Prawdziwy unikat
odbiór w Warszawie
TYTUŁ KSIĄŻKI - STARE RZEMIOSŁA A NOWA NAUKA AUTOR - SIR WILLIAM BRAGG - DYREKTOR ROYAL INSTITUTION; LAUREAT NAGRODY NOBLA STAN KSIĄŻKI - DOBRY WYDAWNICTWO - NAKŁADEM "MATHESIS POLSKIEJ" 1935 WARSZAWA ILOŚĆ STRON - 218 KOSZT WYSYŁKI - 8 zł SPIS TREŚCI LUB/I OPIS - PRZEDMOWA , Zapewne wiele osób, a szczególnie młodzież pragnęłaby wiedzieć, dlaczego wykonano to lub owo w jakimś rzemiośle. Skłoniło mnie to, aby niniejsze wykłady świąteczne poświę¬cić rozpatrzeniu, w jaki sposób nauka stale wpływała na roz¬wój starych zawodów, zwłaszcza tych, które stworzyły An-glję. Muszę zaznaczyć, iż wykłady moje mają pewien sens moralny, i że jest w nich. coś więcej, niż tylko zachwyt nad historją ludzkich wysiłków twórczych. Jest w nich bowiem wyraźna wskazówka, że rzemiosła należy ulepszać ustawicz¬nie, posiłkując się zdobyczami nauki, która zawsze wywiera na nie wpływ dodatni. Zpośród wszystkich narodów Anglicy najbardziej byli zmuszeni zdobywać środki utrzymania ze sprzedaży wyrobów ręcznych, a wytworzone przez nich przedmioty były snąć tak dobre i wartościowe, że inne naro¬dy obawiały się konkurować z nimi. Oprócz tego starałem się określić pewien ideał, który zda się leżeć ipoaa granicami na¬szych możliwości, a do którego jednak należy stale dążyć: dać każdemu pracę i uczynić ją szczęściem człowieka. Rozpatrując kolejno różne rzemiosła z mego indywidual¬nego punktu widzenia, musiałem jednak zwracać uwagę na to, aby robić wrażenie pewnego rodzaju znawcy we wszyst¬kich zawodach (znawca taki zazwyczaj nie jest wyrocznią w żadnym). Z tego względu fachowiec znajdzie zapewne wiele błędów w niniejszej książce. Sądzę jednak, że mimo bratku wielu szczegółów i nieścisłości uwypukla się w niej pewna myśl przewodnia. Uniknięcie wielu błędów zawdzię¬czam mym przyjaciołom, którzy łaskawie udzielili mi swej pomocy. W czasie pracy zetknąłem się z licznemi instytucja¬mi; dla braku miejsca nie mogę wymienić wszystkich. Prag¬nąłbym jednak wyrazić specjalne podziękowanie Wydziało¬wi Naukowemu Marynarki za pomoc, okazaną mi przy zmon¬towaniu doświadczeń, przedstawiających najnowsze wyna-laizki w żeglarstwie. Sir Robert Hadfield, Dr Desch i Dr Hat-field pomogli mi w opracowaniu kowalstwa, oo uczynili również Dr Rosenhain oraz jego współpracownicy z Wy¬działu Metalurgji Państwowego Laboratorjum Fizycznego. Dr Crossley i jego współpracownicy z T-wa do Biadania Ba¬wełny, prof. Barker z Leeds, Dr Willows i inni byli mi po¬mocni w opracowaniu tkactwa; cenne wskazówki, dotyczące farbiarstwa, otrzymałem z Brytyjskiego Zrzeszenia Farbia¬rzy i od Prof. Greena. Dr. Mellor i P. Frank Wedgwood umożliwili mi opracowanie wykładu o garncarstwie. P. Doul-ton łaskawie wypożyczyła mi kilka pięknych okazów porce¬lany. W związku z opracowaniem górnictwa winienem jeszcze podziękować Dr-owi R. V. Wheelerowi i P. Batleyowi za obmyślenie i urządzenie licznych doświadczeń. Profesor Andrade zezwolił mi skorzystać z pięknego zbioru starych książek i rycin, dotyczących historji rozwoju nauk, i udzielił mi łaskawie wielu cennych wskazówek. Kilka mo¬deli starych mechanizmów i urządzeń, przedstawiających niejednokrotnie zabytki historyczne, przywieziono dzięki uprzejmości p. Henry Lyonsa, z Muzeum Naukowego South Kensington i były one demonstrowane na wykładach. Zadanie wykładowcy w Instytucie Królewskim jest nader? wdzięczne, gdyż wszyscy starają się mu pomóc i przyczynić się do tego, aby wykłady uczynić jaknajbardziej zajmujące dla młodzieży. Należy dodać, że przy przygotowaniu wy- kładów do ogłoszenia druidem wprowadziłem pewne uzupeł¬nienia. Wydaje mi się to rzeczą korzystną dla czytelników, gdyż mogłem bardziej zagłębić się w niektóre zagadnienia naukowe, niż było to możliwe podczas wykładów. Forma wy¬kładowa została zachowana, z tą różnicą, że objaśnienia od¬noszą się do rysunków, nie zaś do modeli i przezroczy, jak to miało miejsce na wykładach. W. H. Bragg. OD TŁUMACZA Corocznie w czasie świąt Bożego Narodzenia odbywają się w Royal Institution wykłady popularne, przeznaczone za¬równo dla młodzieży jak i dla szerokiego ogółu. Wykłady te mają już w społeczeństwie angielskim swoją ustaloną trady¬cję, są boiwiern z reguły wygłaszane przez czołowych przed¬stawicieli nauki angielskiej. Już Faraday wygłosił w roku 1855—1856 cykl odczytów o metalach, a słuchaczami jego byli m. inn. Książę Małżonek wraz z Księciem Walji oraz Ks. Edynburskim. Niniejsza książka stanoiwi właśnie cykl takich wykładów świątecznych, wygłoszonych przez Sir Williama Henryka Bragga, znakomitego fizyka, odznaczonego nagrodą Nobla za odkrycia w dziedzinie spektrografji promieni rentgenow¬skich. Tym razem autor oforał za temat swych wykładów rozwój zawodów w ciągu wieków, zwracając specjalną uwa¬gę na postępy uczynione w latach ostatnich dzięki rozwojo¬wi nauki czystej, a szczególnie fizyki i chemji. Mylnym był¬by pogląd, że temat ten nie leży w obrębie zainteresowań uczonego fizyika i chemika, jakim jest autor tej książki. Ra- czej, przeciwnie, tylko człowiek czystej nauki, tylko specjali¬sta fizyki i chemji, potrafi dojrzeć głęboko związki, istnie¬jące między postępami przemysłu a postępami nauki. Już przy pobieżnem choćby zapoznaniu się z temi wykładami czytelnik zauważy, jak dalece rozwój żeglarstwa został umożliwiony dzięki rozwojowi ąstronomji i różnych działów fizyki, w jakim stopniu metalografja została uzależniona od badań rentgenologicznych, farbiarstwo — od chemji orga¬nicznej, górnictwo' od rozwoju maszyny parowej etc. Wykłady te nie mają oczywiście pretensyj do systema¬ tycznego przeglądu wszystkich zagadnień, dotyczących po-- szczególnych działów. Nie było to zadaniem autora. Czer¬ woną nicią przewija się w nich motyw przewodni, którym jest wskazanie głębokiej łączności między nauką czystą a za¬ wodami ludzkiemi, łączności, która im będzie głębsza, tem bardziej przyczyni się do polepszania bytu ludzkiego na ziemi. Niemniejszą również rolę odgrywa w tej książce umiłowanie i cześć głęboka dla tych wysiłków ludzkich, któ¬ re, jak powiada autor, mają na celu „dać pracę każdemu i uczynić ją szczęściem ludzkości". / Przyswojenie tej książki, mającej wszystkie zalety angiel¬skiej literatury popularno-naukowej, piśmiennictwu polskie-1 mm, wydaje się w tej chwili szczególnie pożyteczne. Reforma nauczania .szkolnego dąży słusznie do nawiązania kontaktu nauki z życiem praktycznem, do jaknajwiększego zaakcento¬wania praktycznej wartości nauki. To też niniejsze wykłady Sir WilHama Bragga będą doskonałą lekturą, uzupełniającą wykłady fizyki i. chemji. Książka ta ma jednak jeszcze tę spe¬cyficzną zaletę angielskiej literatury popularnej, że będąc do¬stępna już dla ucznia czwartej iklasy, jest jednocześnie nie¬zwykle interesująca 'dla szerokiego ogółu, którego zaznajamia z perspektywami współczesnego rozwoju przemysłu. Podobnie, jak autor tej książki, tłumacz również musiał udawać znawcę wszystkich zawodów, choć jest specjalistą tylko w jednym. Dotyczy to szczególnie polskiej terminolo-gji wyrażeń fachowych, która niejednokrotnie nastręczała poważne trudności. Możność przezwyciężenia licznych trud¬ności terminologicznych tłumacz zawdzięcza P. Prof. Dr-owi Witoldowi Doroszewskiemu za wskazówki do rozdziału o że¬glarstwie oraz szereg uwag językowych, inż. Mikołajowi Łaźniewskiemu za przejrzenie rozdziału o farbiarstwie oraz inż. Mieczysławowi Rogowskiemu za wskazówki do rozdzia¬łów o tkactwie i hutnictwie. Wszystkim tym Panom naj¬uprzejmiej na tem miejscu dziękuję.
SPIS RZECZY Rozdziały I Żeglarstwo 1 II Kowalstwo — hutnictwo ...... 41 III Tkactwo 77 IV Farbiarstwo . . .- 110 V Garncarstwo — ceramika 145 VI Górnictwo 178 SPIS TABLIC Tablice należące do właściwego rozdziału znajdują się przy końcu tego rozdziału. Tablica obok str. I Wykład Faradaya o metalach (1855—1856 r.) . tytułowej II (a) „Coracle" irlandzki, (b) „Catamaran" na morzu. (c) „Catamaran" na brzegu , 40 III (a) Ruch księżyca na niebie, (b) Astrolabja Hiszpań¬ skiej Armady 40 IV (a) Portret Johna Harrisona. (b) Chronometr Harri- sona. (c) Urządzenie wyrównawcze Harrisona ... 40 V Zegar główny z Obserwatorjum Królewskiego ... 40 VI (a) Rzymska maska z żelaza, (h) Afrykańscy metalow¬ cy, (c) Piec Osmundzki 76 VII (a) Rzymska ozdoba kwietna z żelaza.. (b) Przekrój ozdoby , , 76 VIII Nowoczesny wielki piec 76 IX Model pieca elektrycznego 76 X (a) Skrzyżowanie szyn ze stali manganowej, (b) Prób¬ka ze stali manganowej, (c) Doświadczenie ze stopem miedzio-niklowym 76 XI Zdjęcia .mikroskopowe (a) czystego żelaza; (b) stali o zawartości O,2°/o węgla; (c) perlitu; (d) stali o za¬ wartości 0,6% węgla 76 XII (a) Zdjęcie mikroskopowe stali o dużej zawartości wę¬ gla, (b) Nóż celtycki i zdjęcia mikroskopowe przekro¬ jów noża , 76 XIII Zdjęcia mikroskopowe (1) stali manganowej; (2) stali manganowej po działaniu termicznem; (3) stali manga¬ nowej po próbie na rozciąganie; (4) stali manganowej po próbie na ściskanie ... 76 XIV (a) Układ atomów w żelazie o. (b) Ukfad atomów w żelazie y (c) Doświadczenie z punktem krytycznym żelaza , , 76 XV Doświadczenie z kryształem alumiinjum 76 XVI Model, wskazujący wielkość ślizgania w różnych płasz¬ czyznach poślizgu 76 XVII (a) Płaszczyzny poślizgu kryształów sodu. (b) Hełm ze stali manganowej, (c) Węzeł z drutu tungsteno- wego. (d) Stal damasceńska . . . 76 XVIII (a) Zdjęcia mikroskopowe różnych włókien wełnia¬nych, (b) Włókna lniane, (c) Zgrzeblenie ręczne . 108 XIX Sposób przędzenia oa kołowrotku . . , 108 XX (a) Stary kołowrotek, (b) Nowoczesna zgrzeblarka . 108 XXI Maszyna przędzalnicza 108 XXII Maszyna przędzalnicza Hargreaves'a 108 XXIII Maszyna przędzalnicza Arkwright'a 108 XXIV (a) Urządzenie do przędzenia, (b) Przędzenie sztucz¬ nego jedwabiu 108 XXV Merceryzacja bawełny 108 XXVI (a) Doświadczenie z prasowaną bawełną, (b) Źródło połysku, (c) Połysk i właściwe .skręcenie .... 108 XXVII Merceryzacja bawełny 108 XXVIII (a) Tablice z gliny, pochodzące z miasta Ur. (b) Ta¬blice tureckie z 15 lub 16 wieku, (c) Tablica, wyko- - nana przez Simpsona, około 1670—1680 r 176 XXIX (a) Sześcioboczny imbryk z Staffordshire. (b) Dzban grecki, (c) Waza z Worcester 176 XXX (a) Waza chińska z czasów dynastji Sung (960—1279 przed Nar. Chr. (b) Tubylcy afrykańscy, depczący glinę, (c) Klinowanie 176 XXXI (a) Mycie gliny w kopalni, (b) Zbiór krzemienia . . 176 XXXII (a) Osadniki, (b) Młynek 176 XXXIII (a) Beleczki z gliny, (b) Wyrób naczyń stołowych. (c) Piec do suszenia wyrobów z gliny 176 XXXIV (a) Ostrosłupy Segera. (b) Zanurzanie w polewie. (c) Nalewanie gliny plastycznej do formy 176 XXXV (a) Zdjęcie mikroskopowe wypalonych chińskich wyro¬bów z gliny, (b) Rozpuszczanie różnych substancyj w żelatynie 176 XXXVI (a) Stary sposób wentylacji, (b) Ilustracja, przedsta¬ wiająca ciśnienie atmosferyczne 218 XXXVII (a) U wylotu szybu, (b) Na dnie szybu 218 XXXVIII Lampy bezpieczeństwa Humphry Davy'ego .... 218 XXXIX (a) Odkrywka węgla, (b) Galerja w pobliżu Eskmeals 218 XL (a) Wnętrze galerji w pobliżu Eskmeals. (b) Skutki doświadczalnego wybuchu 218 XLI (a) Elektryczna lampa bezpieczeństwa, (b) Stary gór¬ niczy przyrząd do zapalania 21S
|