Spór o nierozerwalność małżeństwa. Analiza filozoficzna
Marek Czachorowski
Lublin 2009
s. 383
SPIS TREŚCI:WSTĘPRozdział pierwszyMIŁOŚĆ MAŁŻEŃSKA A OBIEKTYWNA RZECZYWISTOŚĆI. Obiektywizm w pojmowaniu relacji erotycznej1. Eros w polu prawdy2. Relacja małżeńska "w służbie natury"3. Prokreacyjny sens małżeństwa4. Małżeństwo jako "wzajemna pomoc" a miłość jako "dar osoby dla osoby"II. Subiektywizacja relacji erotycznej1. Eros poza prawdą2. Redukcja do pożądania seksualnego3. Pożądanie a zakochanie4. Poddanie przeżyć erotycznych innym przeżyciomIII. Etyka a zasada realizmu1. Obowiązek respektowania obiektywnej rzeczywistości2. Nowożytny projekt reformy etyki3. Pomiędzy utylitaryzmem a decyzjonizmem4. Zmiana koncepcji nauki i filozofiiIV. Konkluzje normatywne: nieodwołalność daru osoby dla osobya przemijalność przeżyć erotycznych1. Zmienność i przemijalność przeżyć erotycznych2. Dobro potomstwa a przeżycia3. Respektowanie obiektywnej rzeczywistości a trwałość małżeńskiej relacji4. Dobro potomstwa a nierozerwalność małżeństwa5. "Wzajemna pomoc" jako całkowity i nieodwołalny dar osoby dla osobyRozdział drugiPRZEDMIOT MIŁOŚCI: DOBRO OGÓŁU A DOBRO OSOBY LUDZKIEJI. "Wspólnota kobiet" a przyjaźń1. Odmiany rozwiązania Platona2. Arystotelesowa krytykaII. Subiektywizacja relacji erotycznej a prymat dobra ogółu1. Przedmiot pożądania i zakochania2.Małżeństwo a dobro ogółu3. Prokreacja: dobro gatunku a dobro dzieckaIII. Etyka a prymat dobra ogółu nad dobrem osoby1. Etyka Kartezjusza a instrumentalne traktowanie osoby wobec społecznego dobra2. Utylitaryzm a "poświęcalność" osoby dla społeczeństwa3. Decyzjonizm a nieinstrumentalne dobro osobyIV. Konkluzje normatywne: nieinstrumentalna wartość osoby ludzkiej a dobro społeczneRozdział trzeciMIŁOŚĆ EROTYCZNA A ŻYCZLIWOŚĆI. Troska o dobro samego podmiotu1. Relacja erotyczna jako forma egoizmu2. Subiektywizacja relacji erotycznej a egoizmII. Troska o dobro adresata relacji erotycznej1. Życzliwość przyjaźni a "dar osoby dla osoby"2. Nowożytne postulaty życzliwości w relacji erotycznejIII. Etyka klasyczna i nowożytna a postulat życzliwości1. Wymaganie "przyjaznego" odniesienia do innych2. Postulat bezinteresowności w nowożytnej etyceIV. Konkluzje normatywne: bezinteresowność a nieodwołalność daru osoby dla osoby1. Stanowiska egoistyczne2. Stanowiska nieegoistyczneRozdział czwartyMIŁOŚĆ EROTYCZNA A SPRAWCZOŚĆ OSOBYI. Miejsce rozumu i woli w miłości1. Miłość jako "dzianie się"2. Miłość jako kierowanie się poznaną prawdąII. Rola rozumu praktycznego według etyki nowożytnej i klasycznej2. Nowożytny decyzjonizm a rozum3. Klasyczna koncepcja rozumu praktycznegoIII. Wola a etyka klasyczna i nowożytna1. Sprawczość osoby a moralność2. Zapoznanie woli w filozofii nowożytnejIV. Klasyczna a nowożytna koncepcja uczuć1. Klasyczna koncepcja uczuć2. Kartezjańska rewolucja w pojmowaniu uczućV. Konkluzje normatywne: odpowiedzialność za dar osoby dla osobyRozdział piątyROZWÓD A RÓWNOŚĆ MAŁŻONKÓWI. Nierówność aksjologiczna pomiędzy kobietą i mężczyznąII. Równość kobiety i mężczyznyIII. Małżeństwo jako przyjaźń "nierównych"1. "Nierówność" małżonków a obiektywny fundament małżeństwa2. "Nierówność" małżonków w służbie przyjemności3. Odmienność płciowa jako element osoby ludzkiejIV. Konkluzje normatywne: dar osoby dla osoby a komplementarność mężczyzny i kobietyZAKOŃCZENIEBIBLIOGRAFIASUMMARYINDEKS OSÓB