Soundcraft EPM 8 kompaktowy mikser audio
Miksery estradowe brytyjskiej firmy Soundcraft istniejącej zresztą od 1973 roku bardzo
szybko zdobyły uznanie realizatorów dźwięku dźwięku na całym świecie. Soundcraft, jak każda dzisiaj firma zresztą, zdecydowała o wypuszczeniu na rynek serii tzw. „budżetówek”.
Cała seria EPM składa się z trzech modeli mikserów analogowych: EPM 6, EPM 8 oraz EPM 12. Liczba za nazwą serii oznacza liczbę kanałów miksera. Seria stworzona została dla małych firm i instytucji, które potrzebują małego, taniego, oraz dobrze brzmiącego miksera analogowego. Dziś w naszym teście sprawdzimy jak sprawuje się w boju Soundcraft EPM 8.
Wygląd/Ergonomia:Mikser jest klasycznie zbudowany. Od lewej strony mamy kanały mikrofonowe, od pierwszego do ósmego. Dalej znajdują się dwa kanały stereo, a tuż za nimi sekcja master i odsłuch. Ciemno niebieska płyta czołowa zawiera wszystkie suwaki, potencjometry oraz wtyki. Na tylnym panelu nie ma nic poza wielkim logiem firmy, oraz kilku zaleceń producenta co do użytkowania miksera. Kolorystycznie mikser jest urządzony ciekawie, każda sekcja ma inny kolor. Na przykład: Tłumiki kanałów mikrofonowych są białe, tłumiki wejść stereo niebieskie a tłumiki mix - żółte. Kolorystyka dotyczy się również equalizacji, wysyłek aux, panoramy oraz potencjometrów gain. Pod pokrętłem panoramy znajdują się dodatkowo dwa przyciski – mute – czyli wyciszenie danego kanału, oraz PFL – odsłuch danego kanału sprzed tłumika. Pod tymi dwoma przyciskami mamy wskaźnik peak, który reaguje wtedy gdy kanał przyjmuje zbyt duży, zniekształcony sygnał.
Sekcja master składa się z dwóch wyjść mix w postaci gniazd XLR. Poniżej znajdziemy dwa gniazda insertowe 1/4" TRS. Dalej mamy wyjście record, w które możemy podłączyć system odsłuchowy. Poniżej mamy gniazdo słuchawkowe na popularnego dużego jack’a, włącznik zasilania fantomowego phantom (+ 48 V), dalej dwa potencjometry do obsługi wyjścia monitorowego oraz słuchawkowego. Tuż nad tłumikami master mamy wskaźnik ledowy w postaci 10 diod LED, jest to wskaźnik miernika głównego.
Konstruktorzy zaryzykowali i wsadzili zasilacz do środka, zazwyczaj zewnętzne zasilacze powodują mniejsze zniekształcenia, a tu i tak zachowali jakość.
Parametry techniczne:- Ilość kanałów monofonicznych: 8
- Ilość kanałów stereofonicznych: 2
- Ilość szyn AUX: 2
- Zasilanie Phantom: +48V
- Pasmo przenoszenia: 20 Hz – 20 kHz (±0.5 dB)
- Przesłuchy: dla kanału wyłączonego przyciskiem MUTE >96 dB, dla kanału wyciszonego suwakiem >96 dB
- Zniekształcenia harmoniczne (THD): <0.007% (dla sygnału o poziomie +30 dB na wejściu mikrofonowym (-- 30 dBu) i maksymalnym poziomie sygnału wyjściowego a konsolety dla 1 kHz)
- wejścia stereo i wyjścia do nagrywania RCA
- 3-pasmowy korektor w każdym torze mono
- 2-pasmowy korektor w torach stereo
- waga: około 7 kg
Jakość produktu/brzmienie:Soundcraft’a EPM 8 cechuje zwarta, kompaktowa obudowa, oraz bardzo dobra jakość wykonania. Cała seria została wykonana zgodnie z najwyższymi standardami, z wysokiej jakości elementów i przy zastosowaniu technologii powierzchniowej. Mikser jest prosty w obsłudze, mały, i przede wszystkim dobrze wykonany.
Jeśli chodzi o brzmienie miksera – jest czyste, barwne, klarowne oraz czytelne. Podczas dwutygodniowego testu nie natknąłem się na większe problemy co do brzmienia miksera. Mikser świetnie obsługuje mikrofony pojemnościowe, przedwzmacniacze mikrofonowe, które tak apropo pochodzą ze słynnego modelu Soundcraft’a - GB30. Korekcja natomiast działa nieco sztucznie, bardzo szybko można odnieść wrażenie, że zmienia ona parametry dźwięku jakoś tak dziwnie, bezbarwnie, zupełnie inaczej niż np. inny mikser z tego segmentu – Yamaha MG 12/4. Na uwagę zasługuje fakt, iż zainstalowano korekcję z parametrycznym środkiem, co i tak nie ratuje nie najlepszej equalizacji tego miksera.