Star Ocean: Second Evolution to remake wydanej w roku 1998 na konsolę PlayStation gry Star Ocean: The Second Story. W porównaniu z oryginałem, wersja przeznaczona na przenośną konsolę PSP bogatsza jest o m.in. nowe animacje, scenki przerywnikowe czy wątki fabularne.
Skoro już o fabule mowa, przenosi nas ona w czasie 20 lat po wydarzeniach, które miały miejsce na planecie Roak (przedstawionych w Star Ocean: Fantastic Space Odyssey). Jest rok kosmiczny 366. Młody oficer Federacji Pangalaktycznej zostaje przypadkowo przeniesiony na tajemniczą, niezbadaną planetę. Ze zdumieniem odkrywa, iż przez jej mieszkańców uważany jest za syna legendarnego bohatera. Co więcej, wspomnieni mieszkańcy jego samego również traktują jako bohatera - Hero of Light - który ma ocalić świat przed katastrofą. Rozpoczyna więc podróż aby wypełnić proroctwo.
Oczywiście nasz bohater nie jest osamotniony w swoich wysiłkach. Zwiedzając szereg przygotowanych przez twórców lokacji oraz wykonując zlecane tam zadania, po pewnym czasie możemy rekrutować do drużyny dodatkowe postacie. W trakcie podróży dołącza do nas przykładowo Rena Lanford, posiadająca magiczne umiejętności lecznicze czy Celine Jules, księżniczka przedkładająca pogoń za dobrami materialnymi nad zaangażowaniem emocjonalnym.
Jedną z głównych nowości w porównaniu z oryginałem są głosy prawdziwych aktorów podkładane pod kwestie wypowiadane przez bohaterów gry oraz zróżnicowane wyrazy twarzy postaci podczas konwersacji, zmieniające się pod wpływem obecnego ich nastroju. Zarówno nowy wygląd bohaterów, jak również wysokiej jakości sceny przerywnikowe są dziełem studia Production I.G., odpowiedzialnego m.in. za produkcję serialu anime Ghost in the Shell. W nowej wersji gry położono także większy nacisk na relacje pomiędzy członkami drużyny oraz tzw. Private Actions, podczas których drużyna rozdziela się, a daną postać prowadzimy samotnie. W tym czasie rozmawiając z pewnymi osobami bądź też udając się do konkretnych lokacji możemy być świadkami specjalnych zdarzeń, otwierających czasami nowy wątek poboczny.
Mocną stroną rozgrywki są także walki odbywające się w czasie rzeczywistym. Twórcy dodali jednak możliwość pauzy, dzięki czemu przed bitwą możemy naszym postaciom wydać odpowiednie komendy, czy wyposażyć w odpowiednią broń.