S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat jest trzecim, po Clear Sky i Shadow of Chernobyl, przedstawicielem serii gier akcji z elementami RPG autorstwa ukraińskiej firmy GSC Game World. Twórcy znani są nie tylko z gier należących do omawianego cyklu osadzonego w postapokaliptycznym świecie - przygotowali również kilka historycznych strategii, między innymi serię Cossacks.
Akcja Call of Pripyat ponownie przenosi nas do skażonej Zony, czyli obszaru wokół dobrze znanej elektrowni jądrowej. Jak się okazuje wkrótce po wydarzeniach znanych z pierwszego S.T.A.L.K.E.R.-a ukraiński rząd znalazł sposób na przedarcie się do samego centrum tego niebezpiecznego obszaru. Rozpoczęto tajną militarną operację znaną jako Fairway, która miała na celu odzyskanie kontroli nad elektrownią. Zgodnie z planem wyruszyła więc pierwsza grupa, której zadaniem było opracowanie szczegółowych map Zony. Szybko jednak misja zakończyła się niepowodzeniem – większość biorących w niej udział helikopterów z niewiadomych przyczyn rozbiła się. W tym momencie wkracza do akcji nasz główny bohater, Alexander Degtyarev, czyli agent Ukraińskiej Agencji Ochrony, którego zadaniem jest odkryć, co naprawdę było przyczyną porażki Fairway.
W trakcie dochodzenia eksplorujemy trzy rozległe obszary, udając się między innymi do wschodniej dzielnicy Prypeci, fabryki Jupiter, stacji kolejowej Janów czy wioski Kopachi. Wszystkie lokacje bazują na ich prawdziwych odpowiednikach i zostały wiernie oddane pod względem geograficznego ułożenia terenu.
Eksploracja otoczenia stała się jeszcze bardziej niebezpieczna, a to dlatego, że przeciwnicy posiadają więcej umiejętności specjalnych, a modele ich zachowania zostały nieznacznie zmienione. W dodatku do znanych już wrogów dołączyły dwa nowe monstra - skoczna i wytrzymała Chimera oraz cechujący się światłowstrętem i niepozornym wyglądem Burer. Oczywiście nie zabrakło także nowych, interesujących postaci niezależnych, spotykanych nie tylko w głównych bazach wypadowych stalkerów ale i podczas przemierzania świata gry.
Najpoważniejszą zmianą w stosunku do wcześniejszych S.T.A.L.K.E.R.-ów jest udoskonalony system zadań pobocznych, które nie są już generowane w sposób losowy. Zlecane questy są dłuższe, ciekawsze i niejednokrotnie oferują możliwość wyboru rozwiązania. Inne interesujące nowości to przemodelowany interfejs użytkownika (nowy inwentarz i większe ikonki informujące o zniszczonym pancerzu, napromieniowaniu czy głodzie) oraz opcja snu, pozwalająca na zregenerowanie sił czy przeczekanie nocy.
Call of Pripyat wykonany został na tym samym silniku co jego poprzednicy, niemniej X-Ray Engine rozbudowany został do wersji 1.6. Usprawnienia wizualne objęły przede wszystkim poprawę jakości wolumetrycznego oświetlenia w trybie DirectX 10 oraz dodanie obsługi DirectX 11. Całość przygotowano jednak w taki sposób, by i posiadacze słabszych konfiguracji sprzętowych mogli uruchomić grę.