Splinter Cell Trilogy to przeróbka trzech pierwszych odsłon popularnego cyklu zręcznościówek opowiadających o przygodach agenta Sama Fishera.
We wszystkich grach zestawu reguły zabawy są podobne. Wcielamy się w Sama Fishera, doświadczonego członka tajnej organizacji Third Echelon działającej na zlecenie amerykańskiego NSA (National Security Agency, czyli Narodowa Agencja Bezpieczeństwa). Jest on wysyłany na misje wymagające największej precyzji i delikatności, w których nieprzyjaciel ma dowiedzieć się o wszystkim dopiero po fakcie. Fisher samotnie wkrada się na terytorium wroga i przez większość czasu pozostaje dla niego niewidoczny. Tak skuteczną infiltrację umożliwiają mu nowoczesne gadżety oraz wyjątkowa sprawność fizyczna. Przez większość zabawy obserwujemy akcję zza pleców bohatera. Cały czas kryjemy się w cieniach i przemykamy z dala od wzroku patrolujących daną lokację strażników. Zabicie lub ogłuszenie wroga jest ostatecznością i również powinno zostać wykonane po cichu. Jeśli nieprzyjaciel dostrzeże nas lub ciała swoich kompanów (których nie schowaliśmy właściwie) uruchamiany jest alarm zwiększający czujność i liczebność strażników. Większość misji po kilku alarmach kończy się niepowodzeniem.
W skład zestawu wchodzą trzy odsłony cyklu. Akcja pierwszej z nich (Tom Clancy's Splinter Cell) toczy się w 2004 roku i wprowadza nas w mroczny świat organizacji Third Echelon. Sam Fisher dostaje zadanie wyjaśnienia sprawy zaginięcia gdzieś na terytorium Gruzji dwóch agentów CIA. Wkrótce okazuje się, że sytuacja w tym kraju jest znacznie poważniejsza. Światu grozi kolejna wojna i jej powstrzymanie spada oczywiście na nasze barki.
Część druga (Tom Clancy's Splinter Cell: Pandora Tomorrow) toczy się w 2006 roku i jej akcja rozgrywa się głównie na terytorium Indonezji. Wytrenowany przez CIA do walki z komunistami lokalny przywódca wojskowy Sadono ma dosyć obecności obcych wojsk w swoich kraju i zamierza przejąć w nim władzę. W tym celu rozpoczyna przeciwko Stanom Zjednoczonym i ich obywatelom zakrojoną na szeroką skalę kampanię terroru, której pierwszy etapem jest zajęcie lokalnej ambasady amerykańskiej. Wkrótce okazuje się, że Sadono rozmieścił na terytorium USA bomby z bronią biologiczną i grozi ich aktywacją, jeśli stanie mu się cokolwiek złego. Jako, że w takiej sytuacji wojsko amerykańskie ma związane ręce, na miejsce wysłany zostaje Sam Fisher.
Trzecia część (Tom Clancy's Splinter Cell: Chaos Theory) rozgrywa się w 2007 roku. Wszystko zaczyna się od uprowadzenia pewnego programisty i szybko przeradza się w wojnę informatyczną pomiędzy Koreą Północną, Chinami, Japonią i Koreą Południową.
Wszystkie gry w zestawie zbudowano w oparciu o technologię Unreal Engine 2.0, choć w Chaos Theory silnik ten pojawią się w bardzo ulepszonej postaci, wspierającej większość nowoczesnych technik graficznych. Jednocześnie zestaw ulepsza stronę wizualną całej trójki, podnosząc ich rozdzielczość i zwiększając liczbę wyświetlanych na sekundę klatek.