Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

SPRAWIEDLIWOŚĆ SPOŁECZNA AMERYKAŃSKA TEORIA PRAWA

08-02-2014, 20:16
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 49.99 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 3930391516
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 4   
Koniec: 08-02-2014 20:04:24

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Okładka: miękka z obwolutą
Rok wydania (xxxx): 1984
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO SPISU TREŚCI

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO OPISU KSIĄŻKI

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY ZNAJDUJĄCE SIĘ W TEJ SAMEJ KATEGORII

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT

PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ SPRZEDAWANEGO PRZEDMIOTU, WYSTARCZY KLIKNĄĆ NA JEDNĄ Z NICH A ZOSTANIESZ PRZENIESIONY DO ODPOWIEDNIEGO ZDJĘCIA W WIĘKSZYM FORMACIE ZNAJDUJĄCEGO SIĘ NA DOLE STRONY (CZASAMI TRZEBA CHWILĘ POCZEKAĆ NA DOGRANIE ZDJĘCIA).


PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -
AUTOR -
WYDAWNICTWO -
WYDANIE -
NAKŁAD - EGZ.
STAN KSIĄŻKI - JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM) (wszystkie zdjęcia na aukcji przedstawiają sprzedawany przedmiot).
RODZAJ OPRAWY -
ILOŚĆ STRON -
WYMIARY - x x CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)
ILUSTRACJE, MAPY ITP. -

DARMOWA WYSYŁKA na terenie Polski niezależnie od ilości i wagi (przesyłka listem poleconym priorytetowym, ew. paczką priorytetową, jeśli łączna waga przekroczy 2kg), w przypadku wysyłki zagranicznej cena według cennika poczty polskiej.

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ

SPIS TREŚCI LUB/I OPIS (Przypominam o kombinacji klawiszy Ctrl+F – przytrzymaj Ctrl i jednocześnie naciśnij klawisz F, w okienku które się pojawi wpisz dowolne szukane przez ciebie słowo, być może znajduje się ono w opisie mojej aukcji)

Współczesne doktryny polityczno-prawne USA
Pod redakcją
Jerzego Wróblewskiego
Wiesław Lang Jerzy Wróblewski
Sprawiedliwość
społeczna
i nieposłuszeństwo
obywatelskie
w doktrynie
politycznej
USA
Państwowe Wydawnictwo Naukowe Warszawa 1984
Wiesław Lang część I i II Jerzy Wróblewski część III
Projekt okładki i obwoluty Andrzej Pilich
Redaktor
Alina Wojcieszak
Redaktor techniczny Jolanta Cibor
Korektor
Bożena Frankowska-Berkowicz





SPIS TREŚCI

Wprowadzenie........ g
Część I Sprawiedliwość społeczna w doktrynie amerykańskiej .................. 9
Rozdział I Uwarunkowanie doktryn sprawiedliwości społecznej . . 9
Sprawiedliwość społeczna w burżuazyjnych doktrynach prawnych, politycznych, ekonomicznych i filozoficznych .... 12 1. Doktryny polityczne, prawne i ekonomiczne (12). 2. Burżuazyjne filozoficzne koncepcje sprawiedliwości społecznej w XX w. (16).
Specyficzne czynniki rozwoju amerykańskiej teorii sprawiedliwości 23
1. Sfera stosunków społeczno-ekonomicznych (23). 2. Sfera instytucjonalno--doktrynalna (25).
Modyfikacja tradycyjnej prawnopolitycznej koncepcji sprawiedliwości w związku z kryzysem strukturalnym kapitalizmu XX w. 30
Rozdział II Amerykańskie teorie sprawiedliwości społecznej ... 34
Rozwój współczesnych amerykańskich teorii sprawiedliwości . 34
Próba klasyfikacji głównych nurtów współczesnych amerykańskich doktryn sprawiedliwości...........41
Charakterystyka merytoryczna i funkcjonalna współczesnych amerykańskich teorii sprawiedliwości......... 44
1. Teorie konformistyczne (44). 2. Teorie niekonformistyczne (115).
Uwagi końcowe........ H8
Część II Cywilne nieposłuszeństwo w doktrynie amerykańskiej ...................121
Rozdział III Cywilne nieposłuszeństwo w doktrynie prawniczej
i orzecznictwie Sądu Najwyższego Stanów Zjednoczonych . . 121
Doktrynalne definicje i określenie cywilnego nieposłuszeństwa . 122
Prawnicze teorie cywilnego nieposłuszeństwa (teorie normatyw-
....... . . , J39
Lro^wsĆa^
Cywilne nieposłuszeństwo w orzecznictwie Sądu Najwyższego
fOpodli!lIV CyTlne nieposłuszeóstw" w teoriach filozoficznych
1 pomologicznych oraz w doktrynie etycznej..... 212
sTzeńrstaWyklUCZaJąCe mOraIne Uzasadnienie Wnego nieposłu-
..............215
Teorie uzasadniające moralne potępienie cywilnego nieposłuszeń-
..................217
Teorie usprawiedliwiające moralnie cywilne nieposłuszeństwo 226
SSSJ^ST" (my T60rie alegaliStyCZne WO. 3. Teorie ant^
Wnioski i hipotezy
............264
Część III Zagadnienia aksjologii politycznej w amerykańskiej teorii prawa
...........269
Rozdział V Wstęp - ogólna typologia ocen..... 26g
Rozdział VI Ogólny problem ocen a prawo natury . . 277
Rozdział VII Teorie roU ocen w procesach decyzyjnych . 313
Rozdział VIII Ideologia procesów decyzyjnych..... 337
Streszczenie w jęz. rosyjskim
c............346
streszczenie w jęz. angielskim
...........349





WPROWADZENIE

Doktryny polityczno-prawne są w niniejszej pracy ujęte bardzo szeroko. Obejmują zarówno teorie państwa i prawa, jak i ideologie partii oraz różnych ugrupowań politycznych, zawierają również koncepcje filozoficzne, etyczne i politologiczne odnoszące się do państwa i prawa oraz zjawisk z nimi związanych. Dlatego stale występującym elementem omawianych doktryn są oceny. Każda z doktryn analizując państwo, prawo lub zjawiska z nimi związane jakoś się do nich ustosunkowuje, przy czym najogólniej biorąc, ocenia istniejący status quo rzeczywistości amerykańskiej w jakimś okresie historycznym jej rozwoju. Ocena ta wyraża stosunek do owej rzeczywistości lub jest wprowadzona poprzez jej analizę i odpowiednio dobrany aparat pojęciowy. Wiąże się ona, zwłaszcza gdy jest formułowana w ramach nurtu programu myśli politycznej, z konstruowaniem jakichś ideałów spo-łeczno-politycznych i propozycjami sposobów ich realizacji.
Z punktu widzenia metodologicznej refleksji doktryny poli-tycznoprawne zakładają jakąś aksjologię, a więc zbiór merytorycznie określonych wartości, który przy spełnieniu pewnych warunków można traktować jako system aksjologiczny. Wyjaśnienie, dlaczego doktryny te przyjmują takie, a nie inne wartości, postulują realizację pewnych ideałów społecznych, jest podstawowym elementem analizy krytycznej prowadzonej z przyjętych tutaj założeń 1. Pozwala to bowiem zarówno na zrozumienie
procesu kształtowania i funkcjonowania doktryn, jak i na ich krytykę z punktu widzenia światopoglądu opartego na aksjologii soc j alistyczne j.
W niniejszych rozważaniach autorzy omawiają wybrane zagadnienia aksjologiczne doktryn amerykańskich. Opracowania W. Langa analizują dwa tematy, które są szczególnie doniosłe i charakterystyczne dla współczesnych amerykańskich doktryn polityczno-prawnych — ideał sprawiedliwości oraz koncepcje tzw. cywilnego nieposłuszeństwa.
Konstrukcja ideału sprawiedliwości społecznej charakteryzuje w sposób istotny każdą dostatecznie rozwiniętą doktrynę poli-tyczno-prawną. Każda bowiem taka doktryna ustosunkowuje się do istniejących i projektowanych systemów społeczno-politycz-nych min. ze względu na ich stosunek do zakładanego ideału sprawiedliwości. Każda doktryna postuluje utrzymanie albo stworzenie systemu, który jest sprawiedliwy — dlatego właśnie ideały sprawiedliwości wysuwane przez rozmaite nurty myśli w świetle analizy historycznej wykazują swe uwarunkowanie genetyczne i funkcjonalne w określonych kontekstach ich powstania i działania. Z tego punktu widzenia koncepcje sprawiedliwości społecznej tkwiące w myśli konserwatywnej i liberalnej, w doktrynie Komunistycznej Partii USA oraz w ideologii „nowej lewicy1 są omawiane implicite w innych opracowaniach2. W opracowaniu W. Langa chodzi natomiast o krytyczną analizę konstrukcji sprawiedliwości na gruncie teorii filozoficznych, prawnych i etycznych, a więc z reguły na wyższym stopniu abstrakcji niż w poprzednich opracowaniach. Punktem wyjściowym jest ujęcie ogólnych uwarunkowań konstrukcji teoretycznych sprawiedliwości w warunkach współczesnych społeczeństw burżua-zyjnych oraz w specyficznym kontekście amerykańskim. Podstawowym kryterium typologicznym teorii sprawiedliwości jest stosunek do zastanych systemów (konformizm—nonkonformizm), stanowiący analogon do ustosunkowania się do status quo, charakteryzującego omówione poprzednio doktryny polityczno-prawne.
Problem cywilnego nieposłuszeństwa jest swoisty dla doktryny amerykańskiej oraz dla praktyki życia politycznego i wymiaru sprawiedliwości w Stanach Zjednoczonych. Dlatego ten właśnie problem został wybrany, aby naświetlić zagadnienia aksjologiczne państwa i prawa. Konflikt między wartością legalności w rozumieniu działania zgodnego z prawem i innymi wartościami, których realizacja wymaga nieposłuszeństwa wobec prawa, szczególnie silnie zarysował się współcześnie w USA. Czynnikiem warunkującym była walka o prawa obywatelskie związane z wojną wietnamską i stosunkami rasowymi. Pierwocin koncepcji nieposłuszeństwa cywilnego w doktrynie amerykańskiej trzeba jednak szukać wcześniej. Jednym z twórców doktryny były Thoreau, ujęty jako konserwatywny transcendentalny krytyk demokracji, do którego nawiązują niektórzy ideologowie „nowej lewicy" nawołujący do antytechnologicznego powrotu do nieskażonej cywilizacją natury3. Współcześnie jednak chodzi o głęboki kryzys aksjologiczny wyrażający się w kwestionowaniu obowiązku posłuszeństwa wobec niektórych przepisów prawa. Jest to problem występujący nie tylko w doktrynie prawniczej, filozoficznej, etycznej i politologicznej, ale zagadnienie, które miało ogromną doniosłość praktyczną. Ruch cywilnego nieposłuszeństwa był silnym ruchem politycznym angażującym nie tylko refleksje teoretyczne, ale i aparat państwowy, a przede wszystkim federalny Sąd Najwyższy USA. Ze względu na specyficznie amerykańską strukturę kompetencyjną aparatu wymiaru sprawiedliwości oraz treść Konstytucji USA i przyjęte w amerykańskiej kulturze prawnopolitycznej sposoby posługiwania się tą konstytucją najwyższy organ wymiaru sprawiedliwości musiał się czynnie włączyć w sprawę cywilnego nieposłuszeństwa. Analiza doktryny oraz orzecznictwa federalnego Sądu Najwyższego jest przedmiotem analizy W. Langa, która wydobywa zarówno specyficzne amerykańskie właściwości zagadnień, jak i podstawowe problemy ogólne, kryjące się za nimi.
Problemy te są właściwe każdej dostatecznie rozbudowanej doktrynie polityczno-prawnej, każda bowiem odpowiada na py-
tanie czy należy być posłusznym obowiązującemu prawu — oraz uzasadnia obowiązek posłuszeństwa albo usprawiedliwia nieposłuszeństwo wobec prawa spełniającego pewne warunki. Z tego punktu widzenia analiza problemu cywilnego nieposłuszeństwa w doktrynie amerykańskiej, tak dla niej charakterystycznego, jest pożyteczna dla ogólnej refleksji nad aksjologicznym uzasadnieniem posłuchu wobec prawa zarówno w sytuacjach, gdy jest ono akceptowane w ramach stosunków homogenicznej kultury politycznoprawnej określonego społeczeństwa, jak i w warunkach jej kryzysu.
J. Wróblewski analizuje ogólnie zagadnienia aksjologii politycznej w amerykańskiej teorii prawa4. Doktryny polityczne i prawne nie tylko zawierają oceny zajmując określone pozycje aksjologiczne, ale również formułują twierdzenia teoretyczne dotyczące roli ocen w poznaniu rzeczywistości i w procesach decyzyjnych oraz tworzą ideologią tych procesów. Zagadnienia tego rodzaju należą do podstawowych problemów wszelkiej teorii prawa i — szerzej — wszelkiej teorii w dziedzinie nauk społecznych i obejmujących refleksję metodologiczną.
Krytyczna analiza teorii amerykańskiej w tym zakresie jest próbą ustosunkowania się do zagadnień bardzo kontrowersyjnych, których rozwiązanie stanowi przesłankę ustosunkowania się do stale powracającego w filozofii lub teorii prawa problemu prawa natury oraz teorii i ideologii procesów decyzyjnych. Antykogni-tywistyczne stanowisko w opracowaniu tych problemów przez J. Wróblewskiego wyraża, jak się zdaje, poglądy łączące wielu przedstawicieli marksistowskiej teorii państwa i prawa, nie jest jednak powszechnie przyjęte, jak o tym świadczą dyskusje nad przedstawieniem orientacji pozytywistycznej sensu largo oraz pr awnonaturalne j.





SUMMARY

Political and legal doctrines are treated here very broadly: they cover both theories of State and law and ideologies of political parties and other political organizations, and also various philosophical, ethical, and political science conceptions pertaining to State and law and related' problems. This is why evaluations are ever-recurring elements of the doctrines discussed in the present book. Every doctrine, when analysing problems of State and law and related questions, adopts some attitude towards them; in most general terms, it evaluates the American status quo in a given period of historical development. Such an evaluation manifests the attitude towards the American realities or else results from an analysis of facts and an appropriately selected set of concepts. It is linked, especially if formulated within a political programme, to the construction of certain socio-political ideals and proposals for their materialization.
From the methodological point of view, political doctrines assume an axiology, that is, a set of semantically defined values which, if definite conditions are satisfied, may be treated as an axiological system The explanation why those doctrines adopt such and not other values and postulate the attainment of certain social ideals is the basic element of the critical analysis resulting from the assumptions adopted in this book. That makes possible both the comprehension of the formation and functioning of the doctrines under consideration and their critique from the point of view of the Weltanschauung based on the socialist axiology.
Selected axiological problems of American political and legal doctrines are discussed. W. Lang's contribution is concerned with two issues which are particularly important for, and characteristic of, contemporary American political and legal doctrines: the ideal of justice and the conception of civil disobedience.
The construction of the ideal of social justice characterizes in an essential way every sufficiently developed political and/or legal doctrine, because each such doctrine adopts an attitude towards existing and' planned socio-political systems, inter alia from the point of view of their attitude to the assumed ideal of justice. Every doctrine postulates
maintaining or creating a system that is, or would be, just, and this is why the ideals of justice, advanced by the various trends of thought, when analysed from the historical point of view reveal their genetic and functional conditionings in the definite contexts in which they emerge and work. W. Lang's contribution is concerned with a critical analysis of concepts of justice against the background of philosophical, ethical, and legal theories, and hence as a rule at a higher level of abstraction than this has been done in earlier studies. His point of departure consists in grasping the general conditionings of theoretical constructions of justice in contemporary bourgeois society and, in particular, in the specific American context. His fundamental typological criterion of theories of justice is that of their attitude towards the encountered systems (conformism versus non-conformism), which is an analogon to the attitude towards the status quo that marks the political and legal doctrines discussed earlier.
The problem of civil disobedience is specific to the American doctrine, to political life in that country, and to the administration of justice in the United States. This is why that problem was selected to be used in shedding light upon the axiological issues of State and law. The conflict between the value of legality (in the sense of actions in conformity with the law) and other values, which require disobedience to the law, became particularly strongly marked in the United States in recent times. The said conflict was triggered by the struggle for civic rights, connected with the Vietnam war and racial relations. But the origins of the concept of civil disobedience in the American doctrine must be sought earlier. It was Thoreau, interpreted as a conservative transcendental critic of democracy, who was one of the authors of the doctrine. His ideas were referred to by some ideologists of the New Left who called for a antitechnological return to nature free from civiliza-tional contaminations. In our times, however, we have to do with a profound axiological crisis that manifests itself in questioning the duty of complying with some provisions of the law. As a problem it not only emerges in the legal, philosophical, ethical, and political doctrines, but is also of immense practical importance. The civil disobedience movement was a strong political movement which accounted not only for theoretical reflections, but also for the activities of the administration and, above all, the Federal Supreme Court in the United States. In view of the specific American construction of the prerogatives of the courts, the American Constitution and the use made of that Constitution adopted in the American legal and political culture, the Supreme Court had to take up the issue of civil disobedience. W. Lang analyses the doctrines and the decisions of the Supreme Court in order to bring out both the specifically American aspects of the problem and the underlying general issues.
Those issues are specific to any sufficiently expanded legal and po-
litical doctrine because such a doctrine has to answer the question whether one has to comply with the law, and hence to point to the duty of such compliance or to justify disobedience to the law that meets certain conditions. From that point of view, an analysis of the problem of civil disobedience in the American doctrine, so characteristic of the latter, is useful for a general reflection on the axiological justification of compliance with the law both when it is accepted in a homogeneous legal and political culture of a given society and when such culture is in a state of crisis.
J. Wroblewski's contribution carries an analysis of the problem of political axiology in the American legal theory. Political and legal doctrines not only include evaluations by adopting definite axiological standpoints, but also formulate theoretical statements concerned with the role of such evaluations in the knowledge of the world and in decision-making processes, and further formulate the ideology of such processes. Issues of that kind are among the fundamental problems of all theory of law and, more broadly, in all theory in the sphere of the social sciences and methodology.
A critical analysis of the American theory in that respect is an endeavour to adopt an attitude towards more controversial problems, whose solution in turn would be an element in one's attitude towards the problem — ever recurrent in the philosophy and theory of law — of law of Nature and the theory and ideology of decision-making processes. The anti-cognitivistic standpoint in the approach to those problems, adopted by J. Wróblewski, expresses, as it seems, the opinion common to many representatives of the Marxist theory of State and law, but is not universally adopted, as it is shown by discussions of the presentation of the positivistic approach in the broad sense of the term and the approach based on the concept of law of Nature.



WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.