Najwyższy model amplitunera z serii QS (Quality Sound), w Polsce nigdy nie był oferowany do sprzedaży. W założeniu produkty tej serii mają być przystępne cenowo w stosunku do swojej jakości, dlatego w Niemczech kosztował tylko 1500 DM (750 EUR). Dekoduje ścieżkę dźwiękową nagraną w systemach Dolby Pro Logic, Dolby Digital i DTS.
Jest to jeden z pierwszych amplitunerów SONY z serii QS, który zawiera system DCS (Digital Cinema Sound).
DCS może symulować akustykę różnych środowisk audiowizualnych, w tym trzech sal koncertowych Sony Pictures Entertainment, w których dokonuje się miksowania oryginalnych ścieżek dźwiękowych do filmów. W stosunku do poprzedniej generacji systemu Digital Cinema Sound, tą wersję wzbogacono o tryby z grupy Virtual 3D. W czterech pierwszych trybach procesor DSP symuluje obecność 5 par głośników tylnych zawieszonych pod kątem 30° w pionie (tak jak w kinie) przy wykorzystaniu tylko jednej pary faktycznie istniejących zestawów surround. Efekt ten nazywa się Virtual Multi Dimension. Celem konstruktorów było też przybliżenie użytkownikom efektów otoczenia dźwiękiem przy wykorzystaniu tylko trzech głośników przednich (łącznie 3 tryby tego typu). Efekty przestrzenne zestawiono jeszcze w dwie inne grupy: CINEMA (7 efektów kinowych) oraz MUSIC (10 typów pól akustycznych charakterystycznych dla koncertów i wydarzeń muzycznych).
Na tym nie kończą się możliwości korekcji pola dźwiękowego. Parametryczny korektor barwy (oddzielnie dla każdego z pięciu kanałów!) pracuje w trzech zakresach z ustawianą przez użytkownika częstotliwością środkową filtru (niezależnie w pasmach: 100 Hz - 1.0 kHz, 500 Hz - 5.0 kHz, 1.0 kHz - 10.0 kHz) i poziomem (w 21 krokach, od -10 dB do +10 dB). Ponadto dostępnych jest pięć innych regulacji parametrów dźwięku dookólnego: EFFECT (natężenie efektu dźwięku kinowego), WALL (typ ścian, 17 poziomów), REVERB (czas pogłosu związany z wielkością pomieszczenia, 17 poziomów). Poziom efektów o małych częstotliwościach (LFE) można ustawiać w szerokim zakresie od O dB do -20 dB, SCREEN DEPTH (symulacja odległości od ekranu wyświetlającego obraz w kinie, 3 poziomy) i VIR. SPEAKERS (czy włączyć wirtualne 4 pary głośników tylnych) W czasie odsłuchów o późnej porze można posłużyć się wielostopniową (11 poziomów) regulacją kompresji dynamiki. Oczywiście wszystkie te korekcje można wyłączyć i słuchać oryginalnej, „nienaruszonej", zdekodowanej ścieżki dźwiękowej 5.1 lub Dolby Pro Logic.
Bardziej rozbudowana niż zazwyczaj jest też procedura kalibracji systemu głośników. Do standardowych ustawień odległości głośników (z precyzyjnym krokiem 0.1 m) i ich wielkości dodano opcję jednego z trzech sposobów usytuowania głośników tylnych względem słuchacza: po bokach, za słuchaczem i położenie pośrednie. Parametr ten jest szczególnie istotny z punktu widzenia optymalizacji działania trybów Virtual3D.
Ścianka przednia wykonana jest z aluminium.
Jeżeli chodzi o brzmienie, to mogę uczciwie powiedzieć, że jest to sprzęt z górnej półki. Zobowiązuje do tego marka, przedział cenowy oraz seria (QS). To już nie jest sprzęt dla początkujących, ale zaawansowanych użytkowników.
Kolor - czarny
Stan wizualny - wg mnie ciągle dobry, zwłaszcza, gdy patrzymy na niego z pewnej odległości. Z bliska widoczne są zadrapania na aluminiowych pokrętłach, kilka rysek na panelu przednim oraz niewielkie zniekształcenie lewego górnego rogu (wszystko jest widoczne na zdjęciach).
Stan techniczny - bardzo dobry z wyjątkiem wyświetlacza, który świeci cokolwiek nierówno. Pilot posiada odchylaną przednią klapkę, pod którą znajduje się kolejny zestaw przycisków. Jeden zawias, na którym obraca się ta klapka, jest połamany.
W komplecie z amplitunerem dołączam kopię instrukcji obsługi w j. polskiem oraz oryginalnego pilota.
Na amplituner udzielam dwutygodniowej gwarancji rozruchowej licząc od zakończenia aukcji.
|