SOCOM: Confrontation jest kolejną częścią cieszącej się bardzo dużą popularnością serii strzelanin. Najnowsza odsłona tego cyklu wprowadza jednak kilka rewolucyjnych zmian. Przede wszystkim, Confrontation jest pierwszym tytułem z serii SOCOM, który zdecydowano się przygotować z myślą o posiadaczach konsol PlayStation 3. Poprzednie gry otrzymywali bowiem właściciele PS2 i PSP. Zmienił się także producent, którym jest kanadyjska firma Slant Six. Ten sam developer przygotował trzecią część SOCOM w wykonaniu na PSP, a mianowicie U.S. Navy SEALs Tactical Strike. Ostatnia ważna nowina dotyczy całkowitej rezygnacji z trybu dla pojedynczego gracza. Wzorem chociażby słynnego Counter-Strike’a, producent skupił się wyłącznie na przedstawieniu rozgrywek multiplayer.
Developer zadbał przede wszystkim o to żeby toczone na ekranie walki miały w miarę możliwości realistyczny przebieg. Dotyczy to między innymi obowiązujących w grze praw fizyki, a w szczególności obsługi broni. Ponadto należy liczyć się z tym, iż kilka celnych strzałów może błyskawicznie zabić sterowaną postać. W walkach biorą oczywiście udział dwie strony konfliktu. Możemy przejmować kontrolę nad terrorystami lub członkami oddziałów specjalnych, reprezentujących wiele różnych narodowości. Wybór strony konfliktu ma wpływ nie tylko na styl gry, ale i na przykład dostępne uzbrojenie.
Walki mogą być toczone na pięciu zupełnie nowych mapach, zlokalizowanych w Afryce Północnej. Plansze są bardzo duże, a to dlatego, iż do pojedynczego starcia może przystąpić nawet 32 graczy. Do wyboru jest kilka dość standardowych form zabawy, między innymi nieśmiertelny deathmatch (zwykły lub drużynowy). Przed przystąpieniem do każdej walki możemy oczywiście wybrać sobie żołnierza oraz uniform, a także dopasować broń.
Bardzo duży nacisk położono także na umożliwienie przeprowadzenia profesjonalnych rozgrywek ligowych, czy tworzenia globalnych rankingów najlepszych zawodników. W ramach ciekawostki warto także dodać, iż gra wykorzystuje wszystkie innowacje (głównie wbudowany czujnik ruchu) oferowane przez kontroler SIXAXIS. Oprawa wizualna SOCOM: Confrontation prezentuje stosunkowo wysoki poziom wykonania. Możemy liczyć na dobrze animowane modele postaci, a także podlegające częściowej destrukcji otoczenie. Jeśli zaś chodzi o warstwę dźwiękową, zadbano zarówno o doskonale dobrane odgłosy dobiegające z pola walki, jak i możliwość komunikowania się z innymi graczami.