Spory konsumenckie i ich rozwiązywanie autor: Anna Krajewska wydawca: Trio rok wydania: 2009 numer wydania: 1 ilość stron: 286 isbn: 978[zasłonięte][zasłonięte]43618 format: 145x205 mm oprawa: miękka cena katalogowa: 33,00 zł nasza cena: 29,50 zł
Książka poświęcona alternatywnym formom rozwiązywania sporów, wypełnia odczuwalną lukę, jaką jest brak w piśmiennictwie polskim opracowań dotyczących rozpowszechnionych w wielu krajach Europy Zachodniej oraz Stanach Zjednoczonych i coraz bardziej popularnych obecnie w Polsce pozasądowych form rozwiązywania sporów. Publikacja jest bardzo cenna zarówno w sferze socjologiczno-prawnej, odwołującej się do badań dotyczących sporów i opinii o najlepszych sposobach ich rozwiązywania pokazującej prawne podstawy działania instytucji, jak i w warstwie prawnej. Na szczególne wyróżnienie zasługują jednak badania empiryczne przeprowadzone przez autorkę, unikalne i dotąd nie prowadzone przez innych badaczy. A. Krajewska przeanalizowała mediacje i sprawy rozpatrywane przez sąd konsumencki, a jej wnioski dotyczące zwłaszcza doprowadzenia od ugodowego, zadawalające obie strony rozwiązywania sporów w obu tych trybach postępowania, pokazują zarówno unikalność, wagę, jak i skuteczność tego rodzaju postępowań.
Spis treści:
Małgorzata Fuszara: Wstęp Słowo od Autorki Rozdział 1. Konflikty i ich rozwiązywanie Konflikt i spór Pojęcie konfliktu Cechy konfliktu jako zjawiska społecznego Fazy konfliktu Rodzaje konfliktów Pojecie sporu Społeczne funkcje konfliktu Konflikt a system społeczny Reakcja na konflikt Rozwiązywanie sporu Rozwiązywanie a rozstrzyganie sporu Metody rozwiązywania konfliktów Rozdział 2. Rozstrzyganie sporów przed sądami powszechnymi Uwagi wstępne Główne zasady postępowania przed sądami powszechnymi Realizacja zasad postępowania sądowego: problemy praktyczne Postępowanie uproszczone w sprawach cywilnych Sądy powszechne w badaniach opinii publicznej Droga sądowa: podsumowanie Rozdział 3. Alternatywne formy rozwiązywania sporów Uwagi wstępne Typologia alternatywnych form rozwiązywania sporów Negocjacje Mediacje Arbitraż Mieszane formy ADR Cechy charakterystyczne ADR Zastosowania ADR Zastosowanie ADR w Polsce: przykład mediacji w sporach prawnych Mediacje w sprawach karnych Mediacje w postępowaniu administracyjnym Mediacje w sprawach z zakresu prawa rodzinnego Społeczne komisje pojednawcze Rozdział 4. Spór konsumencki Ramy prawne sporów konsumenckich Rozwój systemu ochrony praw konsumentów w Polsce Umowa sprzedaży konsumenckiej - ewolucja regulacji prawnej Strony umowy sprzedaży konsumenckiej Przedmiot umowy sprzedaży konsumenckiej Odpowiedzialność sprzedawcy za niewłaściwą jakość świadczenia przy sprzedaży konsumenckiej Uprawnienia konsumenta w przypadku niewłaściwej jakości świadczenia przy umowie sprzedaży Spory konsumenckie w praktyce Przedmiot sporu Sposób załatwienia reklamacji konsumenckiej przez sprzedawcę Opinie ekspertów dotyczące reklamacji konsumenckich Cechy charakterystyczne sporów konsumenckich Rozwiązywanie sporów konsumenckich w Inspekcji Handlowej Rozdział 5. Mediacje w Inspekcji Handlowej Mediacje w sporach konsumenckich: zagadnienia ogólne Rozwiązywanie sporów konsumenckich w drodze mediacji: praktyka Skarga konsumencka Przebieg postępowania mediacyjnego Rola mediatora w sporze konsumenckim Efektywność postępowania mediacyjnego Rozdział 6. Stałe polubowne sądy konsumenckie Sąd polubowny - charakterystyka instytucji Działalność stałych polubownych sądów konsumenckich (SPSK) Ramy prawne działalności SPSK Ogólna charakterystyka sporów rozstrzyganych przez SPSK Rozstrzyganie sporów w praktyce: działalność warszawskiego polubownego sądu konsumenckiego Wniesienie powództwa do SPSK Rozprawa przed SPSK Rozstrzygniecie sporu przez SPSK Problemy związane z działalnością SPSK Rozdział 7. Jaka alternatywa? Próba oceny mediacji i sądownictwa konsumenckiego Uwagi wstępne Alternatywne drogi rozwiązywania sporów konsumenckich: próba oceny Dostępność mediacji i sądownictwa konsumenckiego Szybkość postępowania mediacyjnego i przed SPSK Efektywność postępowania Wzmocnienie pozycji konsumenta jako strony sporu Ograniczenia zastosowania mediacji i sądownictwa polubownego w sporach konsumenckich Problem świadomości prawnej konsumentów i przedsiębiorców Wiedza na temat dróg rozwiązywania sporów dostępnych w Inspekcji Handlowej Dobrowolność uczestnictwa w mediacjach i w postępowaniu przed SPSK Postępowanie dowodowe: problem rzeczoznawców Alternatywne rozwiązywanie sporów konsumenckich poza Inspekcją Handlową Urząd Komunikacji Elektronicznej Rzecznik Ubezpieczonych Bankowy Arbiter Konsumencki Rzecznik Praw Konsumentów Organizacje pozarządowe Europejskie Centrum Konsumenckie ADR w obrocie konsumenckim: perspektywy Aneks. Dane dotyczące mediacji konsumenckich l działalności stałych polubownych sądów konsumenckich (SPSK) Tabela 1. Forma załatwienia skarg konsumenckich Tabela 2. Sposób załatwienia skarg konsumenckich Tabela 3. Przedmiot skarg konsumenckich Tabela 4. Liczba wniosków kierowanych do poszczególnych SPSK Tabela 5. Liczba wniosków odrzuconych i odmów zapisu na SPSK (dane ogólnopolskie) Tabela 6. Sposób zakończenia sporu przed SPSK (dane ogólnopolskie) Tabela 7. Odsetek wniosków do SPSK ze względu na przedmiot, którego dotyczyło roszczenie (dane ogólnopolskie) Tabela 8. Liczba wniosków odrzuconych i odmów zapisu na SPSK (warszawski SPSK) Tabela 9. Sposób zakończenia sporu (warszawski SPSK) Bibliografia Summary |