Przyjętym zwyczajem każda konferencja naukowo-techniczna przebiega pod określonym hasłem stosowanym do ważności problematyki technicznej, bądź też wynikającym z dominacji tej problematyki w środowisku będącym miejscem organizacji konferencji.
W przypadku XVIII Naukowo-Technicznej Konferencji Spawalniczej SIMP, której organizatorami są Sekcja Spawalnicza SIMP w Gdańsku oraz jednostki organizacyjne przemysłu okrętowego CTW Promor 1 Stocznia Gdańska, przyjęcie hasła konferenajis
11 MECHANIZACJA SPAWANIA W WYTWARZANIU KONSTRUKCJI OKRCTOWYCH11
uzasadnić można nie tylko względami środowiska organizatorów, ale przede wszystkim wagą zagadnień mechanizacji spawania w wytwarzaniu konstrukcji stalowych, w tym konstrukcji okrętowych jako przypadku szczególnego.
Dynamiczny rozwój polskiego przemysłu okrętowego, zakładający osiągnięcie w roku 1975 dwukrotnie większej produkcji od wykonanej w roku 197O i dalsze jej podwojenie w następnym okresie pięcioletnim, wymagać będzie zabezpieczenia, już w roku 1975, przerobu około 320.000 T stali na konstrukcje stalowe kadłubów statków.
Do osiągnięcia zamierzonego celu dążyć się będzie dwoma drogami - z jednej strony przez modernizację i rozbudowę istniejącego potencjału produkcyjnego, z drugiej strony przez intensyfikację i wzrost wydajności pracy, osiągany między innymi przez mechanizację pracochłonnych i fizycznie uciążliwych procesów technologicznych w tym procesów spawalniczych, wykazujących jeden z najwyższych wskaźników udziału pracochłonności w budowie statków - rzędu lCJk.
Prezentowane na XVIII Naukowo-Technicznej Konferencji Spawalniczej referaty winny dać w miarę pełny przegląd osiągnięć przemysłu okrętowego w zakresie mechanizacji spawania oraz zamierzeń tego przemysłu w okresie najbliższych lat.