Start 1-2 (Pakiet) Survival and Beginner Polish + CD. Podręczniki do nauki języka polskiego na poziomie A0-A1 + zeszyty lektora
Seria: START
Poziom: A0-A1
EAN: 978
[zasłonięte][zasłonięte]29561, 978
[zasłonięte][zasłonięte]29561, 978
[zasłonięte][zasłonięte]29561, 978
[zasłonięte][zasłonięte]29561
Język publikacji: polski
Start 1-2 (Pakiet) Survival and Beginner Polish + CD. Podręczniki do nauki języka polskiego na poziomie A0-A1 + zeszyty lektora
Start to seria do nauki języka polskiego dla początkujących.
To kompleksowy materiał do poziomie Survival oraz Beginner (A0-A1), zawierający:
- dwa podręczniki studenta
- materiały audio na dwóch płytach CD
- dwa zeszyty lektora z komentarzem do podręcznika, testami, dodatkowymi ćwiczeniami i grami (jeden w formie książki, drugi w formie płyty CD).
Start zakłada pracę metodą bezpośrednią i gwarantuje systematyczne przyswajanie nowych umiejętności komunikacyjnych potrzebnych w sytuacjach życia codziennego.
Dzięki specjalnej konstrukcji podręcznika Start, możliwa jest nauka nowoczesną metodą, zgodnie z którą sprawności komunikacyjne traktowane są w sposób priorytetowy, a gramatyka pojawia się jedynie jako uzupełnienie.
Podręcznik start zapewnia lektorowi pełen komfort pracy i pozwala w sposób efektywny nauczyć języka polskiego.
START
Jest tak skonstruowany, by uczeń w sposób skuteczny i przyjemny przyswoił kolejne sprawności językowe: słuchanie, rozumienie, mówienie, czytanie oraz pisanie, traktując je jednak w sposób odpowiadający potrzebom ucznia na podstawowym etapie nauki. Od początku wprowadza ważne sprawności komunikacyjne, gramatykę traktując w sposób pomocniczy. Przejrzysta budowa pozwala skupić się na najważniejszych problemach, bogaty wybór ćwiczeń gwarantuje dokładne utrwalenie sprawności językowych, a rozdziały podsumowujące pozwalają usystematyzować dotychczasowe wiadomości.
MATERIAŁ AUDIO
Podręcznikowi towarzyszy materiał audio, który pomaga uczniowi oswoić się z językiem w naturalnych sytuacjach jego użycia i rozwija kompetencję rozumienia języka mówionego.
ZESZYT LEKTORA
Zasady pracy z podręcznikiem według metody KLUBU DIALOGU zostały ujęte w Zeszycie Lektora zawierającym dodatkowo serię gier do wykorzystania w odpowiednim momencie pracy z podręcznikiem, dwa testy sprawdzające stopień przyswojenia materiału oraz transkrypcję nagrań.
Autorki serii są doświadczonymi lektorkami i założycielkami szkoły języka polskiego dla obcokrajowców KLUB DIALOGU. Ich wieloletnie doświadczenie w pracy z obcokrajowcami gwarantuje metodyczny i merytoryczny poziom materiałów z serii START.
START 1, a START 2
Po podręczniku START 1, który jest kompleksowym materiałem do nauki języka polskiego na poziomie A0, wydajemy kolejną część serii – podręcznik START 2. Bazując na materiale wprowadzonym w dziesięciu jednostkach START 1, znacząco rozwijamy wszystkie cztery sprawności językowe.
To co charakteryzuje pierwszy podręcznik, czyli nacisk na automatyzowanie pełnych konstrukcje potrzebne w sytuacjach codziennych, w jakich ma szanse znaleźć się cudzoziemiec, regularne ćwiczenie fonetyki, czy świadomie ograniczona prezentacja zagadnień gramatycznych - jest systematycznie rozwijane w podręczniku START 2.
W pierwszym podręczniku, wprowadzając ucznia w system języka polskiego, świadomie rezygnujemy z niektórych form, koncentrując się na zautomatyzowaniu użycia tych najbardziej frekwencyjnych. Stąd na przykład decyzja o prezentacji jedynie form liczby pojedynczej koniugacji. Natomiast START 2 znacząco rozbudowuje wszystkie umiejętności, jakie zdobył uczeń w pracy z podręcznikiem START 1. Widać to doskonale na przykładzie rozwijania sprawności mówienia. Dzięki wprowadzeniu pewnych drobnych elementów, pozwalamy na większą swobodę w mówieniu i zwiększamy możliwości komunikacyjne ucznia. W rezultacie kładziemy naciski na następujące konstrukcje:
- spójniki
- zaimek który
- wiem / znam
- zaimki pytajne
- muszę, mogę, chcę
- po co? żeby
- już / jeszcze
- podoba mi się...
- ktoś, coś, gdzieś, kiedyś
- można / trzeba
- lepiej / gorzej, więcej / mniej
Wszystkie te elementy wydają się dość łatwe do wprowadzenia, jednak dopiero w sytuacji gdy uczeń dysponuje pewną solidną bazą i poznaje je w jasnym kontekście.
Metoda podręczników STARTZróżnicowanie metod nauczania języków opare jest na czterech głównych zasadach: roli języka ojczystego, stosunku do gramatyki, technikach nauczania oraz reguł nauczania.
Tworząc metodę stosowaną w naszej szkole i opracowując powiązany z nią podręcznik, korzystałyśmy naturalnie z najbardziej spopularyzowanych metod nauki języka, biorąc z nich to, co wydawało nam się najcenniejsze w pracy z cudzoziemcami zaczynającymi uczyć się języka polskiego od zera.
Metoda podręczników START zakłada:- wyeliminowanie języka ojczystego ucznia,
- precyzyjny dobór materiału i staranne jego uszeregowanie,
- wykorzystanie kontekstu jako pomocy w zrozumieniu wypowiedzi,
- rezygnację z komentarzy gramatycznych i analizy materiału językowego,
- ekspozycję na działanie danych językowych służącą samodzielnemu odkrywaniu reguł,
- wielokrotne powtarzanie w celu wyrobienia nawyku językowego,
- wyeliminowanie stresu towarzyszącego nauce i tworzenie komfortowych warunków
do efektywnej nauki.
Przygotowując nasz materiał, kierowałyśmy się zasadą, że zadaniem lektora nie jest sama prezentacja struktur języka, lecz takie przeprowadzenie lekcji, aby nauczyć danego materiału i utrwalić konstrukcje. Jesteśmy przekonane, że podręczniki START zapewniają lektorowi pełen komfort pracy i pozwalają w sposób efektywny nauczyć języka polskiego na poziomie A1.
Odbiorcy podręcznikaPodręcznik START 1 przeznaczony jest do nauki osób dorosłych. Doświadczenie w pracy z cudzoziemcami pozwoliło nam sformułować wnioski dotyczące ich potrzeb i oczekiwań wobec kursów języka polskiego zarówno w aspekcie organizacyjnym, jak i merytorycznym.
Najczęstsze postulaty to:- maksymalna orientacja na rzeczywiste potrzeby,
- dobór materiału leksykalnego i gramatycznego dostosowany do potrzeb i możliwości
na najniższym poziomie zaawansowania,
- systematyczny rozwój wszystkich sprawności,
- dostateczna liczba ćwiczeń dla poszczególnych sprawności,
- intensywny trening fonetyczny,
- potrzeba nauki w oparciu o jeden kompletny materiał.
Warto podkreślić, że dobrze skonstruowany podręcznik ułatwia pracę także nauczycielowi, oszczędza jego czas i pozwala urozmaicić prowadzone lekcje.
Wracając do odbiorców podręcznika – pisząc go dla osób dorosłych, bardzo dokładnie zastanowiłyśmy się, jakie dobrodziejstwa i trudności wiążą się z takimi studentami. Naszym zdaniem tym, co charakteryzuje dorosłych, jest przede wszystkim silna motywacja do nauki języka, która z jednej strony pozytywnie wpływa na sam proces nauki, z drugiej jednak jest dodatkowym obciążeniem dla nauczyciela, który musi dołożyć wszelkich starań, aby nie tylko jej nie zaprzepaścić, lecz także w miarę możliwości ją zwiększać. Mając to na uwadze, starałyśmy się, po pierwsze, bardzo starannie ułożyć materiał i stopniować trudności tak, aby opanowanie kolejnych partii było łatwe i przynosiło gratyfikację w formie bardzo konkretnych sprawności komunikacyjnych; po drugie, w miarę możliwości ułatwiałyśmy uczniom samodzielne odkrywanie reguł rządzących językiem. Te dwa zabiegi przyczyniły się do tego, że satysfakcja z nauki języka i motywacja w trakcie kursu są utrzymywane na wysokim poziomie.
Jesteśmy świadome, że obok korzyści z nauczania dorosłych istnieje niestety również wiele trudności i przeszkód, które musiałyśmy wziąć pod uwagę, konstruując nasz materiał. Są to między innymi: nieregularność uczestnictwa w zajęciach, brak czasu na naukę własną, utrwalone przyzwyczajenia, określone oczekiwania odnośnie technik nauczania, obawa przed śmiesznością i lęk przed krytyką. Jak próbujemy temu zaradzić? Przede wszystkim proponujemy wiele ćwiczeń automatyzujących, umożliwiających dokładne opanowanie zarówno słownictwa, jak i każdej konstrukcji – dzieje się to na lekcji, pod kontrolą nauczyciela. Poza tym w Zeszycie Lektora znajdują się uzupełniające gry i ćwiczenia dopasowane do konkretnych lekcji, dwie duże sekcje powtórzeniowe oraz dwa testy. Jeśli chodzi o opanowanie lęku przed używaniem języka, podobnie jak w kwestii utrzymywania wysokiej motywacji do nauki, kluczowe wydaje się nam staranne stopniowanie trudności i stwarzanie sytuacji, w których uczeń jest w stanie odkryć regułę rządzącą językiem oraz zastosować zdobyte umiejętności, budując samodzielnie strukturę analogiczną do poznanej na lekcji, wypełnioną własnymi treściami, co buduje poczucie sukcesu w nauce.
Wybór nauczanych treściW podręczniku START 2 prezentowane są następujące treści:
Zagadnienia komunikacyjne i leksykalne:- określanie czasu metodą nieformalną
- opisywanie dnia i czynności habitualnych
- posiłki i kategorie żywności
- zainteresowania i czas wolny
- miasto i pytanie o drogę
- podróżowanie
- wyrażanie życzeń, opisywanie planów
- upodobania
- ubrania i zakupy
- rozmowa o pracę
- mieszkanie i meble, wynajmowanie mieszkania
- pogoda
- sytuacje awaryjne: wypadek, kradzież, choroba
- opisywanie wyglądu osób
- stereotypy
- przysłowia
Zagadnienia gramatyczne:- liczba mnoga rzeczowników i przymiotników
- koniugacja czasowników w l.poj i l.mn
- formy jeden, jedna, jedno, dwa, dwie
- z + narzędnik
- przysłówki częstotliwości
- czasowniki ruchu chodzić, jeździć
- zaimki dzierżawcze + pytanie czyj?
- wiedzieć / znać
- czas przeszły
- czasowniki modalne
- konstrukcja żeby
- spójniki
- aspekt
- czas przyszły złożony i prosty
- przymiotniki odrzeczownikowe
- zaimek który
- dopełniacz l.poj.
- czasowniki z rekcją dopełniaczową
- przyimki nad, pod, przed, za, między
- zaimki nieokreślone
Wprowadzanie zagadnień gramatycznychWprowadzając nowe struktury językowe, staramy się robić to według ustalonego schematu, złożonego z następujących etapów: kontekstualizacji, prezentacji, automatyzacji, testowania, posługiwania się osobistymi przykładami oraz samodzielnego odkrywania reguł.
Ćwiczenia automatyzująceAby wykształcić u studenta nawykowe opanowanie tworzenia danej struktury i manipulowania nią, zarówno w podręczniku, jak i w Zeszycie Lektora proponujemy duży wybór prostych ćwiczeń automatyzujących, które lokalizujemy między wprowadzeniem materiału a samodzielnym ćwiczeniem. Chodzi tu o ćwiczenie poszczególnych struktur składniowych i fleksyjnych, które polega na ciągłym powtarzaniu tego samego wzorca i wypełnianiu go za każdym razem inną treścią leksykalną. Ważne jest to, że w czasie takich ćwiczeń jednocześnie praktykujemy i kontrolujemy – nauczyciel musi kłaść duży nacisk na poprawność wypowiedzi studenta, poprawiając starannie wszystkie pojawiające się błędy.
Ćwiczenia kontrastująceTrudniejszym etapem jest wykonanie ćwiczeń kontrastujących – uczeń będzie zmuszony do dokonania wyboru między ćwiczoną strukturą a jakąś inną lub kilkoma innymi, uprzednio już ćwiczonymi, z którymi można ją najłatwiej pomylić. Zadanie tego rodzaju spełnia bardzo ważną funkcję, bo służy powracaniu do przećwiczonego materiału, a zarazem stanowi uzupełnienie procesu przyswajania nowej konstrukcji. Ćwiczenie jakiegoś elementu w izolacji nie jest tak ważne, jak ćwiczenie tego samego elementu poprzez zestawienie go z innymi i zmuszenie ucznia do dokonania wyboru.
Materiały audioPodstawą doboru materiałów audio jest praktyczny charakter ćwiczeń na rozumienie ze słuchu.
Przygotowując materiały audio, przyjęłyśmy następujące założenia:
- poziom materiałów jest adekwatny do poziomu nauki,
- słuchanie ma charakter selektywny,
- zadania ucznia zostają bardzo dokładnie określone przed rozpoczęciem słuchania,
- sprawdzając rozumienie ze słuchu, koncentrujemy się tylko na tej umiejętności,
- rezygnujemy z globalnego tłumaczenia i wyjaśniania materiału.
Istotna jest także znajomość technik rozwijania sprawności rozumienia ze słuchu, m.in. wprowadzenie ćwiczeń poprzedzających słuchanie, ćwiczeń towarzyszących i następujących po usłyszeniu tekstu.
Intensywny trening fonetycznyPodkreślamy konieczność ćwiczenia wymowy od pierwszego etapu nauki – poprawna wymowa jest niezbędnym warunkiem do bycia zrozumianym. Nieprawidłowa wymowa w o wiele większym stopniu zaburza efektywną komunikację niż inne błędy. Wychodzimy z założenia, że stała praca nad poprawnością i płynnością wypowiedzi jest kluczowa z punktu widzenia sukcesu dydaktycznego, ważniejsza nawet niż praca nad poprawnością gramatyczną. Dlatego ćwiczenia fonetyczne pojawiają się w każdej jednostce podręcznika START. W W podręczniku START 2 pojawiają się następujące zagadnienia fonetyczne:
- opozycje i-y, rz-sz, ą-ę, sz-cz
- geminaty
- akcent na trzeciej sylabie od końca
- utrata dźwięczności na końcu wyrazu
- uproszczenia fonetyczne
PodsumowanieOd samego początku stosowania podręczników START obserwujemy ich wysoką efektywność. Starannie badamy wyniki osiągane przez studentów, ich zadowolenie oraz satysfakcję lektorów pracujących naszą metodą. Za pomocą formularzy ewaluacyjnych regularnie sprawdzamy opinie lektorów na temat pracy z podręcznikiem i widzimy, że sprawdza się on na najniższym poziomie zaawansowania. Lektorzy stosujący nasz podręcznik podkreślają komfort pracy, który wynika z kompleksowości naszej oferty – podręcznik, materiały audio, testy, gry, dodatkowe ćwiczenia i stała pomoc metodyczna oraz regularne szkolenia.
Podręczniki START okazały się odpowiedzią na potrzeby rynku i klientów zainteresowanych nauką polskiego. Studenci cenią sobie systematyczne wprowadzanie nowych zagadnień komunikacyjnych, dzięki czemu po każdych zajęciach mają poczucie, że nauczyli się czegoś nowego, co mogą wykorzystać w życiu codziennym. Niezwykle ważną rolę odgrywa tutaj konstrukcja podręcznika, który systematyzuje wiedzę i nie zarzuca ucznia niepotrzebnymi zagadnieniami gramatycznymi. Jego przejrzysta budowa pozwala skupić się na najważniejszych problemach, a rozdziały podsumowujące dają możliwość usystematyzowania dotychczasowych wiadomości.
Dwa testy przeprowadzane w trakcie nauki pozwalają ocenić postępy ucznia i są dla niego impulsem do pogłębiania wiedzy, a także miernikiem zdobytych umiejętności.