Gracz staje się młodym rosyjskim chłopcem rzuconym do obrony miasta wraz z setkami innych mężczyzn i kobiet. Stopniowo zdobywa doświadczenie i staje się doskonałym snajperem siejącym postrach w oddziałach niemieckich. Nierozerwalne z tym faktem związany jest charakter gry. Nie biegamy uzbrojonym po zęby herosem i dosłownie masakrujemy przeciwników, lecz jesteśmy snajperem z prawdziwego zdarzenia, tzn. poruszamy się jak cień pod osłoną terenu i oddajemy nieliczne, aczkolwiek celne i śmiertelne strzały. Cała akcja Stalingrad toczy się w oblężonym mieście. Twórcy bardzo sumiennie odtworzyli ówczesny stan Stalingradu, splądrowane domy, niezliczoną liczbę zrujnowanych i zbombardowanych budynków, itp. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że podczas trwania gry, zniszczeń przybywa i widzimy jak miasto stopniowo zamienia się w zgliszcza. Znaczy to tyle, że jeżeli w początkowych zadaniach jakiś budynek zostanie uszkodzony, to tak już pozostanie do końca gry.
W grze zawarte zostały 24 historyczne bronie podzielone na siedem klas. Każdą z broni charakteryzuje 12 współczynników, każda posiada też trzy stopnie ulepszenia. Do wykonania czeka szereg bardzo zróżnicowanych misji (np. rekonesans, likwidacja określonego celu, minowanie dróg, itp.) połączonych jedną rozbudowaną fabułą. Stalingrad wykorzystuje bardzo zaawansowany trójwymiarowy silnik graficzny Phoenix 3D (multipass texturing, real time shadower, real time lightning, pixel and vertex shaders, itd.). Oprócz rozgrywki jednoosobowej możliwa jest gra wieloosobowa w kilku trybach, m.in. cooperative.