|
Wydawnictwo - WPŚ Rok - 2011 Stron - 106 Oprawa - MIĘKKA LAKIEROWANA Format - B5
STAN - NOWA
Stan obciążenia dynamicznego elementów układów przeniesienia mocy w maszynach roboczych może być znacząco ograniczony przez dobór odpowiedniej struktury konstrukcyjnej napędów. Jednym z istotnych kierunków postępowania w tym zakresie jest zastosowanie w układzie napędowym nowego rozwiązania konstrukcyjnego metalowego sprzęgła o dużej podatności skrętnej w układzie napędowym maszyny. Sprzęgło to i odpowiedni dobór jego cech konstrukcyjnych może korzystnie wpływać na pracę napędu, zwłaszcza przez redukcję obciążenia dynamicznego. Dlatego w niniejszej monografii szczególna uwaga została skierowana na doświadczalną identyfikację cech statycznych i dynamicznych unikalnego rozwiązania konstrukcyjnego dwukierunkowego metalowego sprzęgła podatnego skrętnie, opracowanego w Instytucie Mechanizacji Górnictwa Politechniki Śląskiej. Zatem, poznanie naukowe wpływu tego sprzęgła na pracę układu napędowego, a zwłaszcza na oddziaływania dynamiczne jest kluczowym zagadnieniem i celem głównym monografii. Przedstawione w monografii wyniki otrzymano na drodze badań eksperymentalnych, przeprowadzonych na specjalnie zbudowanym dla ich realizacji stanowisku. Celem tych badań było wyznaczenie charakterystyk statycznych i dynamicznych sprzęgła oraz określenie wpływu sprzęgła na przebieg rozruchu i występujące w czasie pracy ustalonej losowe obciążenia impulsowe. Treść monografii stanowi jednocześnie próbę możliwie dokładnego opisu budowy i zasady działania nowego obiektu technicznego, jakim jest dwukierunkowe metalowe sprzęgło podatne skrętnie. Opracowane dla realizacji pracy nowe metodyki badawcze i otrzymane wyniki stanowią oryginalną wartość poznawczą w zakresie identyfikacji stanu dynamicznego układu napędowego z zastosowanym nowym sprzęgłem podatnym. W pracy zawarto również szczegółowe informacje, dotyczące budowy i zasady działania dwukierunkowego metalowego sprzęgła podatnego skrętnie, stanowiącego przedmiot badań. Celem utylitarnym przeprowadzonych działań jest określenie charakterystycznych cech nowego unikalnego sprzęgła, wykazanie jego zalet i wad oraz przekonanie potencjalnych użytkowników o możliwości jego praktycznego zastosowania w napędach przenośników zgrzebłowych. Dzięki przedstawieniu w możliwie prosty sposób zasad, metod i wytycznych postępowania przy doborze tego sprzęgła istnieje naukowo udokumentowana przesłanka o możliwości jego wdrożenia w napędach maszyn roboczych.
|