułmański . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35 3. Status obyczajowo-prawny kobiety w islamie i współczesnym prawodawstwie tunezyjskim . . . 39 3.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 3.2. Status kobiety w Koranie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42 3.3. Obraz kobiety w hadisach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46 3.4. Współczesne prawodawstwo tunezyjskie dotyczące kobiet . . . . . . . . . 48 4. Ważniejsze elementy systemu obyczajowo-obrzędowego związane zkobietą ....................................... 56 4.1. Znaczenie pokrewieństwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56 4.2. Idea honoru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 4.3. Dar małżonka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62 4.4. Zasłona . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 4.5. Funkcje hammam (łaźni) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67 4.6. Magia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69 5. Rola kobiety w obyczajach i obrzędach rodzinnych . . . . . . . . . . . . . . . . 74 5.1. Uroczystości rodzinne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74 5.1.1. Narodziny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74 5.1.2. Obrzezanie . . ....... . . ...... . . . . .. .. . . . . . . . 82 5.1.3. Wesele . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8S 5.1.4. Pogrzeb . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99 5.2. Swięta religijne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ``103 5.2.1. Aszura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 5.2.2. Święto Zakończenia Ramadanu - Id as Saghir . . . . . . . . . . . . I05 5.2.3. Święto Ofiary - Id al Kabir . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 53. Zależność między statusem społecznym kobiety a zakresem jej funkcji obrzędowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106 6. Sytuacja kobiety w zmieniającym się systemie obyczajowo-obrzędowym w finezji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108 6.1. Zarys problemu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108 6.2. Model tradycyjny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112 63. Model nowoczesny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115 6.4. „Nowy" model islamski . . . . . . . . . . , . . . . . . . . . . . . . . . . 117 Zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123 Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127 Aneks.......................................... 133 Ankieta ....................................... 135 Wykaz ważniejszych informatorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136
|