MACIEJEWSKI, Roman - Kwintet
obsada |
flet, obój, klarnet, róg, fagot |
postać wydania |
partytura i głosy |
ISMN |
979[zasłonięte][zasłonięte]15075 |
ilość stron |
40+16+12+16+12+12 |
redakcja |
Marcin Kowalczyk, Katarzyna Kucia, Jadwiga Kubieniec |
okładka |
Małgorzata Flis |
Kwintet powstał w Los Angeles w 1971 roku na prośbę studentów kompozycji, których Maciejewski żartobliwie określał jako „beznadziejnie usidłanych w świecie dwunastu dźwięków”. Kwintet miał pokazać, że dodekafonia, choć odrzuca zasady klasycznej harmonii, jako technika może zostać wykorzystana do napisania brzmiącej tonalnie kompozycji. Ten neoklasyczny utwór czerpie inspiracje z polskiego folkloru, a także amerykańskiego jazzu. Maciejewski opisał go tak: „Kwintet” ten będzie w formie podwójnych wariacji na temat „Oj chmielu, chmielu” i szeregu 12 dźwięków, potraktowanych nader romantycznie z dość dużą podwójną fugą jako finał.
SPISAK, Michał - Kwintet
obsada |
flet, obój, klarnet, róg, fagot |
postać wydania |
partytura i głosy |
ISMN |
979[zasłonięte][zasłonięte]15071 |
ilość stron |
20+6+6+6+5+6 |
redakcja |
Marcin Kowalczyk |
okładka |
Małgorzata Flis |
Skomponowany w 1948 roku Kwintet kompozytor dedykował Marcie Thibault – matce swojej żony Andrée. Utwór ten uznawany jest za jeden z najlepszych XX-wiecznych polskich kwintetów dętych. Składa się z trzech części: Allegro moderato, Andante, Andante-Allegro. Kompozycję cechuje równorzędne traktowanie instrumentów, przejrzysta faktura, migotliwa kolorystyka, wyrazista artykulacja. Związki funkcyjne, mimo elementów tonalności, są zatarte, a rolę czynnika porządkującego przebieg melodyczno-harmoniczny pełnią struktury ostinatowe.