KSIĄŻKA - Sprzęgła, skrzynki biegów, wały i półosie napędowe
Bogato ilustrowany podręcznik przedstawiający budowę, działanie i wykrywanie niesprawności sprzęgieł, skrzynek biegów oraz wałów i półosi napędowych stosowanych w pojazdach samochodowych (osobowych, ciężarowych i autobusach). Opisano m.in. różne rodzaje sprzęgieł i ich układów sterowania, mechaniczne, automatyczne, półautomatyczne i zautomatyzowane skrzynki biegów samochodów osobowych i ciężarowych, napęd wszystkich kół w samochodach osobowych, skrzynki rozdzielcze samochodów ciężarowych, przekładnie główne, mosty napędowe i zwalniacze, wały napędowe i półosie napędowe. Uwzględniono najnowsze rozwiązania konstrukcyjne, np. dwusprzęgłowe zautomatyzowane, siedmiobiegowe automatyczne oraz automatyczne bezstopniowe skrzynki biegów. Przejrzyste ilustracje bardzo ułatwiają zrozumienie treści.Odbiorcy: studenci wydziałów mechanicznych wyższych uczelni o specjalności samochodowej, uczniowie średnich szkół o profilu samochodowym, inżynierowie i technicy zaplecza technicznego motoryzacji oraz wszyscy zainteresowani tą tematyką.
Format: |
B5 |
strony: |
376 |
rysunki: |
491 |
oprawa |
twarda |
SPIS TREŚCI:
Słowo wstępne 12Część A Sprzęgła (Werner Micknass) 131. Tarczowe sprzęgła cierne 14 1.1. Zadania zespołu sprzęgła1.2. Budowa sprzęgła1.3. Funkcje sprzęgła 1.4. Pozostałe elementy zespołu sprzęgła1.4.1. Koło zamachowe1.4.2. Łożysko prowadzące1.4.3. Tarcza sprzęgła 1.4.4. Zespół dociskowy 1.4.5. Łożysko wyciskowe 1.4.6. Tuleja prowadząca 1.4.7. Widełki wyłączające1.4.8. Wałek wyłączania1.4.9. Mechaniczne wyłączanie sprzęgła 1.4.10. Hydrauliczne wyłączanie sprzęgła 1.4.11. Pedał sprzęgła 2. Teoria sprzęgieł 252.1. Moment obrotowy przenoszony przez sprzęgło 2.2. Ruszanie z miejsca 2.3. Czas włączania2.4. Nacisk jednostkowy2.5. Trwałość2.6. Obliczanie sprzęgieł 3. Zespół dociskowy sprzęgła 333.1. Elementy składowe3.1.1. Tarcza dociskowa3.1.2. Sprężyny płytkowe3.1.3. Sprężyna talerzowa3.1.4. Pierścienie oporowe3.1.5. Oprawa tarczy dociskowej 3.2. Rodzaje i budowa zespołów dociskowych 3.2.1. Sprzęgło jednotarczowe ze śrubowymi sprężynami dociskowymi3.2.2. Sprzęgło jednotarczowe ze sprężyną talerzową3.2.2.1. Rozwiązanie standardowe3.2.2.2. Zespół dociskowy ze sprężynami płytkowymi łączonymi w trójkąt3.2.2.3. Zespół dociskowy ze sprężystymi wieszakami 3.2.2.4. Zespół dociskowy ze sprężyną oporową3.2.2.5. Sprzęgło SAC firmy LuK3.2.2.6. Sprzęgło Low-Lift 3.3.2.7. Sprzęgło ciągnięte ze sprężyną talerzową3.2.2.8. Sprzęgło LuK TS3.2.3. Sprzęgło dwutarczowe3.2.3.1. Sprzęgło dwutarczowe samochodu osobowego 3.2.3.2. Sprzęgło dwutarczowe samochodu ciężarowego4. Tarcza sprzęgła 534.1. Wprowadzenie4.2. Okładziny cierne4.2.1. Wiadomości ogólne4.2.2. Okładziny cierne organiczne4.2.3. Okładziny cierne nieorganiczne4.3. Sprężynowanie okładzin4.3.1. Wiadomości ogólne4.3.2. Sprężynowanie proste4.3.3. Sprężynowanie podwójne4.3.4. Sprężynowanie płytkowe4.3.5. Sprężynowanie z blachami pośrednimi4.4. Tłumik drgań skrętnych4.4.1. Wiadomości ogólne4.4.2. Dwustopniowy tłumik drgań z prostym elementem ciernym4.4.3. Dwustopniowy tłumik drgań z pierścieniami ciernymi 4.4.4. Dwustopniowy tłumik drgań z osobnym tłumikiem wstępnym 4.4.5. Dwustopniowy tłumik drgań ze zintegrowanym tłumikiem wstępnym i zmiennym tarciem4.5. Piasty i ich profile 5. Charakterystyki sprzęgieł 685.1. Wykres siły docisku5.2. Wykres odsuwania tarczy dociskowej 5.3. Wykres siły wyłączania5.4. Charakterystyka tłumika drgań skrętnych5.5. Charakterystyka sprężynowania okładzin ciernych5.6. Wykresy sił6. Łożysko wyciskowe 756.1. Wiadomości ogólne6.2. Łożysko wyciskowe uchylne6.3. Łożysko wyciskowe prowadzone centralnie6.4. Łożysko wyciskowe samośrodkujące6.5. Powierzchnie czołowe łożyska wyciskowego7. Układy sterowania sprzęgieł 807.1. Mechaniczne sterowanie i automatyczna regulacja sprzęgła7.2. Hydrauliczne sterowanie sprzęgła7.2.1. Pompa sprzęgła ze zbiornikiem wyrównawczym7.2.2. Wyprzęgnik sprzęgła8. Rozwiązania specjalne 858.1. Dmumasowe koło zamachowe8.2. Sprzęgło z wykorzystaniem masy wirującej 8.3. Elektroniczne sterowanie sprzęgła (EKM / EKS)8.4. Sprzęgło elektromagnetyczne proszkowe8.5. Sprzęgło lepkościowe 9. Diagnozowanie i przyczyny usterek 1019.1. Objawy nieprawidłowej pracy9.2. Poszukiwanie usterek 9.3. Przyczyny usterek10. Wskazówki montażowe 12211. Narzędzia specjalne 124Część B Skrzynki biegów (Axel Sprenger) 133 12. Mechaniczne skrzynki biegów 13412.1. Wiadomości ogólne12.1.1. Warunki pracy12.1.2. Prędkość obrotowa12.1.3. Moment obrotowy12.1.4. Przełożenia 12.2. Budowa mechanicznych skrzynek biegów12.2.1. Ogólna klasyfikacja skrzynek biegów12.2.2. Współosiowe skrzynki biegów12.2.3. Niewspółosiowe skrzynki biegów 12.2.4. Skrzynki biegów z kołem przesuwnym12.2.5. Skrzynki biegów ze sprzęgłami kłowymi12.3. Skrzynki biegów synchronizowane12.3.1. Synchronizatory12.3.2. Mechanizmy wybierania biegów12.3.3. Zabezpieczenia mechanizmów zmiany biegów12.4. Skrzynki do zblokowanego napędu przedniego lub tylnego12.5. Skrzynki biegów samochodów użytkowych12.5.1. Skrzynki biegów firmy Zahnradfabrik 12.5.2. Elektroniczno-pneumatyczne sterowanie (EPS) skrzynki biegów12.6. Przystawki odbioru mocy skrzynek biegów samochodów użytkowych 12.6.1. Wiadomości ogólne12.6.2. Blokowanie biegów12.7. Trudności ze zmianą biegów i uszkodzenia synchronizatorów12.8. Usterki – przyczyny i usuwanie12.9. Materiały smarne do samochodów osobowych i użytkowych 12.10. Ilustracje uszkodzeń elementów skrzynek biegów12.10.1. Uszkodzenia obudowy12.10.2. Uszkodzenia wałków12.10.3. Uszkodzenia kół zębatych12.10.4. Uszkodzenia łożysk12.10.5. Uszkodzenia synchronizatorów12.11. Ważniejsze wzory i definicje13. Automatyczne skrzynki biegów 20213.1. Wiadomości ogólne13.1.1. Skrzynki całkowicie automatyczne13.1.2. Hydrauliczne przeniesienie mocy13.2. Sprzęgła i przekładnie hydrokinetyczne13.2.1. Sprzęgło hydrokinetyczne13.2.2. Przekładnia hydrokinetyczna13.2.3. Sprzęgło blokujące przekładni hydrokinetycznej13.2.4. Sprzęgło blokujące z regulowanym poślizgiem13.3. Pompa oleju13.4. Mechanizm wolnego koła13.5. Przekładnia planetarna13.5.1. Wiadomości ogólne13.5.2. Prosta przekładnia planetarna13.5.3. Szeregi planetarne13.5.4. Przełączanie przekładni planetarnej13.6. Budowa i przepływ mocy skrzynki biegów 5HP18 firmy ZF13.7. Zespół hydrauliczny13.7.1. Wiadomości ogólne13.7.2. Hydrauliczne sterowanie skrzynki biegów13.7.3. Funkcja kick-down 13.7.4. Hydrauliczne urządzenie sterujące, zespół zaworów13.8. Położenia dźwigni wyboru biegów i programy zmiany biegów13.9. Blokada parkowania13.10. Sterowanie elektroniczno-hydrauliczne skrzynki biegów 4HP22EH firmy ZF13.11. Adaptacyjne sterowanie skrzynki biegów (AGS)13.12. Układ Shift-Lock13.13. Sześciobiegowa stopniowa automatyczna skrzynka biegów 6HP2613.13.1. Wiadomości ogólne13.13.2. Sterowanie sprzęgła blokującego przekładni hydrokinetycznej13.13.3. Zautomatyzowana blokada parkowania13.13.4. Moduł Mechatronic13.13.5. Programy zmiany biegów 13.14. Automatyczne skrzynki biegów samochodów terenowych 13.15. Wskazówki obsługowe13.16. Siedmiobiegowa automatyczna skrzynka biegów14. Bezstopniowe automatyczne skrzynki biegów CVT 24814.1. Wiadomości ogólne 14.2. Bezstopniowa automatyczna skrzynka biegów Multitronic14.3. Działanie automatycznej bezstopniowej skrzynki biegów14.4. Przykłady uszkodzeń automatycznych skrzynek biegów14.4.1. Uszkodzenia elementów połączeń ciernych14.4.2. Uszkodzenia pomp oleju 15. Półautomatyczne skrzynki biegów 26315.1. Wiadomości ogólne15.2. Funkcje przekładni hydrokinetycznej (WSK)16. Zautomatyzowane skrzynki biegów samochodów osobowych 26817. Zautomatyzowane skrzynki biegów samochodów użytkowych 27117.1. Wiadomości ogólne17.2. Elektroniczno-pneumatyczny układ sterowania EPS17.3. Zautomatyzowany preselekcyjny układ sterowania AVS18. Dwusprzęgłowe skrzynki biegów 277 19. Napęd wszystkich kół w samochodach osobowych 28019.1. Odłączalny napęd wszystkich kół19.2. Stały napęd wszystkich kół19.3. Mechanizmy różnicowe międzykołowe samoblokujące 19.4. Sprzęgło lepkościowe (blokada lepkościowa)19.5. Samoblokujący mechanizm różnicowy typu Torsen 19.6. Sprzęgło Haldex 19.7. Międzyosiowe mechanizmy różnicowe 19.8. Rozdział momentu obrotowego we współczesnych samochodach terenowych z napędem wszystkich kół (SUV)20. Skrzynki rozdzielcze samochodów ciężarowych 30020.1. Jednobiegowe skrzynki rozdzielcze 20.2. Dwubiegowe skrzynki rozdzielcze 21. Przekładnie główne i półosie napędowe 30621.1. Rodzaje i działanie przekładni głównych21.1.1. Linie zębów przekładni stożkowych21.1.2. Zmiana kierunku przeniesienia napędu21.1.3. Zmniejszenie prędkości obrotowej wału napędowego21.1.4. Zadanie mechanizmu różnicowego21.1.5. Regulacja i pomiary przekładani stożkowych21.1.6. Ustawianie prawidłowego obrazu współpracy kół21.1.7. Metody pomiaru i regulacji przekładni stożkowych 21.1.8. Szlifowanie zębów stożkowych metodą CBN21.2. Walcowe przekładnie główne22. Osie sztywne i kierowane 31722.1. Mosty napędowe ze zwolnicami obiegowymi22.2. Mosty napędowe portalowe 23. Zwalniacze 32123.1. Zwalniacze elektromagnetyczne23.2. Zwalniacze hydrodynamiczne23.2.1. Zwalniacze bocznikowe23.2.2. Zwalniacze szeregowe23.3. Układy sterowania zwalniaczy24. Holowanie i pchanie samochodów z punktu widzenie układu napędowego 330Część C Wały i przeguby (Rainer Popiol) 33325. Wiadomości podstawowe 33425.1. Zadania wałów przegubowych25.2. Historia25.3. Układy napędowe25.4. Podstawy teoretyczne25.4.1. Prędkości kątowe25.4.2. Kąt załamania przegubu25.4.3. Wzajemne usytuowanie wałów przegubowych25.4.3.1. Układ typu „Z”25.4.3.2. Układ typu „W”26. Wały napędowe 34226.1. Budowa wału napędowego26.2. Wał napędowy z dwoma przegubami26.3. Wał napędowy z trzema przegubami 26.4. Montaż wałów napędowych26.4.1. Wyważanie 26.4.2. Smarowanie26.5. Łożyska pośrednie27. Półosie napędowe 34827.1. Budowa półosi27.1.1. Budowa półosi w samochodach z przednim napędem 27.1.2. Budowa osi samochodów z tylnym napędem27.2. Półosie z tłumikiem drgań27.3. Półosie z drążonymi wałami27.4. Półosie z wałem środkowym28. Przeguby 35428.1. Przeguby krzyżakowe28.2. Przeguby synchroniczne 28.2.1. Przeguby bez kompensacji wzdłużnej28.2.1.1. Przegub kulowy bez kompensacji wzdłużnej 28.2.1.2. Przegub trójramienny ustalony (Tripod)28.2.2. Przeguby z kompensacją wzdłużną 28.2.2.1. Przegub kulowy28.2.2.2. Przegub trójramienny28.2.3. Przeguby szybkobieżne 28.3. Przeguby elastyczne28.3.1. Przegub firmy SGF28.3.2. Przegub firmy Goertze28.3.3. Przegub firmy Toyota29. Osłony elastyczne 36329.1. Budowa osłon elastycznych29.1.1. Osłony przegubów bez kompensacji wzdłużnej29.1.2. Osłony przegubów z kompensacją wzdłużną29.1.3. Osłony przegubów szybkobieżnych29.2. Smarowania przegubów30. Diagnozowanie usterek 36530.1. Sprawdzanie synchronicznego wału napędowego30.2. Oznaki zużycia przegubów synchronicznych30.3. Diagnozowanie usterek wałów z przegubami krzyżakowymi31. Wskazówki montażowe 37032. Regeneracja wałów i półosi napędowych 372Wykaz źródeł ilustracji 374
Książka nowa - fabrycznie zafoliowana
DO TWOJEJ PACZKI ZMIEŚCI SIĘ WIĘCEJ:
|