Rozwój trzeciego sektora zaowocował potrzebą opracowania i wdrożenia przez organizacje pozarządowe szeregu standardów i procedur. Właściwie opracowane standardy i procedury wewnętrzne zapewniają nie tylko funkcjonowanie organizacji zgodne z obowiązującymi przepisami, ale także znacząco zwiększają skuteczność jej działania (przede wszystkim z punktu widzenia osiągania celów, pozyskiwania źródeł finansowania, skali prowadzonej działalności, jakości świadczonych usług itp.). Są one przydatne zarówno podczas prowadzenia aktywności statutowej (np. współpraca z wolontariuszami, pozyskiwanie dotacji i grantów, organizacja kampanii społecznych i zbiórek publicznych, współpraca z samorządem i partnerami zewnętrznymi), jak i podczas działań typowo administracyjnych (sporządzanie sprawozdań, ochrona danych osobowych, ewidencja dokumentów). Korzyścią wynikającą ze standaryzacji organizacji pozarządowych jest też zwiększenie ich wiarygodności dla potencjalnych kontrahentów zewnętrznych (organów administracji publicznej, partnerów projektowych, sponsorów), co w konsekwencji prowadzi m.in. do efektywniejszego pozyskiwania środków finansowych i pomocy rzeczowej, skuteczniejszego ubiegania się o uzyskiwanie zleceń realizacji zadań publicznych, udziału w profesjonalnych programach i projektach o skali lokalnej, regionalnej, a nawet międzynarodowej.
Niniejsza publikacja stanowi narzędzie pomocne w przeprowadzaniu trudnego procesu standaryzacji w organizacjach pozarządowych. Sugeruje ona rozwiązania, które mogą usprawnić i przyspieszyć proces konstrukcji poszczególnych, kluczowych obszarów standaryzacyjnych organizacji trzeciego sektora. Znajdują się w niej standardy i procedury dotyczące m.in.:
obszaru uwarunkowań formalno-prawnych,
zarządzania finansowego,
obiegu dokumentów,
planowania strategicznego i operacyjnego w organizacjach,
uporządkowania zasad współpracy z podopiecznymi, odbiorcami usług oraz beneficjentami programów i projektów.
Poszczególne rozdziały książki poświęcone są standaryzacji w kontekście zasad konstrukcji i realizacji przedsięwzięć społecznych i inwestycyjnych, współpracy z wolontariatem oraz partnerami i sponsorami zewnętrznymi. Omówione zostały również obszary standaryzacji etycznej oraz procesy tworzenia wizerunku organizacji i zasady współpracy międzynarodowej. Publikacja przybliża czytelnikowi także standardy i procedury dotyczące obszarów współpracy z administracją publiczną i prowadzenia kampanii społecznych. Książka uwzględnia zarówno aktualny stan prawny, jak i planowane zmiany w przepisach dotyczących trzeciego sektora.
Na płycie CD dołączonej do książki znajduje się ponad 60 gotowych do wykorzystania wzorów postępowania (procedur), które są niezbędne do profesjonalnej standaryzacji poszczególnych obszarów działalności stowarzyszeń i fundacji.