Sprzęgła, skrzynki biegów, wały i półosie napędowe
Bogato ilustrowany podręcznik przedstawiający budowę, działanie i wykrywanie niesprawności sprzęgieł, skrzynek biegów oraz wałów i półosi napędowych stosowanych w pojazdach samochodowych (osobowych, ciężarowych i autobusach). Opisano m.in. różne rodzaje sprzęgieł...
Wydawnictwo | WKŁ (Wydawnictwa Komunikacji i Łączności) |
Wymiary: | 170 x 240 |
Oprawa: | twarda | ISBN: | 83-[zasłonięte]-1575-5 |
Bogato ilustrowany podręcznik przedstawiający budowę, działanie i wykrywanie niesprawności sprzęgieł, skrzynek biegów oraz wałów i półosi napędowych stosowanych w pojazdach samochodowych (osobowych, ciężarowych i autobusach). Opisano m.in. różne rodzaje sprzęgieł i ich układów sterowania, mechaniczne, automatyczne, półautomatyczne i zautomatyzowane skrzynki biegów samochodów osobowych i ciężarowych, napęd wszystkich kół w samochodach osobowych, skrzynki rozdzielcze samochodów ciężarowych, przekładnie główne, mosty napędowe i zwalniacze, wały napędowe i półosie napędowe. Uwzględniono najnowsze rozwiązania konstrukcyjne, np. dwusprzęgłowe zautomatyzowane, siedmiobiegowe automatyczne oraz automatyczne bezstopniowe skrzynki biegów. Przejrzyste ilustracje bardzo ułatwiają zrozumienie treści.
Odbiorcy: studenci wydziałów mechanicznych wyższych uczelni o specjalności samochodowej, uczniowie średnich szkół o profilu samochodowym, inżynierowie i technicy zaplecza technicznego motoryzacji oraz wszyscy zainteresowani tą tematyką.
Słowo wstępne
Część A
Sprzęgła (Werner Micknass)
1. Tarczowe sprzęgła cierne
1.1. Zadania zespołu sprzęgła
1.2. Budowa sprzęgła
1.3. Funkcje sprzęgła
1.4. Pozostałe elementy zespołu sprzęgła
1.4.1. Koło zamachowe
1.4.2. Łożysko prowadzące
1.4.3. Tarcza sprzęgła
1.4.4. Zespół dociskowy
1.4.5. Łożysko wyciskowe
1.4.6. Tuleja prowadząca
1.4.7. Widełki wyłączające
1.4.8. Wałek wyłączania
1.4.9. Mechaniczne wyłączanie sprzęgła
1.4.10. Hydrauliczne wyłączanie sprzęgła
1.4.11. Pedał sprzęgła
2. Teoria sprzęgieł
2.1. Moment obrotowy przenoszony przez sprzęgło
2.2. Ruszanie z miejsca
2.3. Czas włączania
2.4. Nacisk jednostkowy
2.5. Trwałość
2.6. Obliczanie sprzęgieł
3. Zespół dociskowy sprzęgła
3.1. Elementy składowe
3.1.1. Tarcza dociskowa
3.1.2. Sprężyny płytkowe
3.1.3. Sprężyna talerzowa
3.1.4. Pierścienie oporowe
3.1.5. Oprawa tarczy dociskowej
3.2. Rodzaje i budowa zespołów dociskowych
3.2.1. Sprzęgło jednotarczowe ze śrubowymi
sprężynami dociskowymi
3.2.2. Sprzęgło jednotarczowe ze sprężyną talerzową
3.2.2.1. Rozwiązanie standardowe
3.2.2.2. Zespół dociskowy ze sprężynami płytkowymi
łączonymi w trójkąt
3.2.2.3. Zespół dociskowy ze sprężystymi wieszakami
3.2.2.4. Zespół dociskowy ze sprężyną oporową
3.2.2.5. Sprzęgło SAC firmy LuK
3.2.2.6. Sprzęgło Low-Lift
3.3.2.7. Sprzęgło ciągnięte ze sprężyną talerzową
3.2.2.8. Sprzęgło LuK TS
3.2.3. Sprzęgło dwutarczowe
3.2.3.1. Sprzęgło dwutarczowe samochodu osobowego
3.2.3.2. Sprzęgło dwutarczowe samochodu ciężarowego
4. Tarcza sprzęgła
4.1. Wprowadzenie
4.2. Okładziny cierne
4.2.1. Wiadomości ogólne
4.2.2. Okładziny cierne organiczne
4.2.3. Okładziny cierne nieorganiczne
4.3. Sprężynowanie okładzin
4.3.1. Wiadomości ogólne
4.3.2. Sprężynowanie proste
4.3.3. Sprężynowanie podwójne
4.3.4. Sprężynowanie płytkowe
4.3.5. Sprężynowanie z blachami pośrednimi
4.4. Tłumik drgań skrętnych
4.4.1. Wiadomości ogólne
4.4.2. Dwustopniowy tłumik drgań z prostym
elementem ciernym
4.4.3. Dwustopniowy tłumik drgań z pierścieniami ciernymi
4.4.4. Dwustopniowy tłumik drgań z osobnym
tłumikiem wstępnym
4.4.5. Dwustopniowy tłumik drgań ze zintegrowanym
tłumikiem wstępnym i zmiennym tarciem
4.5. Piasty i ich profile
5. Charakterystyki sprzęgieł
5.1. Wykres siły docisku
5.2. Wykres odsuwania tarczy dociskowej
5.3. Wykres siły wyłączania
5.4. Charakterystyka tłumika drgań skrętnych
5.5. Charakterystyka sprężynowania okładzin ciernych
5.6. Wykresy sił
6. Łożysko wyciskowe
6.1. Wiadomości ogólne
6.2. Łożysko wyciskowe uchylne
6.3. Łożysko wyciskowe prowadzone centralnie
6.4. Łożysko wyciskowe samośrodkujące
6.5. Powierzchnie czołowe łożyska wyciskowego
7. Układy sterowania sprzęgieł
7.1. Mechaniczne sterowanie i automatyczna
regulacja sprzęgła
7.2. Hydrauliczne sterowanie sprzęgła
7.2.1. Pompa sprzęgła ze zbiornikiem wyrównawczym
7.2.2. Wyprzęgnik sprzęgła
8. Rozwiązania specjalne
8.1. Dmumasowe koło zamachowe
8.2. Sprzęgło z wykorzystaniem masy wirującej
8.3. Elektroniczne sterowanie sprzęgła (EKM / EKS)
8.4. Sprzęgło elektromagnetyczne proszkowe
8.5. Sprzęgło lepkościowe
9. Diagnozowanie i przyczyny usterek
9.1. Objawy nieprawidłowej pracy
9.2. Poszukiwanie usterek
9.3. Przyczyny usterek
10. Wskazówki montażowe
11. Narzędzia specjalne
Część B
Skrzynki biegów (Axel Sprenger)
12. Mechaniczne skrzynki biegów
12.1. Wiadomości ogólne
12.1.1. Warunki pracy
12.1.2. Prędkość obrotowa
12.1.3. Moment obrotowy
12.1.4. Przełożenia
12.2. Budowa mechanicznych skrzynek biegów
12.2.1. Ogólna klasyfikacja skrzynek biegów
12.2.2. Współosiowe skrzynki biegów
12.2.3. Niewspółosiowe skrzynki biegów
12.2.4. Skrzynki biegów z kołem przesuwnym
12.2.5. Skrzynki biegów ze sprzęgłami kłowymi
12.3. Skrzynki biegów synchronizowane
12.3.1. Synchronizatory
12.3.2. Mechanizmy wybierania biegów
12.3.3. Zabezpieczenia mechanizmów zmiany biegów
12.4. Skrzynki do zblokowanego napędu przedniego lub tylnego
12.5. Skrzynki biegów samochodów użytkowych
12.5.1. Skrzynki biegów firmy Zahnradfabrik
12.5.2. Elektroniczno-pneumatyczne sterowanie (EPS) skrzynki biegów
12.6. Przystawki odbioru mocy skrzynek biegów samochodów
użytkowych
12.6.1. Wiadomości ogólne
12.6.2. Blokowanie biegów
12.7. Trudności ze zmianą biegów i uszkodzenia synchronizatorów
12.8. Usterki – przyczyny i usuwanie
12.9. Materiały smarne do samochodów osobowych i użytkowych
12.10. Ilustracje uszkodzeń elementów skrzynek biegów
12.10.1. Uszkodzenia obudowy
12.10.2. Uszkodzenia wałków
12.10.3. Uszkodzenia kół zębatych
12.10.4. Uszkodzenia łożysk
12.10.5. Uszkodzenia synchronizatorów
12.11. Ważniejsze wzory i definicje
13. Automatyczne skrzynki biegów
13.1. Wiadomości ogólne
13.1.1. Skrzynki całkowicie automatyczne
13.1.2. Hydrauliczne przeniesienie mocy
13.2. Sprzęgła i przekładnie hydrokinetyczne
13.2.1. Sprzęgło hydrokinetyczne
13.2.2. Przekładnia hydrokinetyczna
13.2.3. Sprzęgło blokujące przekładni hydrokinetycznej
13.2.4. Sprzęgło blokujące z regulowanym poślizgiem
13.3. Pompa oleju
13.4. Mechanizm wolnego koła
13.5. Przekładnia planetarna
13.5.1. Wiadomości ogólne
13.5.2. Prosta przekładnia planetarna
13.5.3. Szeregi planetarne
13.5.4. Przełączanie przekładni planetarnej
13.6. Budowa i przepływ mocy skrzynki biegów 5HP18 firmy ZF
13.7. Zespół hydrauliczny
13.7.1. Wiadomości ogólne
13.7.2. Hydrauliczne sterowanie skrzynki biegów
13.7.3. Funkcja kick-down
13.7.4. Hydrauliczne urządzenie sterujące, zespół zaworów
13.8. Położenia dźwigni wyboru biegów i programy
zmiany biegów
13.9. Blokada parkowania
13.10. Sterowanie elektroniczno-hydrauliczne skrzynki
biegów 4HP22EH firmy ZF
13.11. Adaptacyjne sterowanie skrzynki biegów (AGS)
13.12. Układ Shift-Lock
13.13. Sześciobiegowa stopniowa automatyczna skrzynka
biegów 6HP26
13.13.1. Wiadomości ogólne
13.13.2. Sterowanie sprzęgła blokującego przekładni
hydrokinetycznej
13.13.3. Zautomatyzowana blokada parkowania
13.13.4. Moduł Mechatronic
13.13.5. Programy zmiany biegów
13.14. Automatyczne skrzynki biegów samochodów
terenowych
13.15. Wskazówki obsługowe
13.16. Siedmiobiegowa automatyczna skrzynka biegów
14. Bezstopniowe automatyczne skrzynki biegów CVT
14.1. Wiadomości ogólne
14.2. Bezstopniowa automatyczna skrzynka biegów Multitronic
14.3. Działanie automatycznej bezstopniowej skrzynki biegów
14.4. Przykłady uszkodzeń automatycznych skrzynek biegów
14.4.1. Uszkodzenia elementów połączeń ciernych
14.4.2. Uszkodzenia pomp oleju
15. Półautomatyczne skrzynki biegów
15.1. Wiadomości ogólne
15.2. Funkcje przekładni hydrokinetycznej (WSK)
16. Zautomatyzowane skrzynki biegów
samochodów osobowych
17. Zautomatyzowane skrzynki biegów samochodów
użytkowych
17.1. Wiadomości ogólne
17.2. Elektroniczno-pneumatyczny układ sterowania EPS
17.3. Zautomatyzowany preselekcyjny układ sterowania AVS
18. Dwusprzęgłowe skrzynki biegów
19. Napęd wszystkich kół w samochodach osobowych
19.1. Odłączalny napęd wszystkich kół
19.2. Stały napęd wszystkich kół
19.3. Mechanizmy różnicowe międzykołowe samoblokujące
19.4. Sprzęgło lepkościowe (blokada lepkościowa)
19.5. Samoblokujący mechanizm różnicowy typu Torsen
19.6. Sprzęgło Haldex
19.7. Międzyosiowe mechanizmy różnicowe
19.8. Rozdział momentu obrotowego we współczesnych
samochodach terenowych z napędem
wszystkich kół (SUV)
20. Skrzynki rozdzielcze samochodów ciężarowych
20.1. Jednobiegowe skrzynki rozdzielcze
20.2. Dwubiegowe skrzynki rozdzielcze
21. Przekładnie główne i półosie napędowe
21.1. Rodzaje i działanie przekładni głównych
21.1.1. Linie zębów przekładni stożkowych
21.1.2. Zmiana kierunku przeniesienia napędu
21.1.3. Zmniejszenie prędkości obrotowej wału napędowego
21.1.4. Zadanie mechanizmu różnicowego
21.1.5. Regulacja i pomiary przekładani stożkowych
21.1.6. Ustawianie prawidłowego obrazu współpracy kół
21.1.7. Metody pomiaru i regulacji przekładni stożkowych
21.1.8. Szlifowanie zębów stożkowych metodą CBN
21.2. Walcowe przekładnie główne
22. Osie sztywne i kierowane
22.1. Mosty napędowe ze zwolnicami obiegowymi
22.2. Mosty napędowe portalowe
23. Zwalniacze
23.1. Zwalniacze elektromagnetyczne
23.2. Zwalniacze hydrodynamiczne
23.2.1. Zwalniacze bocznikowe
23.2.2. Zwalniacze szeregowe
23.3. Układy sterowania zwalniaczy
24. Holowanie i pchanie samochodów z punktu
widzenie układu napędowego
Część C
Wały i przeguby (Rainer Popiol)
25. Wiadomości podstawowe
25.1. Zadania wałów przegubowych
25.2. Historia
25.3. Układy napędowe
25.4. Podstawy teoretyczne
25.4.1. Prędkości kątowe
25.4.2. Kąt załamania przegubu
25.4.3. Wzajemne usytuowanie wałów przegubowych
25.4.3.1. Układ typu „Z”
25.4.3.2. Układ typu „W”
26. Wały napędowe
26.1. Budowa wału napędowego
26.2. Wał napędowy z dwoma przegubami
26.3. Wał napędowy z trzema przegubami
26.4. Montaż wałów napędowych
26.4.1. Wyważanie
26.4.2. Smarowanie
26.5. Łożyska pośrednie
27. Półosie napędowe
27.1. Budowa półosi
27.1.1. Budowa półosi w samochodach
z przednim napędem
27.1.2. Budowa osi samochodów z tylnym napędem
27.2. Półosie z tłumikiem drgań
27.3. Półosie z drążonymi wałami
27.4. Półosie z wałem środkowym
28. Przeguby
28.1. Przeguby krzyżakowe
28.2. Przeguby synchroniczne
28.2.1. Przeguby bez kompensacji wzdłużnej
28.2.1.1. Przegub kulowy bez kompensacji wzdłużnej
28.2.1.2. Przegub trójramienny ustalony (Tripod)
28.2.2. Przeguby z kompensacją wzdłużną
28.2.2.1. Przegub kulowy
28.2.2.2. Przegub trójramienny
28.2.3. Przeguby szybkobieżne
28.3. Przeguby elastyczne
28.3.1. Przegub firmy SGF
28.3.2. Przegub firmy Goertze
28.3.3. Przegub firmy Toyota
29. Osłony elastyczne
29.1. Budowa osłon elastycznych
29.1.1. Osłony przegubów bez kompensacji wzdłużnej
29.1.2. Osłony przegubów z kompensacją wzdłużną
29.1.3. Osłony przegubów szybkobieżnych
29.2. Smarowania przegubów
30. Diagnozowanie usterek
30.1. Sprawdzanie synchronicznego wału napędowego
30.2. Oznaki zużycia przegubów synchronicznych
30.3. Diagnozowanie usterek wałów z przegubami
krzyżakowymi
31. Wskazówki montażowe
32. Regeneracja wałów i półosi napędowych