Opis książki: Monografia przedstawia tendencje rozwojowe zarządzania w sektorze publicznym oraz prywatnym we współczesnych państwach, ze szczególnym odniesieniem do zmian zachodzących w Polsce.Administracja, odpowiedzialna za jakość życia obywateli i społeczeństwa, towarzyszy nam (często niezauważalnie) przez całe życie, stając się integralnym elementem codzienności. W każdym państwie administracja, będąc zarazem twórcą oraz "produktem" prawa publicznego, jest częścią systemu instytucji publicznych. Tworzona jest na podstawie ogólnych koncepcji organizacyjnych istniejących w konkretnych warunkach i w konkretnym czasie. W demokratycznym państwie prawa administracja jest "sługą dwóch panów", z jednej strony pełni rolę aparatu władzy wykonawczej, z drugiej służy obywatelom. To podwójne podporządkowanie wymaga, aby wraz ze zmianami w koncepcjach władzy oraz zmieniającymi się oczekiwaniami i prawami obywateli, administracja i prawo również ulegały unowocześniającym je przemianom.
Wykaz skrótów Od Autora Wstęp Rozdział 1 Kryzys państwa demokratycznego w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XX wieku jako bodziec zmian w sektorze publicznym - przesłanki i konsekwencje 1.1. Wpływ "wielkiego kryzysu" i drugiej wojny światowej na rozwój sektora publicznego 1.2. Kryzys ekonomiczny a globalizacja 1.3. Kryzys państwa opiekuńczego 1.4. Załamanie doktryny ekonomicznej Keynesa 1.5. Deficyt demokracji str. 7 76 Rozdział 2 Kierunki zmian w zarządzaniu publicznym 2.1. Współczesne funkcje administracji publicznej 2.2. Wpływ nowego zarządzania publicznego na wybrane obszary administracji 2.3. Ograniczanie zadań i roli sektora publicznego w Polsce 2.3 1. Prywatyzacja zadań z zakresu administracji reglamentacyjno-porządkowej 2.3.2. Prywatyzacja zadań z zakresu administracji świadczącej 2.3.2.1. Reformy systemu ubezpieczeń społecznych 2.3.2.2. Reformy systemu ochrony zdrowia 2.3.2.3. Reformy systemu oświaty i szkolnictwa wyższego 2.3.3. Prywatyzacja zadań z zakresu wykonywania uprawnień właścicielskich przez administrację Rozdział 3 Od administrowania do zarządzania 3.1. Konieczność przebudowy sektora publicznego 3.2. Planowanie strategiczne w administracji 3.3. Zarządzanie jakością 3.4. Nowoczesne technologie informacyjnie i komunikacyjne jako narzędzie administracji publicznej 3.5. Społeczeństwo sieciowe wyzwaniem dla administracji 3.6. Analizy kosztów-zysków na usługach administracji Rozdział 4 Reformy w zarządzaniu zasobami ludzkimi 4.1. Podłoże zmian 4.2. Nowa ocena i ranga zjawisk związanych z rekrutacją, wyznaczaniem zadań, opisem stanowisk, oceną pracowników oraz systemem szkoleń i awansów 4 3. Zarządzanie zasobami ludzkimi w polskiej administracji 4.3.1. Kilka uwag wstępnych 4.3.2. Zarys rozwoju prawa urzędniczego 4.3.3. Prawo urzędnicze 4.3.3.1. Pracownicy urzędów państwowych nie będący członkami korpusu służby cywilnej 4.3.3.2. Rola Krajowej Szkoły Administracji Publicznej w przygotowaniu korpusu służby cywilnej 4.3.3.3. Korpus służby cywilnej 4.3.3.4. Państwowy zasób kadrowy i wysocy urzędnicy państwowi 4.3.3.5. Pracownicy samorządowi 4.3.4. Ocena kierunków zmian Uwagi końcowe Zakończenie
|