François Soulages
Estetyka fotografii. Strata i zysk
- Wydawnictwo: Universitas
- Rok wydania: 2007
- Format: A5
- Stan: NOWA
- Okładka: miękka
- Ilość stron: 446
cena detaliczna: 40,00 PLN
Nasza cena: 29,00 PLN
OPIS:
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
- Narzucająca się zagadka i konieczny namysł
- Zasadnicza problematyka i podział projektu
- Wybrana metoda i opublikowane zdjęcia
PIERWSZY MOMENT: OD RZECZYWISTOŚCI DO FOTOGRAFICZNOŚCI
Otwarcie
- 1. Stawki problemu
- 2. Nieunikniony problem
- 3. Konieczność rozważania problemu
Rozdział 1:
Przedmiot reportażu: od iluzji ku kreacjom
1.Złudzenie przedmiotu - rzeczywistości (agencje fotograficzne)
- 1.1 . Przyczyny wiary
- 1.2 . Przyczyny wątpienia: Barthes kontra Luce
2.Niemożliwość przedmiotu - istoty ( Henri Cartier - Bresson)
2.1. Photographia universalis: Kartezjusz
2.2. Panta rei: Heraklit
3. Poszukiwanie przedmiotu - problemu (cztery reportaże z tym samym przedmiotem / na ten sam temat)
3.1. Ambiwalentny przedmiot agencji ( Gérard Uféras)
3.2. Cztery przeznaczenia przedmiotu - problemu (Kamel Dridi)
3.3. Podwojenie oraz rozszczepienie przedmiotu - problemu ( Bernard Plossu i Françoise Nuńez)
4. Siła przedmiotu - protestu (Jean - Pierre Évrard)
4.1. Reportaż - pretekst
4.2. Ku estetyce reportażu
Rozdział 2:
Od przedmiotu portretu do ogólnego przedmiotu fotografii: „to, co zostało odegrane"
- 1. Inscenizacja portretowa przedmiotu (Julia Margaret Cameron)
- 1.1. Fotograficzna teatralizacja
- 1.2. Ku estetyce portretu oraz inscenizacji
- 2. Ku estetyce ogólnej „tego, co zostało odegrane"
- 2.1. Gra fotografii
- 2.2. Gra rzeczywistości (André Gelpke i Peter Turner)
- 2.3. Gra i „ja" fotografia (Duane Michale i Wiliam Klein)
Rozdział 3:
Przedmiot w ogólności: realność możliwa do sfotografowania
- 1. Ani obiektywizm, ani realizm
- 1.1. Ograniczenia techniczne i ludzkie
- 1.2. Ograniczenia artystyczne
- 2. Sedno problemu
- 2.1. Podejście semiologiczne: Dubois i Schaeffer
- 2.2. Filozoficzne rozwiązanie problemu: Kant
- 2.2.1. Problem
- 2.2.2. Punkt widzenia Kanta
- 2.2.3. Trzy postawy fotograficzne
- 2.2.4. Siedem etapów procesu
- 2.2.5. Przedstawiać nie znaczy upodabniać: Kartezjusz
- 2.2.6. Cztery nieciągłości i cztery przeobrażenia
- 2.3. naukowe, artystyczne oraz estetyczne modalności problemu: Bachelard i Klee
- 2.4. Przyczyny zaciemnienia problemu: Nietzsche
- 3. Dwa artystyczne problemy zgłębiania problemu
- 3.1. Ku estetyce fikcji (Jean-Marc Lalier)
- 3.2. Ku estetyce odniesienia fantastycznego, odcisku i archiwum (Hervé Rabot)
Rozdział 4:
Przedmiot fotograficzny: fotograficzność
- 1. Cechy szczególne fotografii
- 1.1. Warunki odbioru zdjęcia
- 1.2. Warunki zaistnienia zdjęcia
- 1.2.1. Przedmiot do sfotografowania
- 1.2.2. Przedmiot fotografujący
- 1.2.3. Tworzywo fotograficzne
- 1.3. Warunki wytworzenia zdjęcia
- 2. Specyfika fotografii
- 2.1. pojęcie fotograficzności
- 2.2. Sedno problemu
- 2.2.1. Humanizm czy materializm?
- 2.2.2. Fotograficzność: połączenie nieodwracalnego i nieukończonego
- 2.2.3. Strata i zysk
- 2.2.4. Nieobecność negatywu i obraz cyfrowy
- 3. Konsekwencje praktyczno - estetyczne
- 3.1. Ku estetyce wyboru
- 3.2. Ku estetyce możliwości
- 3.3. Ku estetyce obrazu obrazów oraz inkarnacji
- 3.4. Ku estetyce wymieszania
- 3.5. Ku estetyce niekończących się odbiorów
- 4. Wyjątkowość fotografii
- 4.1. Sztuki
- 4.2. Egzystencji
- 5. Estetyka fotograficzności
- 5.1. Potrójna perspektywa
- 5.2. Estetyka nieukończonego i odbioru (Gelles Caron)
DRUGI MOMENT: DZIEŁO FOTOGRAFICZNE
Rozdział 5:
Od bez - sztuki do sztuki
- 1. Bez - sztuka i sztuka
- 1.1. Odrzucenie sztuki (Don Mac Cullin)
- 1.2. Od znaku do obrazu
- 2. Przeniesienie z bez - sztuki do sztuki (Marc Pataut)
- 2.1. Warunki estetycznego tworzenia zdjęć
- 2.2. Warunki technicznej produkcji zdjęć
- 2.3. Warunki estetycznego odbioru zdjęć
- 2.4. Ku estetyce bez - sztuki
- 2.5. Czynność fotografowania, działanie fotograficzne i metafotograficzność
- 2.6. Ku negatywnej estetyce fotografii
- 2.7. Dzieło fotograficzne
- 3. Od anonimu do uniwersalności (Christian Boltanski)
- 3.1. Ku estetyce anonimowości
- 3.2. Ku estetyce uniwersalności
Rozdział 6:
Wykonanie działa
- 1. Wejście w sztukę przed wykonaniem dzieła (Jacques-Henri Lartigue)
- 1.1. Fotograf i malarz
- 1.2. Ku estetyce a posteriori
- 2. Niekończące się tworzenie (Jorge Molder)
- 2.1. System
- 2.2. Presupozycje i trójkąt sztuki
- 2.3. Dzieło wykonane
- 3. Estetyka wykonania dzieła i odbiorca
- 3.1. Ku estetyce poetyckiej: Blanchot
- 3.2. Ku estetyce wyobraźni: Blanchot
Rozdział 7:
Dzieło i świat
- 1. Świat publiczny, zewnętrzny, obiektywny i uniwersalny (Diane Arbus)
- 1.1. Ku estetyce tragizmu
- 1.2. Ku estetyce przedstawienia
- 1.3. Ku estetyce kompozycji
- 2. Świat prywatny, wewnętrzny, osobisty i wyjątkowy (Gérard Moulin)
- 2.1. Bliskość dzieła: Husserl
- 2.2. Bliskość świata: Heidegger
- 3. Estetyka i fotografia
- 3.1. Styl
- 3.2. Ku estetyce „jednoczesności"
- 3.3. Ku estetyce nieznaczącego
Rozdział 8:
Dzieło krytyczne
- 1. Sztuka i społeczeństwo: ponowna ocena reportażu krytycznego
- 1.1. Estetyka „jednoczesności" i polityka
- 1.2. Badanie , pamięć i wzajemne oddziaływanie
- 2. Dzieło, krytyka rzeczywistości
- 2.1. Krytyka reklamy
- 2.2. Krytyka oficjalnego zamówienia (Tono Stano)
- 3. Dzieło, krytyka przedstawień rzeczywistości
- 3.1. Krytyka ciała telewizyjnego (Christian Gattinoni)
- 3.2. Krytyka telewizji
- 4. Dzieło, krytyka fotografii
- 4.1. Krytyka
- 4.2. Krytyk
TRZECI MOMENT: SZTUKA FOTOGRAFICZNA
Rozdział 9:
Współtworzenie
- 1. Fotografia i język
- 1.1. Podobieństwa, różnice i przemieszczenia
- 1.2. Fotograficzna wyjątkowość
- 1.3. Glos / pismo, dyskurs i przekształcenia
- 2. Fotografia i literatura
- 2.1. Przeszkody
- 2.2. Podobieństwa, różnice i przekształcenia
- 2.3. Ku estetyce współtworzenia
- 2.4. Zapisać obraz (Claude Maillard)
Rozdział 10:
Przeniesienie
- 1. Przeniesienie w fotografii
- 1.1. Fotomontaż
- 1.2. Ku estetyce przeniesienia
- 2. Przeniesienie w sztukach współczesnych ( Vincent Verdeguer)
- 2.1. Malarstwo i fotografia
- 2.2. malarskość i fotograficzność
- 2.3. Książka jako miejsce przeniesienia
Rozdział 11:
Odniesienie
- 1. Fotografia, odniesienie dla innych sztuk
- 1.1. Od camera obscura do fotografii
- 1.2. Koniec malarstwa
- 1.3. Ku estetyce odniesienia
- 1.4. Ku estetyce punktu widzenia: Pascal, Leibniz i Nietzsche
- 2. Inne sztuki, odniesienia dla fotografii (Tom Drahos)
- 2.1. Kwestia tak zwanej „fotografii plastycznej"
- 2.2. Eksploracja fotografii
- 2.3. Potrzeba innej sztuki: ku estetyce baroku
Rozdział 12:
Zapis
- 1. Od bycia środkiem do bycia celem
- 1.1. Tradycyjny środek
- 1.2. Cel sam w sobie (Man Ray)
- 1.3. Sztuka współczesna
- 2. Sztuka o podwójnej mocy
- 2.1. Ku estetyce zapisu
- 2.2. Ku estetyce sztuki o podwójnej mocy: Malraux
- 3. Od fotografii sztuk do fotografii fotografii
- 3.1. Fotografia architektury
- 3.2. Fotografia rzeźby (Marc Pataut)
- 3.3. Fotografia fotografii
Zamknięcie
- 1. Estetyka
- 1.1. Podstawy
- 1.2. Dzieło
- 1.3. Sztuka
- 2. Fotografia
- 3. Stawki
Bibliografia
Indeks rzeczowy
Indeks nazwisk