South Park: Kijek Prawdy to RPG stanowiące adaptację szalenie kontrowersyjnej i równie popularnej kreskówki. Za grę odpowiada specjalizujące się w tym gatunku studio Obsidian Entertainment, a w prace nad nią zaangażowani byli twórcy animowanego pierwowzoru.
Gracze wcielają się w dziecko, które wraz z rodziną przeprowadziło się niedawno do miasteczka South Park. Jego głównym celem jest dobre wpasowanie się w grupę rówieśników i zdobycie jak największej liczby przyjaciół. Na drodze do realizacji tych ambicji czeka go wiele zwariowanych przygód i wyzwań. Fabuła utrzymana jest oczywiście w konwencji absurdalnego humoru znanego z ekranów telewizorów. Co warte podkreślenia, jest to pierwsza gra oparta na tej licencji, przy produkcji której aktywny udział brali twórcy animowanego pierwowzoru, czyli Matt Stone i Trey Parker. To właśnie oni odpowiadają za scenariusz gry, dialogi a nawet dubbing niektórych postaci.
Przygodę zaczynamy od stworzenia bohatera. Do wyboru są cztery klasy postaci: Czarodziej, Wojownik, Złodziej i Żyd. Zabawa polega na zwiedzaniu miasteczka, zagadywaniu innych postaci i wykonywaniu zleconych zadań. System walki oparty jest na mechanice turowej i przypomina rozwiązania z wczesnych odsłon serii Final Fantasy. W potyczkach postać gracza i jeden dodatkowy zawodnik stawiają czoło maksymalnie 6 wrogom, a starcia te obserwujemy z boku.
W grze dostępna jest cała masa broni, które można ulepszać za pomocą specjalnych magicznych naklejek. Aby uleczyć postać, używamy napojów gazowanych, a słynna kawa, którą pije Tweek, służy do przyspieszania postaci, co gwarantuje dwa ataki w jednej turze. Wraz z postępami w kampanii nasz bohater wchodiz na kolejne poziomy doświadczenia, co pozwala mu korzystac z coraz potężniejszych umiejętności oraz sprzetu. Cały interfejs wzorowany jest na prawdziwym Facebooku - na tablicy wpisują się nasi znajomi, tam przeglądamy ekwipunek czy kolekcje (w grze mozna zbierać m.in. słynne Chinpokomony).
Zabawę w South Park: Kijek Prawdy rozpoczynamy od dołączenia do drużyny Cartmana i wzięcia udziału w dość agresywnym LARPie. To taka sesja gry fabularnej, w której nie tylko odgrywamy postać werbalnie, ale również przebieramy się za nią i podejmujemy działania fizyczne. Normalnie w LARPie obowiązuje zasada: „nie dotykaj”, co oznacza w skrócie: „jeśli kogoś atakujesz, nie bij go atrapą miecza po głowie”. W South Park reguła ta nie obowiązuje. W LARPie wymyślonym przez dzieciaki z miasteczka ogrywamy rolę przedstawiciela ludzkiej rasy, a Stan i Kyle są elfami starającymi się zdobyć tytułowy, bardzo potężny artefakt. Dosyć niewinna na początku zabawa w wojnę szybko przeradza się w coś dużo bardziej absurdalnego i o zdecydowanie poważniejszych konsekwencjach dla całego miasteczka.
W przypadku Kijka prawdy wrażenie immersji jest niemalże całkowite. Osobom postronnym trudno jest na pierwszy rzut oka stwierdzić czy mają do czynienia z grą, czy też z kolejnym odcinkiem South Park. Sami gracze czują się zaś tak, jakby uczestniczyli w jednym z epizodów kreskówki (z tą różnicą, że odcinek ten trwa kilkanaście godzin). Udźwiękowienie, podkładane głosy, humor, charakterystyczna kreska animacji – wszystko to jest częścią gry.