Software Developer's Journal nr. 169 (01/2009) - Trzeci Wymiar w Javie
FreeMarker – system szablonów w praktyce
Piotr Gawle , Piotr Wierzba
Autorzy opisują bibliotekę FreeMarker, za pomocą której jesteśmy w stanie oddzielić zadania programistów od zadań projektantów, pracujących nad poszczególnymi warstwami aplikacji. Dzięki wykorzystaniu silnika szablonów, w postaci biblioteki FreeMarker, znacznie ułatwimy wprowadzanie zmian graficznych w warstwie prezentacji aplikacji. Tym samym osiągnięcie wysokiej jakości oprogramowania i jego utrzymanie w późniejszych etapach realizacji będzie łatwiejsze.
Oracle Data Access Components
Artur Mościcki
Firma Core Lab Software Development specjalizuje się w tworzeniu technologii dostępu do baz danych z poziomu Delphi i C++ dedykowanych jednemu systemowi zarządzania bazami danych oraz modyfikacji istniejących mechanizmów dostępu takich jak ADO.NET, BDP.NET, dbExpress.
Testy jednostkowe trudnego kodu w Javie
Tomasz Kaczanowski
Istnieje szereg konstrukcji w kodzie Javy, które skutecznie utrudniają pisanie testów jednostkowych. Należą do nich wywołania konstruktorów i metod statycznych. Celem tego artykułu jest przedstawienie różnorodnych technik, pomocnych w pisaniu testów dla kodu, w którym takie konstrukcje występują.
WebAii – testowanie aplikacji ASP >NET
Paweł Wilkosz
Przyszłość należy do serwisów internetowych – Paweł słyszał tego typu sformułowanie niejednokrotnie. Być może jakiś gram prawdy w tym jest. Ogólnodostępność, interaktywność czy też współdzielenie zasobów są argumentami umacniającymi autora w przekonaniu, iż to właśnie aplikacje webowe będą najbardziej kojarzone z inżynierią oprogramowania za parę lat.
Informacja w służbie organów bezpieczeństwa
Andrzej Machnacz
W treści artykułu autor przedstawia syntetyczne omówienie systemu analitycznego wykorzystującego mechanizmy hurtowni danych jako skutecznego narzędzia organów bezpieczeństwa publicznego działających na rzecz poprawy bezpieczeństwa obywateli. W opisie wykorzystano doświadczenia z wdrożenia systemu analitycznego w polskiej Policji.
Biblioteka senseGUI – czyli GUI z automatu
Mariusz Trzaska
Większość programistów zetknęła się z potrzebą stworzenia Graficznego Interfejsu Użytkownika (ang. GUI). Zwykle do tego celu stosuje się popularne biblioteki (np. Swing ) lub dedykowane edytory, co jest dość pracochłonne. W tym artykule Mariusz Trzaska omawia inne rozwiązanie, bazujące ba podejściu deklaratywnym.
SQL Server 2005 i SQL Server 2008
Artur Mościcki
W artykule tym Artur omówia nieco mniej znane i rzadziej wykorzystywane obiekty baz danych – tabele tymczasowe i zmienne tablicowe. Odpowiednie wykorzystanie tych obiektów może przynieść wymierne korzyści w aplikacjach biznesowych.
GNU Linear Programming Kit
Sławomir Maludziński
Zagadnienie programowania liniowego oraz metoda simplex umożliwiająca jego rozwiązanie, były tajnym orężem podczas drugiej wojny światowej. Pozwalały na maksymalizację zysków lub minimalizację strat przy zadanych ograniczeniach. W poniższym artykule Sławomir wprowadza czytelnika w arkana programowania liniowego oraz narzędzie GLPK.
Media streaming – wykorzystanie Adobe Flex i Red5
Roman Swoszowski
Aplikacje RIA bardzo często wykorzystują technologię strumieniowania mediów (media streaming). Może ona być podstawową funkcjonalnością danej aplikacji (lub jedną z podstawowych) w przypadku komunikatorów czy też odtwarzaczy plików audio i video.
Świat 3D w Javie
Dariusz Wawer
Java jest jednym z najczęściej wykorzystywanych języków programowania, który w połączeniu z wirtualną maszyną Javy daje aplikacjom w niej napisanym dużą przenośność. Java 3D, darmowe API do Javy, pozwala wykorzystać podstawowe zalety języka i platformy do renderowania obiektów 3D w bardzo elastyczny i logiczny sposób.
Pozycjonowanie stron
Wojciech Kłodziński
Pozycjonowanie stron internetowych to wyprowadzenie serwisu internetowego na pierwsze pozycje w wyszukiwarkach (przede wszystkim Google, z uwagi na bezkonkurencyjny udział w rynku polskim ok. 92%). Autor w przystępny sposób podpowiada nam jak wypromować własny serwis.
Programowanie gier dla Symbian OS – efekty specjalne
Rafał Kocisz
Niniejszy, ostatni artykuł z cyklu opisującego zagadnienia związane z programowaniem gier dla Symbian OS, pokazuje jak zaimplementować takie efekty specjalne jak wielokanałowy dźwięk oraz wibrację.
Najpierw zespół
Arkadiusz Metra
W bieżącym numerze SDJ Arkadiusz rozpoczyna serię felietonów, w ciekawy sposób traktujący o szeroko rozumianej branży IT.
Materiały na CD
WinZip 12 - Trial Version;
MySQL Server; XAMPP;
Archiwum SDJ 2007 + SDJ Extra