Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Społeczna odpowiedzialność banków [nowa]

28-01-2012, 1:42
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 62.70 zł     
Użytkownik BestselleryPL
numer aukcji: 2022162774
Miejscowość Warszawa
Wyświetleń: 5   
Koniec: 26-01-2012 15:07:16
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Przedmiotem aukcji jest:

Społeczna odpowiedzialność banków. Między ochroną konsumenta a osłoną socjalną

Szpringer Włodzimierz

Dane:
  • ISBN:978[zasłonięte][zasłonięte]60176
  • liczba stron: 312
  • okładka: twarda
  • wydawnictwo: wolters kluwer polska
  • seria: Monografie
  • wymiary: 150 x 210 mm
  • Rok wydania: 2009
  • Stan produktu: nowy, nieużywany



  • Opis książki:
    Stan prawny na 30 czerwca 2009r.Książka odpowiada potrzebie stworzenia nowej definicji roli banków i parabanków w "społeczeństwie kredytowym". Zasady sztuki bankowej nie pozwalają udzielać pożyczek każdemu "na życzenie", co powoduje ogromne konflikty i spory. Dostawcy usług consumer finance, poszerzając swoją działalność na nowe segmenty rynku, są oskarżani o "drapieżne pożyczanie" - sprzedaż drogich usług konsumentom, co wpędza ich w pułapkę zadłużenia oraz nie sprzyja integracji społecznej. Prawodawca proponuje wiele nowych instytucji, które powinny łagodzić ten konflikt interesów i skłaniać banki do akceptacji dobrych praktyk, lecz niestety nie zawsze są to regulacje skuteczne.Monografia będzie cennym uzupełnieniem podręczników do prawa bankowego, które już od dawna opiera się nie tylko na ustawie - Prawo bankowe, lecz obejmuje m.in. regulacje dotyczące kredytu konsumenckiego, upadłości konsumenckiej, elektronicznych instrumentów płatniczych, bankowości spółdzielczej i spółdzielczości kredytowej.Książka zainteresuje pracowników naukowych i studentów kierunków ekonomii, zarządzania i prawa, kadrę kierowniczą banków i innych instytucji finansowych, pracowników instytucji publicznych zaangażowanych w ocenę skutków regulacji (OSR), a zwłaszcza w problemy ochrony konsumenta, etyki biznesu oraz integracji społecznej.

    Wykaz skrótów
    Uwagi wstępne
    Rozdział I
    Konkurencja a regulacja na rynku consumer finance
    1.1. Wspólny rynek usług finansowych Unii Europejskiej
    1.2. Zasada kraju pochodzenia dostawcy a problemy ochrony odbiorcy (dyrektywa 2000/31/WE o handlu elektronicznym a dyrektywa 2002/65/WE dotycząca sprzedaży konsumentom usług finansowych na odległość)
    1.3. Czy świadczenie konsumenckich usług finansowych na odległość jest realne?
    1.4. Wpływ Internetu na pośrednictwo finansowe
    1.5. Czy grozi nam odpośredniczenie? Wzrost znaczenia usług płatniczych
    1.6. Wpływ nowych technologii na rynek consumer finance
    1.7. Rynek kart płatniczych - kierunki rozwojowe
    1.8. Bankowość elektroniczna - problem bezpieczeństwa
    1.9. Kontekst systemowy wdrażania nowoczesnej technologii - perspektywa dopuszczalności pomocy publicznej, wprowadzania "usług w ogólnym interesie gospodarczym" oraz współpracy kartelowej
    1.10. Harmonizacja prawa a konkurencja regulacyjna
    Rozdział II
    Łagodzenie asymetrii informacyjnej na rynku consumer finance (wiedza - umiejętność - zaufanie)
    2.1. Dorobek ekonomii instytucjonalnej
    2.2. Prawo informacyjne a ochrona konsumenta
    2.3. Finansowa umiejętność konsumenta
    2.3.1. Kluczowa koncepcja - unikanie nadmiaru informacji
    2.3.2. Problem optymalnej regulacji kredytu konsumenckiego
    2.3.3. Przejrzystość kredytowania - odpowiedzialne udzielanie kredytu - jak pogodzić punkt widzenia konsumentów i dostawców?
    2.3.4. Główny problem rynku consumer finance - możliwość najlepszego skorzystania z informacji
    2.3.5. Finansowa edukacja konsumenta
    Rozdział III
    Ochrona konsumenta - tendencje rozwojowe
    3.1. Ochrona konsumenta - uwagi ogólne
    3.2. Ochrona konsumenta usług bankowych - regulacje europejskie czy krajowe?
    3.2.1. Wprowadzenie
    3.2.2. Dyrektywa o nieuczciwych praktykach handlowych
    3.2.3. Problem harmonizacji prawa kontraktowego
    3.2.4. Odpowiedzialne kredytowanie (kredyt konsumencki)
    3.2.5. Regulacje antylichwiarskie (kontekst nieuczciwych klauzul kontraktowych)
    3.2.6. Brak harmonizacji upadłości konsumenckiej
    3.2.7. Dyrektywa o usługach płatniczych
    3.2.8. Koncepcja rachunku bankowego jako usługi powszechnej
    3.2.9. Lojalność a mobilność klientów banków - czy istnieje potrzeba regulacji?
    Rozdział IV
    Społeczna odpowiedzialność banków a bankowość socjalna
    4.1. Uwagi ogólne
    4.2. Prawo umów - autonomia woli czy ochrona słabszych?
    4.3. Ekonomia społeczna
    4.4. Podejście instytucjonalne w ekonomicznej analizie prawa
    4.5. Wykluczenie społeczne, finansowe i cyfrowe (współzależności)
    4.6. Finanse socjalne
    4.7. Problem społecznej odpowiedzialności banków
    4.8. Doświadczenia Stanów Zjednoczonych
    4.8.1. Community Reinvestment Act
    4.8.2. Sprzeczne oceny Community Reinvestment Act
    4.9. Społeczna odpowiedzialność banków - poczucie misji czy chwyt marketingowy?
    4.10. Dobre praktyki jako element ładu korporacyjnego - przykłady
    4.11. Banki alternatywne
    4.12. Banki spółdzielcze i spółdzielczość kredytowa
    4.12.1. Banki spółdzielcze a SKOK-i (misja społeczna - ratio legis?)
    4.12.2. Udziały członkowskie w bankach spółdzielczych trwałym elementem kapitałów własnych?
    Rozdział V
    Rachunek bankowy jako usługa powszechna
    5.1. Celowość regulacji instytucji "rachunku dla każdego" jako instrumentu integracji społecznej osób o niskich dochodach
    5.2. Rachunek bankowy jako usługa powszechna
    5.3. Rozwój koncepcji "rachunku dla każdego"
    5.4. Wymogi praktyczne dostępu do rachunku
    5.5. Kierunki regulacji prawnej "rachunku dla każdego"
    5.5.1. Uwagi wstępne
    5.5.2. Doświadczenia krajów regulujących "rachunek dla każdego"
    5.5.3. Doświadczenia krajów nieregulujących "rachunku dla każdego"
    5.5.4. Faktyczny dostęp do rachunku bankowego
    5.5.5. Problem zmiany rachunku bankowego
    5.5.6. Rachunek bankowy w Polsce
    5.5.7. Czy można wprowadzić przymus posiadania rachunku bankowego dla świadczeniobiorców ZUS i KRUS?
    5.6. Kontekst instytucjonalny "rachunku dla każdego"
    5.6.1. Jednolity Obszar Płatności w Euro (SEPA)
    5.6.2. Regulacje antylichwiarskie - kontekst systemów scoringowych
    5.7. Wnioski
    Rozdział VI
    Dyrektywa o kredycie konsumenckim a rozwój rynku consumer finance
    6.1. Problemy konkurencji ze strony parabanków
    6.2. Pojęcie instytucji kredytowej (banku) w krajach Unii Europejskiej - kierunki interpretacji
    6.3. Wnioski
    6.4. Rynek usług consumer finance
    6.5. Nowa dyrektywa o kredycie konsumenckim - kierunki regulacji
    6.6. Czy jednolity rynek europejski dla usług consumer finance jest możliwy?
    6.7. Ocena skutków regulacji i ekonomiczna analiza prawa - uwagi ogólne
    6.8. Ochrona konsumenta na rynku usług consumer finance - cele a środki i metody
    6.9. Ocena skutków regulacji dyrektywy o kredycie konsumenckim - uogólnienia i wnioski
    Rozdział VII
    Regulacje antylichwiarskie a nadmierne zadłużenie
    7.1. Regulacje antylichwiarskie - historia zwalczania lichwy
    7.2. Czy limitowanie oprocentowania może skutecznie zapobiegać nadmiernemu zadłużeniu?
    7.3. Przedmiot, zakres i rodzaj regulacji
    7.4. Czy klauzule generalne są skuteczne?
    7.5. Problemy regulacji limitów maksymalnych - doświadczenia światowe
    7.6. Lichwa - ocena skutków regulacji
    7.7. Wnioski
    Rozdział VIII
    Kredyt związany - pułapki regulacji. Jak daleko powinna sięgać ochrona konsumenta?
    8.1. Punkt widzenia banków - możliwość żądania zwrotu kredytu udzielonego sprzedawcy również od konsumenta
    8.2. Niejasność regulacji - problem wzajemnych relacji między ustawą o kredycie konsumenckim a kodeksem cywilnym - rozbieżne możliwości interpretacji
    8.3. Sposób myślenia i charakter argumentacji UOKiK w sprawach przeciwko Kredyt Bank S.A. i HSBC Bank Polski S.A.
    8.4. Problem realizacji uprawnienia konsumenta do wycofania się z umowy kredytowej w ciągu 10 dni - czy przywilej konsumenta może być bezwarunkowy?
    8.5. Wnioski
    Rozdział IX
    Instytucja upadłości konsumenckiej - ochrona konsumenta czy osłona socjalna?
    9.1. Zjawisko zadłużenia a problem nadmiernego zadłużenia
    9.2. Model amerykański a europejski - różne punkty widzenia
    9.3. Dwa główne modele upadłości konsumenckiej - fresh start oraz earned fresh start
    9.4. Rozwiązania europejskie - podobieństwa i różnice
    9.5. Konwergencja modeli amerykańskiego oraz europejskiego - moralność płatnicza jako wspólny mianownik
    9.6. Możliwości praktycznego wdrożenia "testu uczciwości"
    9.7. Perspektywa harmonizacji
    9.8. Wnioski
    9.9. Regulacja upadłości konsumenckiej w Polsce
    Bibliografia
    Wykaz stron internetowych
    Wykaz aktów prawnych

    Zobacz nasze pozostałe aukcje

    Dodaj nas do ulubionych sprzedawców

    Zapraszamy serdecznie.