The Order: 1886 to gra akcji utrzymana w klimatach steampunkowych. Projekt opracowało studio Ready At Dawn, czyli autorzy dwóch odsłon cyklu God of War wydanych na konsolę przenośną PSP. Przy produkcji pomagał zespół Sony Santa Monica.
Kampania rozgrywa się w alternatywnej, steampunkowej wersji epoki wiktoriańskiej. Mocno odbiega ona od tego, co znamy z podręczników historii za sprawą dwóch kluczowych wydarzeń, które na zawsze zmieniły kształt świata. Pierwsze z nich miało miejsce kilkaset lat przed rozpoczęciem gry, gdy mała grupa ludzi zaczęła przechodzić dziwne mutacje, przejawiające się pozyskiwaniem cech bestii. Ostatecznie między obydwoma gatunkami wybuchła wojna. Po stronie ludzkości stanął Zakon wzorowany na Rycerzach Okrągłego Stołu, którego członkowie w walce wykorzystują substancję o przedziwnych właściwościach znaną jako Czarna Woda. Leczy ona rany i znacząco spowalnia proces starzenia, pozwalając poszczególnym zakonnikom na kontynuowanie swojej misji przez całe stulecia.
Drugim kluczowym wydarzeniem była rewolucja technologiczna oparta na innowacyjnym wykorzystaniu silników parowych, co po stuleciach mniejszych i większych porażek pozwoliło ludziom rozpocząć skuteczną kontrofensywę przeciwko mutantom. Podczas kampanii gracz wciela się w sir Galahada, najsłynniejszego z rycerzy Zakonu, któremu zaczęło już ciążyć wyjątkowo długie życie wypełnione nieustanną walką. Akcja gry toczy się w Londynie i miasto to zostało bardzo dokładnie odwzorowane. Gracze rozpoznają więc wiele budowli, które w większości przypadków znajdują się dokładne w tym samym miejscu, co w rzeczywistości. Naturalnie deweloperzy musieli pójść na pewne kompromisy i nie jest to dokładna kalka stolicy Anglii, jednak i tak może budzić podziw.
Tytuł reprezentuje gatunek trzecioosobowych gier akcji. Rozgrywka jest liniowa i obfituje w wiele sekwencji strzelankowych, w których wykorzystuje się różne rodzaje broni. Mechanika zabawy opiera się również na systemie osłon, podobnym do tego, co można zobaczyć w serii Gears of War. Dodatkowo w czasie walki pojawiają się sekwencje QTE, podczas których czas zwalnia, a gracz może wówczas uniknąć ciosu czy też wykorzystać znajdującą się blisko broń. Ciekawostką są interaktywne scenki przerywnikowe, pozwalające na częściowe kierowanie postacią (np. oddawanie strzałów).
Jednym z najważniejszych elementów rozgrywki są bronie, których możliwości opierają się na zasadach nauki, ale jednocześnie posiadają fantastyczne i niespotykane cechy. Wśród dostępnych narzędzi mordu znajdziemy między innymi Arc Gun, Combo Gun (dwa tryby strzału – ładunek odpychający i normalne posyłanie kul z lufy) oraz Thermite Rifle (strzela chemikaliami i flarami zapalającymi).
Oprawa graficzna prezentuje wysoki poziom. Studio Ready At Dawn przywiązało wielką uwagę do szczegółów, dzięki czemu na ekranie obserwujemy między innymi znakomitą grę światła i cieni, drobinki kurzu widoczne przy lampach czy też bogate w detale stroje bohaterów. Twórcy gry starali się osiągnąć efekt i klimat, odpowiadający wrażeniom płynącym z filmów. W tym celu zastosowano szereg różnych sztuczek, w tym, np. wykorzystano specjalne techniki oświetlenia i animacji.