|
|
e-księgarnia antykwariat PARALALA tel.+48 [zasłonięte]692520 [zasłonięte]@poczta.onet.pl
|
|
|
|
|
|
KATEGORIE - kliknij i wybierz: |
|
|
|
|
| 47 1020 [zasłonięte] 5[zasłonięte]0110002 [zasłonięte] 002439
57 1140 [zasłonięte] 2[zasłonięte]0040002 [zasłonięte] 609236
tytułem: nick i nr aukcji
|
|
|
|
|
|
I. PRZEDPŁATA NA KONTO:
*1 książka - priorytet 8,50 zł *2 książki - priorytet 9zł *3 i więcej - priorytet GRATIS !
II. PRZESYŁKA POBRANIOWA (przy odbiorze):
* 1 książka - ekonomiczna - 12,50 zł - priorytet - 15,50 zł * 2 książki - ekonomiczna - 14,00 zł - priorytet - 17,00 zł *3 książki i więcej - ekonomiczna - 16,00 zł - priorytet - 19,00 zł
|
|
|
|
| |
|
Staroobrzędowcy za granicą
Głuszkowski Michał, Grzybowski Stefan
Rok wydania: 2010 Nr wydania: I Liczba stron: 364____________________________________________________________________________________OPISStaroobrzędowcy, zwani również starowiercami (ros. старообрядцы lub староверы), są potomkami Rosjan, którzy odrzucili reformy wprowadzane przez Patriarchę Nikona w Rosyjskiej Cerkwi Prawosławnej w drugiej połowie XVII w. Byli oni okrutnie prześladowani przez władze cerkiewne oraz świeckie i dlatego uciekali w trudno dostępne części Imperium Rosyjskiego lub za granicę. Autorzy artykułów w tomie Staroobrzędowcy za granicą omawiają różnorodne zagadnienia dotyczące życia starowierskich wspólnot poza granicami ich Ojczyzny. poszczególne działy poświęcone są historii staroobrzędowców w świecie, badaniom ich migracji, studiom nad językiem, piśmiennictwem, literaturą i sztuką sakralną starowierców oraz wyzwaniom cywilizacyjnym, jakie napotykają oni za granicą.
SPIS TREŚCIPrzedmowa /11
Rozdział I. Z historii badań wspólnot staroobrzędowców na świecie
Iryda Grek-Pabisowa - Staroobrzędowcy poza granicami Rosji - niesłabnące zainteresowanie tematem badawczym /21 Grigorij Potaszenko - Staroobrzędowcy w Republice Litewskiej (1[zasłonięte]918-19): status prawny, sytuacja socjalna i emigracja /41 Przemysław Adamczewski - Zarys historii staroobrzędowców w Estonii /43 Krzysztof Snarski - Wspólnota staroobrzędowców w świetle suwalskich akt stanu cywilnego z lat 1[zasłonięte]849-18 /57 Ewa Kowalewska - Kozacy starowiercy w Augustowie i okolicy po 1920 roku /69 Aleksander A. Apanasionok - „Obcy we własnym domu": z historii wypierania staroobrzędowstwa z terytorium Rosji w XVIII wieku /84 Swietłana W. Wasiliewa - Fenomen staroobrzędowstwa w badaniach Państwowego Uniwersytetu Buriackiego /91
Rozdział II. Współczesne metody badań i opisu migracji staroobrzędowców
Olga N. Bachtina, Jelena J. Dutczak - Migracja staroobrzędowców jako typ zachowań konfesyjnych: model badawczy /104 Alla A. Kamalova - Staroobrzędowe mikrosocjum jako fenomen kultury /113 Irina J. Truszkowa - Właściwości migracji wewnętrznej i zagranicznej w dziejach staroobrzędowców /120 Jelena Smorgunova - „Diaspora bez emigracji": staroobrzędowcy z zachodnich terenów Imperium Rosyjskiego: na emigracji bez emigracji /132
Rozdział III. Z zagadnień języka i piśmiennictwa staroobrzędowców
Olga G. Rownowa - „Poligloci mimo woli": sytuacja językowa w gminach staroobrzędowców Ameryki Południowej /156 Rozalia F. Kasatkina - Gwary staroobrzędowców w warunkach interferencji międzyjęzykowej (sytuacja językowa w Oregonie, USA) /168 Michał A. Głuszkowski - Terytorialna różnorodność gwary polskich staroobrzędowców regionu suwalsko-augustowskiego (na przykładzie wybranych idiolektów) /179 Dorota Paśko - Adaptacja akcentuacyjna zapożyczeń z języka polskiego do rosyjskiej gwary staroobrzędowców w ośrodku Augustowskim /181 Magdalena Ziółkowska - Antroponimia polskich starowierców (na podstawie inskrypcji nadgrobnych) /189 Joanna Orzechowska - Charakterystyka Wojnowskiego Starobrzędowego Sinodiku /206 Helena Pociechina, Anna Nicewicz, Anna Auguściak - Staroobrzędowe wiersze duchowne z zeszytu rękopiśmiennego Jeleny Dikopolskiej /222 Ludwig P. Selimski - W sprawie charakterystyki elementu starowierskiego w bułgarskiej antroponimii /232
Rozdział IV. Artystyczne inspiracje staroobrzędowców Literatura, sztuka sakralna
Anna Szyndler - Święty starowierców protopop Awwakum widziany oczami niemieckiego katolika /237 Mari-Liis Paaver - Malarstwo sakralne estońskich staroobrzędowców - przerwana tradycja? /255 Halina Wątróbska - Starowierski Irmologion nutowy na kriukach /259 Marta Florkowska - Krzyż w życiu staroobrzędowców Polski i Litwy /273
Jacek Maj - Jerzy Nowosielski o staroobrzędowcach /287
Rozdział V. Staroobrzędowcy wobec współczesnych wyzwań cywilizacyjnych
Agata K. Maksimowska - Narracja o historii chrześcijaństwa a „odrodzenie" praktyk religijnych wśród staroobrzędowców-popowców z Homla na Białorusi /295 Aleksandr Prigarin - Glokalizacja w środowisku staroobrzędowców w Budżaku: modele i podmioty współczesnej modernizacji tradycyjnej społeczności /324 Dumitru Pachom - Bp Apolinary (Aleksandr G. Dubinin), Starowierska (lipowańska) młodzież w Rumunii: stan obecny i perspektywy /331
Wykaz skrótów /333 Bibliografia /334 | |