Opis produktu
Wydawnictwo: Elipsa
ISBN: [zasłonięte]978-8351-944-4
Warszawa 2013, wydanie 1, format 160 x
235, objętość 540 str., oprawa miękka
Inspiracją do
przygotowania niniejszego zbioru artykułów naukowych były ważne wydarzenia
sportowe 2012 roku: Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej w Polsce i na Ukrainie
oraz Letnie Igrzyska Olimpijskie w Londynie. Jest to również owoc wspólnej
konferencji zorganizowanej przez Instytut Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa
Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego oraz Warszawską Wyższą Szkołę
Humanistyczną im. B. Prusa w ramach corocznego cyklu Warszawskie Dni Medialne, w
dniach 9–10 maja 2012 roku.
Problematyka podjęta w pracy dotyczy jednak
kwestii bardziej ogólnych, znacznie przekraczających zagadnienia wiążące się z
piłką nożną czy ideą olimpizmu. Wielość i różnorodność dyscyplin sportowych, a
także rozmaitość tematów łączących świat sportu i mediów wymagały pogłębionej
refleksji naukowej. Ogromne znaczenie sportu w kulturze popularnej nie byłoby
przecież możliwe bez udziału mediów, za pośrednictwem których miliony kibiców
mogą uczestniczyć w meczach, turniejach i rozgrywkach. Wybitni sportowcy stają
się gwiazdami mediów i dzięki nim zyskują ogromną popularność. W dzisiejszych
czasach trudno więc sobie wyobrazić sport bez mediów, i media bez
sportu.
Transcendentna wizja człowieka jako istoty duchowej, a zarazem
cielesnej, każe w sporcie dostrzegać nie tylko rekordy, rezultaty, wyniki, ale
przede wszystkim zmaganie z samym sobą, z własną słabością. Sport jest bowiem
nie tylko formą wypoczynku, dążeniem do doskonałości fizycznej, ale również
szkołą życia, dyscypliną woli, a więc wiąże się z ludzką duchowością. Pokazuje
to wielość obszarów badawczych, zaproponowanych przez autorów: od kwestii
etycznych po kulturoznawcze, od refleksji medioznawczej po nauczanie Kościoła o
sporcie.
Jest to widoczne w tematach artykułów zaproponowanych do
niniejszego zbioru. Autorzy podejmują m.in. zagadnienia z zakresu edukacji
medialnej (A. Jaroszyńska, Rola mediów w popularyzacji tańca towarzyskiego; J.
Jaroszyński, Sport jako wyzwanie dla edukacji medialnej), historii mediów (A.
Lisowski, Pierwsza polska relacja z Igrzysk Olimpijskich – Sztokholm 1912, M.
Przybylski, Sporty jeździeckie w mediach II Rzeczpospolitej), etyki mediów (G.
Łęcicki, Dylematy moralne i egzystencjalne w polskich filmach fabularnych o
tematyce sportowej; J. Soszka, Społeczna odpowiedzialność Lecha Poznań w
percepcji jego kibiców; T. Janus, Wartości w życiu aktywnych kibiców
piłkarskich) czy też marketingu (B. Krefta, Sukces sportowy jako element
budowania wizerunku współczesnego polityka w Polsce; A. Modzelewska, Sportowiec
jako celebryta na tle kultury tabloidów). Niektóre artykuły mają charakter
raportów z badań empirycznych, inne są filozoficznymi rozprawami, jeszcze inne
esejami naukowymi.
Ta wspólna praca badaczy z tak wielu ośrodków
akademickich (m.in. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Szkoły Głównej
Handlowej, Uniwersytetu Warszawskiego, Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego,
Uniwersytet Medycznego w Łodzi, Uniwersytetu Jagiellońskiego), którzy zgłosili
swoje propozycje do książki, pozwoli – jak ufamy – na bardziej wszechstronną
refleksję naukową o sporcie jako specyficznym fenomenie współczesnej kultury
oraz mass mediów. (Wstęp redakcji)