Rafał Marcin Leszczyński
Starożytna koncepcja Logosui jej wpływ na myśl wczesnego chrześcijaństwaISBN 83[zasłonięte]89100-3[B5, s. 424, indeks osób]; streszczenie w klasycznej greceSpis treściWstęp 1. Uzasadnienie podjęcia tematu2. Stan badań3. Obszar badawczy pracy4. Metoda badawcza5. Zasadnicze kwestie, na które praca stara się odpowiedzieć6. Ewolucja koncepcji zasady porządkującej wszechświatRozdział IOd mitu do filozofii. Racjonalizacja religii w myśli greckiejI. WprowadzenieII. Formy religii greckiej1. Religia państwowa2. Religia poetów3. Religia ludowa i misteryjnaIII. Proces jednoczenia bóstw w jedną zasadę kosmiczną1. Zeus w Iliadzie2. Zeus w Odysei3. Zeus w twórczości Hezjodaa) Teogoniab) Prace i dni4. Papirus z Derveni5. Łączenie bóstw w religiach misteryjnych i poezji religijnejIV. PodsumowanieRozdział IILogos Heraklita I. Heraklit — twórca filozoficznej koncepcji LogosuII. Od logosu ludzkiego ku Logosowi kosmicznemuIII. Logos — jedyny Bóg ZeusIV. Logos w życiu człowieka i wspólnot ludzkichRozdział IIIOgień–Pneuma–Logos w filozofii stoickiej I. Stoicka koncepcja Logosu jako ukoronowanie starożytnej logosofiiII. Stoicyzm na tle epoki1. Inspiracje myśli stoickiejIII. Logos jako czynna zasada fizyczna1. Logos–Ogień–Arche2. Logos–PneumaIV. Logos–Bóg Zeus1. Charakterystyka Boga–Logosu2. O opatrzności Bożej3. Stoickie dowody na rozumność i boskość kosmosu4. Zagadnienie osobowości Logosu u Epikteta5. TeodyceaV. Etyka1. Homologia rozumu ludzkiego z Logosem kosmicznym2. Logos prawodawca3. Rzeczy pierwsze z natury i arete4. Tonos w duszy mędrcaV. Wyobrażenie kataleptyczne i areteVI. Logika (Logos wewnętrzny i zewnętrzny)VII. ZakończenieRozdział IVFilozofia grecko–żydowska i Logos Filona z Aleksandrii I. Geneza filozofii grecko–żydowskiej. Zjawisko diaspory i klimat intelektualny Aleksandrii1. Filon i Septuaginta2. Poprzednicy FilonaII. Bóg i Logos1. Status ontyczny Logosu2. Logos wewnętrzny i zewnętrzny3. Natura Logosu wewnętrznego4. Logos jako wzór dla świata i zbiór idei5. Logos i potęgiIII. Logos i świat1. Logos zewnętrzny jako kreator świata materialnego2. Creatio ex nihilo u FilonaKrótkie podsumowanie dotychczasowych rozważań3. Logos podtrzymujący istnienie świata4. Logos jako prawodawca, oskarżyciel, zbawca i opiekun ludzkościIV. Próba ustalenia pochodzenia poszczególnych wątków logosofii Filona1. Hipostatyczność i osobowość Logosu2. Greckie i żydowskie źródła koncepcji Logosu jako miejsca przebywania idei–siłRozdział VLogos Prologu Ewangelii Janowej I. WstępII. Narodziny logosofii chrześcijańskiejIII. Analiza Prologu1. Argumenty przemawiające za koncepcją podporządkowania Logosu Bogu2. Argumenty przemawiające za równością bóstwa Logosu z bóstwem BogaIV. PodsumowanieRozdział VILogos w myśli Ojców Apostolskich i apologetów I. Logos w myśli Ojców ApostolskichII. Koncepcja Logosu w okresie apologetówIII. Justyn Męczennik1. Życie2. Logos i Bóga) Zrodzenie Logosub) Logos — drugi, niższy Bógc) Logos w Triadzie3. Logos — pośrednika) Logos — zwiastun Bożej wolib) Logos — pośrednik w kreacji świata4. Logos inkarnowany — soteryczna funkcja Logosu5. Logos zarodkowy w Kościele i świecieIV. Tacjan1. Życie2. Logos i Bóg3. Logos i świat4. PodsumowanieV. List do DiogenetaVI. Atenagoras z Aten1. Życie2. Logos i Bóga) Logos wewnętrzny i zrodzenie Logosub) Logos w Triadzie3. Logos i światVII. Ireneusz1. Życie2. Logos i Bóga) Zrodzenie Logosub) Boskość Logosu3. Logos i świata) Logos Stwórcab) Soteryczna funkcja Logosuc) Logos dawcą prawdziwej gnozy4. Obecność Logosu we wspólnocie wierzącychVIII. Teofil1. Osoba apologety2. Logos i Bóg3. Logos i wszechświatIX. PodsumowanieRozdział VIIKoncepcja Logosu w apologetyce TertulianaI. Osoba apologetyII. Obraz Boga i Logosu w dziele Przeciwko Prakseaszowi i w innych pismach1. Modalizm2. Substancja i osoba3. Monarchia — jedynowładztwo Boga4. Stopień boskości Logosu5. Logos wewnętrzny i zewnętrzny6. Emanacja7. Tertuliańska analiza tekstów biblijnych w świetle naukio substancji i osobach boskichIII. Logos i stworzenie1. Teofanie Logosu przed inkarnacją2. Inkarnacja Logosu3. Znaczenie inkarnacji Logosu4. Logos i KościółIV. PodsumowanieRozdział VIIILogos Klemensa z AleksandriiI. ŻycieII. Status ontyczny Logosu1. Logos — drugi Bóg2. Logos emanacją Boga Ojca3. Bóg Matką LogosuIII. Logos a świat1. Logos twórcą kosmosu2. Logos twórcą człowieka3. Logos prawodawca4. Logos dawcą filozofii5. Logos zbawicielem człowiekaIV. Logos i Kościół1. Kościół szkołą filozoficzną Logosu2. Kościół państwem LogosuV. PodsumowanieZakończenieBibliografiaSkorowidz nazwisk Περιληψη